Haluan tässä kirjoituksessa erotella
käsitteellisesti sitä, miten todellisuus, tietoisuus ja minuus sekä
tosi ja harha suhtautuvat toisiinsa ja voivat tulla selvennetyiksi
tämän yhteydessä. Todellisuus on helppoa määritellä sellaiseksi
riittävämääräisen asiaintilojen kokoelman ylläpitäväksi
valvojaksi, jonka tarkoitus on suojata riittävänlaatuinen toiminnan
mahdollisuus ihmisille, jotka ovat tekemisissä tämän
todellisuuskäsityksen kanssa. Riittävä funktioituminen –
toiminnan ja ajattelun mahdollisuuksien tukeminen kuuluu siis
olennaiselle tavalla todellisuuden käsitteeseen. Todellisuuden
täytyy voida toimia yhteydessä sosiaalisen yhteisöelämän
lakeihin. Jotta funktioituminen voisi olla täydellistä, tulee
todellisuuden rajata itsestään pois sellaisia asioita, jotka eivät
voi kuulua siihen samalla kun toiminta pyritään mahdollistamaan
riittävän laajalle. Jos kaikki todellisuuteen pyrkivä
laskettaisiin rajoittamattoman vapaasti siihen, hämmentyisivät
ihmiset niin suuresti, että koko yhteisöelämä lakkaisi siihen.
Pysyvyys on siis tärkeä kriteeri todellisuudelle ja monesti
todellisuuden rakentamiseen johtava kehitys alkaa hyvin
pragmaattisista periaatteista, todellisuus siis korostaa toimintaa.
Toiminta on tässä sellaista sovittua, joka tapahtuu ihmisten
välillä sovitusti rakennetussa yhteisöelämässä. Todellisuudessa
on lisäksi sellainen sosiaalisuutta korostava piirteensä, nimittäin
se, että se sovitaan ihmisten kesken, ihmiset sopivat sen, millaisia
piirteitä todellisuuteen otetaan. Tässä prosessisssa ihmiset
vertaavat jo valmiita todellisuuden piirteitä sellaisiin
piirteisiin, joita tarjotaan siihen todellisuuteen kuuluvina.
Todellisuus on siis sosiaalisen jatkuvuuden elementti, on vain
mielenkiintoista ajatella sitä, myötäileekö todellisuus vai
sosiaalinen jatkuvuus ensisijaisesti toista. Minuuden ja
todellisuuden suhteessa todellisuus tulee rajoitetuksi tietoisuuden
avulla minuudessa. Tietoisuus kertoo ihmiselle sen tärkeän tiedon,
että mistä osasta todellisuutta hän on tietoinen. Tietoisuus voi
olla hyvin suuressa määrin yksityisten piirteiden kautta rakentuva,
sitä voivat rajoittaa mielisairaudet, ahdistumisalttius jne.
Tietoisuus kertoo sen, miten minä tekee itsensä tietoiseksi
todellisesta todellisuudesta. Minuutta käsitellessä voidaan sanoa,
että tietoisuus todellisuudesta sijaitsee siinä. Minuuden voidaan
katsoa muodostuvan suurelta osin pitämisistä erinäisiin
sosiaalisen maailman ja henkisen maailman kohteisiin. Minuus on
jotain, mikä välillä kätketään ja mitä tuodaan väliajoin
arkaillen esiin. Minuus on kaiken kokemisen ydinfasaadi, se ei
varsinaisesti ole ihmisen henkisissä toiminnoissa tietoisuuteen
nähden korkeammalla sijalla, mutta esimerkiksi pohjaavin moraalinen
harkinta, jossa toista ihmistä lähestytään itsen peilikuvana on
minuuden alueen suoritettavana. Minuudessa tapahtuu ennen
tieroisuutta vuorovaikutus toisten ihmisten ja persoonisuuksien
välillä ja siksi minuus on etenkin moraalin kannalta tärkeä
sijaintialue ihmisen kokonaisuudessa. Toden käsitettä kuvattaessa
tullaan sen kaltaiseen tilanteeseen, jossa pysyvä ja yleisesti
hyväksytty sulautuvat kuvauksina toisiinsa. Tosi on etenkin jotain
sellaista, mikä katsotaan yleisesti hyväksytyksi. Tosi on jotain
jolla on konsistenssia, yhteensopivuutta aiempien todeksi tulkitun
todellisuuden materiaalin kanssa. Tosikin on kuitenkin jotain
sellaista, joka sovitaan. Sopimuksenmukaisuus on jotain sellaista,
mikä koetaan tärkeäksi määriteltäessä toden käsitettä ja sen
alaa. Tosi on jotain mikä otetaan valmiina, siinä on tietyt
pysyvyyden piirteet. Valmiina ottaminen erottaa itse asiassa toden ja
harhan, mikä tarkoittaa sitä, että totena pidetty ohittaa
ensimmäisen harkinnan verkoituksen ja pääsee sisälle edelliseen
toden määritelmään. Harha taas on jotain, minkä katsotaan
normaaleimmin syntyvän psykoosista, huumeista tai muista
mielenlaajentajista. Harha on jotain mikä ei vaikuta olevan
valmiina, siinä ei ole konsistenssia muiden todeksi tulkittujen
asioiden kanssa. Harha siis on olemuksellisesti jotain sellaista mikä
ei sovi yhteen. Harha on jotain mikä menee yhteisen tosisopimuksen
ulkopuolelle. Se on siis jotain mistä ei ole sovittu, kun on sovittu
toden luonteesta. Kuitenkin mielestäni harhaksi tulkitut
havaintopiirteet voivat joskus olla täysin yhtä vahvoja kokemuksen
elementtejä kuin sovinnaisen todellisuuden mukaiset toden todelliset
havainnot. Todellisuuden tavanomaiset elementit tarvitsisivat ehkä
uudentamista. On otettava huomioon myös epäsovinnaiset tavat saada
tietoa todesta ja todellisesta. Tosi ottaakin ehkä liian vakavasti
yhteensopivuuden toden kriteerinä. Joku voi esimerkiksi saada
intuitiivisesti tietoa, jota muut eivät pystyisi saavuttamaan yhtä
nopeasti omilla tavanomaisilla menetelmillään. Minuus on kuitenkin
myös jotain sellaista, jossa kuvastuu ihmisen sisäisyys ja sisäinen
elämä. Monesti ihmisen sisäisen elämän kuvastaminen ulkoiseen
tulkitaan harhaisuudeksi ja suoranaiseksi
todellisuudenvastaisuudeksi, vaikka esimerkiksi taiteellinen
työskentely voi olla hyvin suuressa määrin riippuvainen siitä,
että taiteilija saa ilmaistua sisäisen elämänsä kuvia
yhteisötodellisuuteen. Sen vuoksi sisäisen elämän tarkastelua
olisi voitava harjoittaa suhteellisesti vapaammin verrattuna siihen,
miten sitä on voitu tehdä aiemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti