Nykyaikainen
kulttuuri ja elämäntapa tarkoittavat niitä olemisen muotoja, joita ympäröivä
hetkessä oleva ja siinä muuttuva kulttuuri propagoi ja pitää toisia parempana.
Tästä voidaan siis heti havaita se, että kulttuurilla tänä päivänä tarkoitetaan
sitä ohjeiden ja neuvojen kokoelmaa, jolla ympäröivä yhteiskunta pyrkii
ohjailemaan ihmisten toimintaa ja ajattelua. Voidaan ajatella kulttuurin
käsitteen muuttumista viimeisten satojen aikana sillä, kun otetaan huomioon se,
miten kulttuurilla tänä päivänä tarkoitetaan etenkin sitä muotoa johon ihmisten
oleminen saatetaan huomioimatta sitä, että aiemmin se tarkoitti mm. vapaita
kulttuurimuotoja, joita toisistaan poikkeavat ihmiset yhteiskunnassa
ylläpitivät. Nykyaikainen kulttuuri pyrkii siis yhdenmukaistamaan ja yhtenäistämään
ihmisten piirissä havaitut olemisen muodot itseensä. Tämä tapahtuu erilaisilla
asenteilla, jotka voivat olla tukevia tai poistavia ja kieltäviä. Esimerkiksi
on selvää, että kulttuuri pyrkii poistamaan keskuudestaan sen kaltaisten
ajatusten motivoiman toiminnan, joka voi olla haitallista ihmisille tai
yhteiskunnalle. Tuo voidaan kai tulkita täysin järjelliseksi ja toivotuksi.
Tärkeätä tässä onkin se, millaisia esikuvia ja ihanteita ympäröivä yhteisö
antaa noudatettavaksi ja kuunneltavaksi. Mielestäni nykyaikainen kulttuuri
depersonalisoi ja kollektiivistaa sellaisia olemisen muotoja, jotka aiemmin
tunnistettiin yksilöllisyyden olomuodoiksi ja joita siten pidettiin
toivottavina. Depersonalisoiminen tapahtuu etenkin siten, että kaikkia ihmisen olemisen
muotoja aletaan tulkita ympäröivästä kulttuurista käsin eikä niiden katsota
voivan kantautua sellaisen yksilön ajattelusta tai toiminnasta, joka ajattelee
irrallaan kulttuurista ja elämäntavasta. Se etenkin yhdenmukaistaa kaiken
ajattelun siten, että ajattelun katsotaan aina tapahtuvan liitteessä
ympäröivään kulttuuriin. Yksilöllisyyden tappaminen tapahtuu siten, että kaiken
ajattelun katsotaan johtuvan jonkinkaltaisista ”vaikutteista”. Postmoderni
kulttuuri katsoo kaiken olevan jo valmista ja mitään jatkumossa tapahtuvaa ei
voi enää tapahtua. Yksilöllisyyden tappaminen tapahtuu esimerkiksi siinä, kun
yleistetään kaikkien ihmisten ryhmien edustavan jotain samankaltaisista
vaikuttimista syntynyttä valmiiksi olevaa jota ei voida kehittää ja jonka ei voida
katsoa perusluonteeltaan muuttuvan. Esimerkkinä on se, miten vaikuttimista
toimimisen katsotaan tapahtuvan jopa sen kaltaisilla yhteiskunnan osa-alueilla,
joiden annettiin aiemmin olla rauhassa, ja joiden yhteydessä tuon kaltaiset
toimimisen perusrakenteet eivät antaneet lausuntoja. Lapsista on suomalaisessa
kulttuurissa tullut pieniä aikuisia, jotka puhuvat ryyppäämisestä ja
tupakoimisesta ja median huomion kohteena olemisesta jo suurin piirtein siinä
vaiheessa kun kasvavat kapaloiästä. Esimerkiksi tv-sarjassa Voice Kids
arvioidaan sitä, miten alle kymmenvuotiaat lapset osaavat muistuttaa
täysi-ikäisiä aikuisia. Lapsille annetaan malli, etteivät he voi nauttia
lapsuudestaan vapaasti, vaan heidän tulee ottaa noudatettavakseen jonkinlainen
aikuisuuden vapauksien malli jo silloin vaikka olisivat kymmenvuotiaita.
Tehdään tähtimyyttejä pienistä lapsista, joita toiset lapset ihannoivat ja
pitävät pyrkimisen arvoisena. Rajojen ja kurin avulla voitaisiin taata se, että
kehittyisi vain aidosti ja kypsästi ihmiselämästä ajattelevia nuoria.
Nykyaikaisen kulttuurin ja kaiken helpottumisen ansiosta nykyisin ei näin käy.
Pienille lapsille hankitaan kaikki älypuhelimet ja vempeleet, joiden ansiosta
nuoriso depersonalisoituu ja alkaa vaikuttaa samalta. Ennen ihmisille tarjottiin
mahdollisuuksia olla yksin. Nykyisin ihminen ei missään ole yksin, etenkin kun
kaikki voivat olla kaikkialla toistensa kanssa. Tiedon katsotaan olevan
helposti tavoitettavaa ja avointa kaikille. Ei vaadita enää omaa panosta ja
tulkintaa, jotka liittyvät merkittävällä tavalla yksilöllisyyteen. On
jokseenkin hälyttävää kohdata nuorten ryhmiä, joissa on niin selkeä ”yhteinen
käsitys” niistä asioista joita arvostetaan (tai jotka ovat muualta esikuvilta
tulleita ja joukon vahvempien tulkitsemia ja esittämiä). Kaiken tämän voi
katsoa liittyvän siihen vertailukohdallisten symbolien kanonisointiin, jota
yhdenmukaistava yhteiskunta harjoittaa. Kommentaariaatti ehdollistaa symbolit
tunnustushierarkaan, joiden joitakin osa-alueita se tahtoo korostaa. Tämä korostaminen
tapahtuu vertailukohdallisten symboleiden avulla, jotka liittävät
asettamiskonstanttien kautta kaiken ajattelun arvoinstituutioihin, joita
kommentaariaatti tunnustushierarkian kautta valvoo. Vertailukohdalliset
symbolit ovat sellaisia kulttuurimuodostelmia, joita katsotaan voivan käyttää
siinä, kun ihmisten ajattelua ja toimintaa yhdenmukaistetaan.
Asettamiskonstantit ovat niitä vakioita, joiden avulla ihmisten ajattelua
yhdenmukaistetaan ja saadaa aikaan valmiit mallit, joihin ihmisten ajattelu yhteiskunnassa
ohjataan. Asettamiskonstanteista tulee tuki-instituutioita, joiden avulla
symbolisten todellisuuksien kautta syntyviä arvoinstituutioita varjellaan. Tämä
todellisuus ei ole perusluonteeltaan objektiivinen, vaikka kommentaariaatti
pyrkiikin näyttämään sen sellaisena. Kommentaariaatti vaikutteellistaa ihmiset
ajattelemaan siten, että ne tasot, joita se korostaa tunnustushierarkiassa,
ovat tärkeimpiä ja suurimpia kunnioituksen ja ihailun kohteita. Itsenäisesti
ajatteleva ihminen ottaa huomioon sen, että ihmisten kokemia arvotunteita
voidaan manipuloida, ja siksi niitä koettaessa tulee ottaa huomioon se, mihin
niitä voidaan ohjata ja yhdenmukaistaa. Kaikessa kokemuksellisuudessa
varmaankin on jonkinlainen taso, joka voidaan yleistää yhteisössä tavattavaan
kokemuspotentiaaliin. Kuitenkin jotta voitaisiin olla yksilöllisiä ja
voitaisiin kokea tavalla, jota on pitkään pidetty ihmisille kuuluvana tapana,
on voitava ottaa huomioon se, että kaikki ei todellakaan vastaa pelkästään
ihmisten käsityksiä asioista. Esimerkiksi se, kun nainen laittaa kuvansa
facebookiin. Voidaan ajatella, että monet laittavat sen sinne hakeakseen
huomiota ihmisiltä. Silloin jos esimerkiksi painetaan likeä pelkästään sen
takia, jos esim. ”nainen on hyvännäköinen”, niin siinäkään ei oteta kaikkea
huomioon, koska nainen voi esimerkiksi olla sisältä ruma ja epätasa-arvoisesti
ihmisiin suhtautuva. Tässä on yksi esimerkki siitä, miten nykyaikainen
kulttuuri palauttaa kaikki asiat ja ihmiset, jonkinkaltaisiin
perusmääreisiinsä, jotka se tunnistaa. Vaikka voitaisiinkin väittää, että
seksuaalivietti on ihmisen intohimoista voimakkain, ei se kuitenkaan ole jotain
sellaista, mitä ei voitaisi kyseenalaistaa. Juuri tämänkaltainen mainostus ja
facebooktodellisuus on jotain sellaista, mikä on tarkoitettu pelkästään siihen,
että sillä pyritään saamaan ihmisestä esille jotain sellaisia perustavan
kyseenalaistamattomia intohimoja, jotka sitten ohjataan näihin ajattelun ja
toiminnan yhdenmukaistamisen menetelmiin. Kommentaariaatti tarjoaa ihmisille
todellisuuden objektiivisessa muodossa siten, ettei sitä voitaisi mitenkään
kyseenalaistaa. Se katsoo kaikkien symboliensa olevan jo valmiina, ja niiden
olevan tarkoitettu siihen, että ihmisten keskuudessa tapahtuvaa ajattelua voitaisin
valvoa ja yhdenmukaistaa. Nykyaikaista kulttuuria voidaankin helposti nimittää
kuvatodellisuudeksi siksi, koska se antaa ihmisille kaiken kuvien muodossa.
Ihminen on siis depersonalisoivalle yhteiskunnalle jotain mikä voidaan
paljastaa. Yhteiskunta katsoo, ettei ole olemassa mitään, jota ei voitaisi sen
antamin välinein paljastaa. Katsotaan että voidaan tietää ihmisestä tai asiasta
kaiken , kun se vain ensin ”katsotaan googlen hakukoneesta”. Depersonalisoiva
vaikutus tarkoittaakin etenkin sitä, kun ihmisten keskuudessa ilmenevä
ihmisille ominainen todellisuus imaistaan kaikille saman yhteiskunnan sisään.
Jotta voitaisiin asettua yhdenmukaistavaa yhteiskuntaa vastaan, on toimittava
toisin, siis alettava toimimaan sen kaltaisella tavalla, joka ei ole
motivoitunut niistä intohimoista, joita yhteiskunta käyttää manipuloidessaan
ihmisiä yhdenmukaiseen toimintaan. On voitava näkyä kaikessa kokonaisena
ihmisenä eikä jakaa itseään osiin, jotka kuuluvat eri puolille ja joiden eri
puolella olemisesta ei tarvitsisi suuremmin välittää. Yksilöllisyyden
tappaminen onnistuu etenkin siten, kun ihmisistä tehdään jatkuvasti toistensa
kanssa tekemisissä olevia ihmisiä, joita ohjaillaan tavoilla, jotka eivät eroa
toisistaan. Ihmisille olisi annettava aikaa olla yksin, ilman sitä että
ympäröivä yhteiskunta tunkeutuu olemaan läsnä kaikkialla siellä, missä aiemmin
on voinut olla yksin. Yksin oloa vaaditaan siihen, että ihmiset pystyvät
olemaan luovia, itsenäisiä ja omaan ajatteluunsa ja toimintaansa luottavia. Esteistymisen
ilmiö tarkoittaa sitä, kun ihminen kokee voimakasta itseinhon tunnetta, joka
johtuu siitä, kun ihminen kokee olevansa tilanteessa, jossa hän ei voi olla
niin kuin miten ympäröivä yhteiskunta vaatii hänen olevan. Tuossa tilanteessa
yksilö voi alkaa kyseenalaistamaan sen tavan, millä yhteiskunta toimii. Heikot
ihmiset alkavat tuossa tilanteessa toimimaan siten, että he pyrkivät entistä
enemmän mukautumaan siihen todellisuuteen, jonka he katsovat ympärillään
vallitsevan ja jonka he kuvittelevat virheellisesti olevan objektiivinen
todellisuus. Voimakkaat ihmiset kyseenalaistavat arvoinstituutiot ja niiden
alla toimivat symbolit ja alkavat itse ajatella syväsymbolien tasolla jonka
myötä he kyseenalaistavat ympärillä vallitsevan ajattelun tai
ajattelemattomuuden. Olisikin varmaan perustettava ajatuspajoja sitä varten,
kun yhteiskunnassa vallitseva ajattelemattomuus ja huonoista asioista
vaikuttuminen tunnistetaan. On voitava sanoa se, että olen väärässä silloin,
kun minulle annetaan jonkinkaltainen toiminnan vaikutin ja kun sen minulle
antaman ohjeen myötä toimin väärin, eli siten kuten yhteiskunta minun haluaa
toimivan. Jokainen voi tämän kaltaisessa tilanteessa tunnistaa sen, että
tällainen yhteiskunta vaatii anarkistista ajattelua jollain tasolla. Se on
kuitenkin totta kuinka Ortega y Gasset on kirjoittanut, että se miten
kehittymätön ihmisten muodostama yhteisö on, sitä moraalisesti
kyseenalaistamattomiksi ja hyviksi yhteisön johdossa toimivat ihmiset
tunnistetaan. Valta ei siis ole jotain mikä kuuluisi auttamattomasti joihinkin
havaittuihin ja arvotunteiden manipuloinnilla näkyviksi saatuihin symboleihin. Tämä
tapa nähdä symboleissa jotain valmista ja peruuttamatonta onkin se, mikä pitää
ehdottomasti saada poistetuksi yhteiskunnasta. Kaikki symbolit on voitava
kyseenalaistaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti