Totuus, hyvyys ja kauneus ovat
perinteisiä filosofisen analyysin kohteita, niiden luonnetta ovat
käsitelleet menneisyydessä jo niin Sokrates ja Platon kuten myös
uusplatonisti Plotinos. Entinen filosofian lehtorini lukiossa ehdotti
minulle, että olisin kirjoittanut kandityöni tuosta
käsitekolmikosta, eikä Michel Foucaultin filosofian
vapauskäsityksestä, mistä myöhemmin valmistin tutkielmani.
Totuus, hyvyys ja kauneus ovat etenkin kreikkalaisen filosofian
käsitteitä ja myöhemmin ne ovat saaneet vaikutuspiiriinsä
ortodoksisen uskonnon edustajat. Totuus voidaan tavallisesti käsittää
niin absoluuttina kuin myös tilanteellisesti määräytyvänä
käsitteenä, riippuen siitä minkälaisen filosofian koulukunnan
sisällä näitä käsitteitä käsitellään. Totuus ylittää
esimerkiksi mielipiteen, joka on subjektiivista ja oikuista altista.
Todellisuus on ehkä käsite, joka kuuluu totuus-käsitteen
alapuolelle. Loppuunsa asti hiottu ja karsittu todellisuus on
totuutta, samalla kun kaikki totuus on todellisuutta. Totuus on
monesti ohjaamassa totuuteen luottavien ihmisten käsityksiä
asioista, joita totuus paljastaa. Totuus on jotain mikä saa
vahvistuksensa jostain muusta kuin ihmisten keskisestä sopimuksesta,
mikä on tapa jolla todellisuus syntyy yhteisöelämään. Platonin
mukaan totuuden keskeiset elementit olisivat ideamaailman tasolla
sijaitsevat ajattomat ideat, joita todellisuudessa ilmenevät
totuusmuodot esittävät. Vaikka ei hyväksyttäisikään Platonin
vanhentunutta käsitystä kaiken pohjana olevista ideoista, voidaan
joidenkin mukaan väitää totuuden ja sen alla olevan muodostuvan
hierarkkisesti. Toisiakin näkemyksiä on, ja se näkemys tukee
ajatusta jonka mukaan totuuden muotoja ei tunnusteta hierarkkisesti.
Niin sanottu kommentaariaatti pyrkii näyttämään kaiken arvojen
tuntemisen pohjalla olevan tunnustushierarkian ylhäältä alaspäin
lähtöisenä, sellaisena jonka mukaan kommentaariaatin korkeimmaksi
sillä hetkellä tunnustama taso määrittää sen miltä tasolta
alkaen aletaan määrittämään totuuden luonnetta. Onkin ehkä
niin, että voimakkaimmat arvotunteet ohjaavat ihmistä totuuden
ääreen, näyttämällä samalla sen, miten jotkut todellisuuden
muodot eivät perustu muuhun kuin mielipiteisiin, olkinukkeihin ja
paperitiikereihin. Hyvyys on tavallista määritellä siten, että
sen katsotaan olevan suopea asenne ihmisten keskisessä
kanssakäymisessä toisia ihmisiä ja itseä kohtaan. Monet myös
ajattelevat, että hyvyys olisi sitä, jos haluaa toisten tekevän
itseään kohtaan sen minkä itse tekee heitä kohtaan. Tässä
kohdin voidaan kysyä, osaako ihminen välttämättä olla hyvä
toiselle käyttäen sitä hyvyyskäsitystään, joka hänellä on.
Nietzsche kirjoitti, että ”vihaan sen miehen vulgaarisuutta, kun
hän sanoaa, että tee se toiselle, minkä haluaisit hänen tekevän
itsellesi:” Voidaan kai puolueettomasti sanoa, että hyvyys on
puolueetonta asennoitumista suihteessa toisiin ihmisiin, se on
pyrkimystä tehdä hyvää/olla hyvä. Se jättää kuitenkin
kysymyksen hyvyydestä avoimeksi, kun voimme nähdä
hyvyyskäsityksien jakaantuvan muodoltaan ja asennoitumiseltaan
ihmisten keskuudessa. Jonkin pysyvän ja kaikkivoipaisen käsityksen
muodostaminen hyvyydestä on kai sanottava mahdottomaksi. Kauneus on
käsitekolmikon viimeinen, vaikkei vähäpätöisin osa. Voidaan kai
yleisesti ilmaisten sanoa, että kauneus ylentää, sen muoto on
ylevä ja siihen pyritään mukautumaan ja löytämään samastumisen
kohteita. Kauneus on jotain minkä kaikki ihmiset tunnustavat
jonkinlaisella universaalilla kauneudentunnolla, vaikka se ei
kuitenkaan tarkoita sitä, että kauneuskäsitykset pysyisivät
samana ajasta, kulttuurista ja maasta riippuen. Kauneus on siis
jotain, mikä tunnistetaan kauneudentunnolla ja tuo tunnon voidaan
tulkita olevan ajasta ja kulttuurista riippuvainen, mikä ei
kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että kauneuden ylentävä rooli
ja vaikutus on sama kaikissa kulttuureissa: millään kulttuurilla ei
ole taipumusta ihannoida ja korostaa rumaa ja vastenmielistä.
Lopuksi voi kai tiivistää, että suinkaan tämä käsitekolmikko ei
ole täysin itsestäänselvä ja se jättää auki monia perustavalla
tasolla tärkeitä kysymyksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti