Tahdon tässä kirjoituksessa käsitellä
näkemisen sekä näkyvän että näkymättömän luonnetta ja sitä
millaisia käsitteellisiä yhteyksiä noiden teemojen yhdisteleminen
luo olemaan. Näkeminen on tavallista tunnistaa siksi kun
todellisuudesta otetaan joitain asioita lähemmän tarkastelun
kohteeksi, näkeminen on siis tavallista tunnistaa siksi kun
kiinnitetään huomiota ja tunnustusta joihinkin sellaisiin
objekteihin jotka sen hetkisessä merkitysarvossaan ohittavat muut
samassa olosuhteistossa sijaitsevat objektit. Näkemiseen siis
liittyy tällainen ohitusarvostuksellisuus, jonka mukaan ihmiset
näkevät asioita sen takia, koska he eivät näe muutakaan. Näetyllä
asialla siis on tietty ohitusarvo, joka muodostuu sen havaittavaksi
tulevien piirteiden päällekäyvyydestä. Noiden piirteiden taipumus
tehdä itsensä näettäväksi on se asia, minkä vuoksi ihmiset ovat
taipumuksellisia näkemään joitakin asioita ja olla
taipumuksellisia olla näkemättä joitain toisia asioita. Nyt on
varmaan syytä pohtia sitä, millaisia ovat nuo piirteet, jotka
vaikuttavat siihen, että joitain asioita nähdään ja joitain
toisia ei nähdä. Tässä vaiheessa on syytä ajatella näkemisen
subjektiivisia ja objektiivisia piirteitä ja sisäisen ja ulkoisen
dialektiikkaa, jotka vaikuttavat näkemisen tapahtumassa.
Subjektiiviset näkemisen kokemuksen elementit ovat sellaisia, jotka
vaikuttavat yksilöihin omakantaisesti, ne siis eivät kosketa
kaikkia jonkin yleisyyden elementin vuoksi, vaan ne koskettavat
joitain tiettyjä yksilöitä heidän yksilöllisten piirteittensä
takia. Tämä voisi siis kertoa siitä, että näkemisen tapahtuma
olisi samanmuotoista kuin se, kun tunnistetaan asioita, joista on
olemassa jonkinlaisia siemeniä itse näkijän minuudessa ja
tietoisuudessa. Silloin näkemisen tapahtumassa keskeisin asia ei
enää olisikaan itse näettävä elementti tai objekti vaan itse
näkijä. Objektiivisen näkemisen tapahtuman käsitteellistyksen
mukaan ihmiset tunnistavat ja rekisteröivät ulkoisesta asioita sen
takia, koska asiat tai elementit ovat järjestyneitä maailmaan
tietyllä tavalla, joka tapa on itse rekisteröity kokijan minuuteen.
Näkemisen kohteen näkeminen tietyllä regulatiivisella tavalla on
objektiivista näkemistä. Objektiivisessa näkemisessä ulkoinen
puoli vallitsee, siitä määrittyvät se miten ja millaisella
tavalla näön kohteen asioita tulee arvottaa ja se myös määrittää
muodollaan sen millaista palautetta näkemisestä voidaan antaa.
Subjektiivisessa kokemuksessa näkemisen kriteerit antaa sisäinen
elementti ja siinä myös tapahtuu näkemisen arvottamisen tapahtuma,
ulkoisella ei siis ole suurta tekemistä sen kanssa, kun katsotaan
näkemisen tapahtuvan subjektiivisesti. Antiikin Kreikassa ajateltiin
yleisesti sokeiden ihmisten olevan parhaita näkijöitä. Vaikka tämä
asiantila tarkoittaisikin asiaa vain vertauskuvallisesti, on sen
katsottava ilmaisevan jotain perustavaa näkemisen tapahtumasta ja
näkemisen ilmiöstä. Näkeminen voi joskus sokaista ihmisen sen
takia, koska se mitä näemme voi joskus olla niin perustavan
erilaista ja mullistavaa. Objektiivisen ja subjektiivisen tavan
hahmottaa näkemisen kohteita heikkous voikin ehkä olla se, että ne
eivät huomioi näkemisen kohteita riittävän hyvin silloin, kun
näkemisen kohteet ovat uusia ja ennen kokemattomia. Kohteiden
rajaaminen ei välttämättä suju oikeimmalla tavalla silloin kun on
tarvetta yksilöidä uusia ilmiöitä samaan ryhmään aikaisempien
ilmiöiden ja niiden piirteiden mukaan ryhmitellen. Ei välttämättä
aina havaita sitä, että uusi ilmiö on syntynyt näkemisen kohteena
vaan rekisteröidään se johonkin valmiiseen kategoriaan aikaisemmin
tunnistettujen objektien kanssa. Kategoristinen ajattelu siis on
tässäkin todella haitallista ja jopa vaarallista, koska se ei
tunnista nähtyjen ilmiöiden kompositionaalisuutta, sitä tapaa
jolla ilmiöt muodostavat oman koostumuksellisuutensa. Kategorian
rajat eivä aina riitä ilmaisemaan jotain ilmiötä
kokonaisuudessaan. Kategoriat eivät aina ole riittävän erillään
toisistaan,vaan ne voivat saada muotonsa todellisuudessa olemalla
yhteydessä moniin toisiin kategorioihin. Kaikki näkeminen ei ole
vain jonkin tietyn näkemistä, vaan näkemisen tapahtuma sulkee
sisäänsä monia kaikkien havaittavien ilmiöiden piirteitä. Kaikki
mahdollinen havaittava on suljettu sisään kaikkiin havaitsemisen ja
näkemisen tapahtumiin. Näkyvä on siis jotain mikä voidaan
tunnistaa ja rekisteröidä samalla kun näkymätön on jotain mikä
voi olla olemassa, mutta samalla se ei kuitenkaan tule omien
piirteittensä kautta tunnistetuksi. Jokin voi siis olla ilman sitä,
että se nähtäisiin, ja tuo kertoo siitä, että kaikella on
ominaisuuksia, joista osa on sellaisia, jotka voivat tulla toisten
ihmisten kautta havaituksia ja samalla osa on sellaisia, jotka eivät
tule havaituksi, koska ne ovat jotain sellaista mikä ei voi tulla
tunnistetuksi näkijän huomion kohteena. Se mikä ei tule nähdyksi
voi joko olla jotain sellaista, mikä ei ole riittävän merkittävää
tullakseen havaituksi ja toisaalta se voi olla jotain sellaista, joka
on niin uutta ja poikkeavaa ettei sitä voida vielä havaita. Voidaan
varmaankin sanoa, että kaikella havaitsemattomalla ja
näkymättömälllä on jotain annettavaa ihmisten peruskokemiseen ja
näkemiseen. Siksi ei tulisi suhtautua näkemiseen ja siihen mitä
nähdään niin kokonaisvaltaisen valtavaikutelmaisella tavalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti