sunnuntai 22. kesäkuuta 2025

Kaikkea sitä tuleekin kirjoitettua! (pieni alkuosa kirjoituksista poimituista aforismeista, suurin osa myöhemmin)

Mielestäni voidaan miettiä sitä, kuinka hyväksi lapsille ja nuorille on, jos heidät pakotetaan koulussa vain vastaamaan monesti hyvin keskinkertaisten opettajien odotuksiin,


Yliopistossa ei ole tarkoitusta vain seurata odotuksia ja sen takia voidaan sanoa, että ainakin ne oppilaat, joilla on todellista kykyä menestyä korkeakouluopinnoissa, tulisi ottaa huomioon sikäli että nuoruuden paloa ja innoitusta ei ainakaan tulisi sammuttaa. 


Varmasti niin sanotut kiltit tytöt voivat ajatella, että koulussa ei tarvitse muuta tehdä kuin matkia, mutta luovuuteen taipuvaisille ihmisille se ei useimmissa tapauksista riitä. 


Nykyaikainen koulujärjestelmä passivoi kaikki muottiin, ja edes lahjakkaimmille ei vielä nykyään anneta vapauksia edistyä omissa mielenkiinnonkohteissaan esimerkiksi saman luokkaopetuksen sisällä.


Yleisestikin koulun käsitettä tulisi voida laajentaa ja ei esimerkiksi luokitella oppilaita heidän ikänsä kautta, koska omenakorissa on useasti myös mätiä omenia


Yleensäkin opintopolkua tulisi voida yksilöllistää ja ottaa siinä huomioon lasten ja nuorten erilaiset tarpeet koulussa. 


Nykymuotoinen määritelmä esimerkiksi lukion antamasta ”yleissivistyksestä” ei ole sellainen asia, etteivätkö lukiolaisetkin voisi itsenäisellä oppimisella ottaa selvää yleissivistyksestä ja silti pystyä painottumaan alaan/aloihin, jotka sattuvat häntä kiinnostamaan.


Itsenäinen opiskelu ilman odotuksia ei ole vain taideaineiden vaan koko koulun asia!


New Depth on se käsite, jota käytetään monista asioista samalla tavalla ajattelevista intellektuelleista, joiden pyrkimys on muodostaa etenkin osallistumiseen ja eettisyyteen pyrkivää yhteiskuntajärjestystä.


Kannustan avoimesti pyrkimystä siihen, että rikkaimpien ihmisten tulisi ottaa osaa hyväntekeväisyyteen paljon laajemmalla tavalla kuin nykyään.


New Depthin avulla myös tuodaan esille valtaan liittyvät symbolit, kuvitelmat ja peloitteellisuudet. Sen on siis siinä mielessä tarkoittaa kehittyneimpää demokratian muotoa, johon eivät kuulu makkarajonoon linnottautuneet kerjäläiset, jotka tekevät äänestyspäätöksensä hernekeittokupin kautta. 


 Mielestäni esimerkiksi kansanedustajaehdokkaat tulisi valita muiden periaatteiden kautta, kuin sen että tällainen ihminen nuoleskelee toisten takamuksia lahjakkaasti. 


Sinne tulisi valita esimerkiksi kykyjen, vastuullisuuden ja luonteen perusteella, eikä esimerkiksi narsistisuuden tai psykopatian perusteella. 


Vallan positio on tavallisesti ihmisten muodostama tapa ajatella, ja myönteisellä tavalla toisista ihmisistä erottuva ihminen todennäköisesti nostetaan vallankuvitelmiin.


Vallan symbolit ja kuvitelmat vallan symboleista ovat keskeinen asia ihmisten johtajakuvitelmissa. 


Mikä sitten on vallan kehittymätön määritelmä: se on etenkin se, että ihmiset kuvittelevat toisten olevan itseään parempia.


He alkavat liittää toiseen kuvitelmaa suuruudesta, jota pidetään yllä pääasiassa triviaaleilla asioilla. 


Valtakyylääminen jota tavalliset ihmiset harrastavat on olennainen piirre kehittymättömässä yhteiskunnassa. 


Lisäksi englannin opettamisessa tulisi korostaa brittiläistä englantia amerikkalaisen heikosti englannin kieltä muistuttavan mongerruksen sijasta.


Toisin sanoen: naiset, etenkin nuoret naiset, hakevat kiinnostavalta mieheltä etenkin valtaa, koska jos joku tulkitsee ettei valtaa ole, loppuu silloin todellakin kaikenlainen kiinnostus. 


Olen miettinyt joidenkin nuorempien poliitikkojen esiin tuomaa käsitettä ”yksityinen on poliittista”, ja vaikka en koe itseäni vieläkään vasemmistolaiseksi, on tuo käsitys kehittyneempi kuin esimerkiksi se, että ihminen vaikkapa taloudellisella vallallaan ostaa itselleen yksityisyyttä, mitä ei riitä sellaisille ihmisille, joilla ei ole taloudellista valtaa. 


Esimerkiksi joidenkin naiivien ihmisten luulo siitä, että esimerkiksi suomalaisessa yhteiskunnassa ei olisi korruptiota, on täysin valheellinen käsitys ja kertoo varmaan suomalaisten parasmaamaailmassa-kuvitelmista.


Suomalainen ihminen ei tarjua sitä, että vaikka ihminen itse vastustaisi korruptiota ja uskoisi omaan viattomuuteensa, voi kuitenkin olla ihmisiä, jotka eivät ole yhtä eettisiä kuin mitä esimerkiksi tällainen tavallinen ihminen kuvittelee kaikkien suomalaisten olevan. 


Mielestäni moraalifilosofiaa tulisi opettaa paljon ahkerammin sekä ensimmäisen ja toisen asteen kouluissa sekä yliopistossa. 


Kone ei voi olla moraalinen, eikä se voi myöskään ymmärtää niitä vääriä tekoja ja epäoikeudenmukaisuuksia, mitkä voivat yhtenäisestä algoritmista seurata. 


Tieteen perusajatuksena on aina ollut se, että todellisuuden ja totuuden käsitteet voivat muuttua uuden tutkimuksen seurauksena, ja tiukat ja kiinteät tekoälyn määritelmät luovat vain harhakuvaa siitä, että tiede olisi saavuttanut jonkinlaisen olomuodon, joka ei voisi enää millään tavalla kehittyä. 


Ja mikä pahinta, samalla tavalla kuin jotkut ihmiset omivat ja monopolisoivat tietoa, voi tieto koneelle siirrettynä johtaa vielä suurempiin epäoikeudenmukaisuuksiin ja ristiriitoihin, jossa konseptoitu äly alkaa suhtautumaan omivasti ja monopolisoivasti kaikkeen tietoon ja sen muotoiluun.


Tietyt miljardöörit ja biljonäärit voivat tämän avulla muodostaa algoritmeja, jotka eivät millään tavalla ole kaikkialle yleistettävissä. Ne voivat esimerkiksi ottaa huomioon vain kehittyneimmän teknologian tason, jolla suorastaan kaikki ihmiset eivät todellakaan elä. 


Ja kun suurin osa ihmisistä tyytyy ottamaan moraalisia kannanottoja vain johtajilta, ja eivät itse aina edes pyri käsittelemään etiikkaa yleisellä tasolla, voi tästä seurata se, että ihmiset tyytyvät myös kankeaan ja kapeaan älyn määritelmään, joka annetaan myös samalla tavalla ”johtajilta”, aivan kuten vaikka moraaliarviot poliitikoilta ja ministereiltä.


Pelkästään asema ei muuta ihmistä myönteisellä tavalla, vaan korkeassa asemassa pitää todellakin koko ajan seurata sitä, aiheuttaako valta korruptiota ja etenkin kuvitelmia siitä, että tällainen ihminen olisi enemmän omnipotentti kuin tavalliset ihmiset. 


Tulisi suhtautua tiukemmalla huomiolla sellaisia tahoja kohtaan, jotka pyrkivät yleistämään oman mielipiteensä toisten ihmisten mielipiteiksi.


On monesti niin, että etenkin keskinkertaiset tuotantotaloutta tai kauppatiedettä lukeneet nulikat alkavat rahan saannin takia kuvittelemaan, että heille on kaikki oikeutettua ja että he voivat rahan saannin takia unohtaa kaikki tärkeämmät ja korkeammat periaatteet, joita maailmassa ja ihmisten sivistyselämässä on. 


Suomi on kieltämättä hyvin epäfilosofinen yhteiskunta, koska esimerkiksi keski-Euroopan kulttuureissa on tavanmukaista, että lähes kaikki yliopistossa humaniteetteja opiskelevat sivuavat ainakin jossain vaiheessa myös filosofiaa, jonka he useimmin myöhemmin mieltävät oman yleissivistyksen ja oppineisuuden perustaksi.


Suomi on siis hyvin epäfilosofinen ja epämoraalifilosofinen yhteiskunta, täällä kaikenlaiset dippainsinöörit ja kauppatieteilijät saavat eniten ääntään kuuluviin.


Filosofia on siis itselleni etenkin väline, jota soveltamalla voidaan ymmärtää ja kehittää ratkaisuja enemmän käytännön tason ongelmiin. 


Jos verrataan esimerkiksi sitä, kuinka paljon esimerkiksi Afrikassa soditaan ja tapetaan sattumanvaraisesti ihmisiä pienen tarkoituksen takia, niin voidaan huomata miten Eurooppa poikkeaa tästä, ja tälle poikkeamiselle on paljon syitä, jotka johtavat juurensa siihen, miten oikeudenmukaisuutta ja epäoikeudenmukaisuutta on aina voitu käsitellä muiden välineiden kuin sodan avulla. 


Mielestäni on kuitenkin niin, että vallan symboleita ja alakantaisia hierarkian asetteluja tulisi yhteiskunnasta purkaa, ja sitä kautta näyttää ihmisille, että alhainenkin ihminen osaa tarvittaessa ymmärtää sen, mitä etiikalla ja moraalifilosofialla tarkoitetaan.


Siinä mielessä johtajien ja vallan symbolien turvaamien ihmisten moraalisaarnat katedeerilta sanottuna ovat aina kielteisiä siinä mielessä, koska ne siirtävät näiden ongelmien käsittelyn liitteeseen vallan kanssa. 


Jo esimerkiksi Raamattua sekulaarisella tavalla tutkiva ihminen voi saada käsityksen, että alhainen ja matalinkin ihminen pystyy moraaliseen ajatteluun, joka ei eroa kuninkaiden, presidenttien tai ministerien moraalisesta harkinnasta ja ajattelusta. 


On sanottava, että koskaan en ole ymmärtänyt sosialismia ja miten siitä voisi koskaan olla hyötyä kenellekään asiaa laajasti ymmärtävälle ihmiselle.


Sosialismia on kokeiltu monissa maissa, joissa on tapettu miljoonia ihmisiä ja etenkin sellaisia, jotka ovat uskaltaneet ajatella erilaisella tavalla.


Vaikka en ole kommunisti enkä edes sosialisti, tämä ei tarkoita sitä, ettenkö hyväksyisi sosialistit, ainakin siinä mielessä, kun ne eivät ajattele turvatuista taustoista tulevien ihmisten olevan automaattisesti heidän vastustajiaan tai alistajiaan.


Etiikasta on siis saatava riittävän tarkka kuva sitä varten, että sitä sen jälkeen voidaan yleistää siihen, kun käytännön yhteiskunnan ongelmia pyritään käsittelemään, ymmärtämään ja näkemään. 


Luova osallistuminen on siis etenkin korkeasti filosofiasta ja etiikasta tiedostavaa kollektiivista yhteistoimintaa, ja tämä todellakin tarkoittaa sitä, että näillä ihmisillä on pitkälle kehittynyt poliittinen ja filosofinen maailmankatsomus, joksi ei riitä esimerkiksi sosialistien relatiiviset ja reaktiiviset kiistelyt ja palopuheet. 


Oma filosofiani alkaa siitä ongelmasta, että pitääkö ihmisen arvostaa toisten ihmisten mielipiteitä enemmän kuin omiaan, ja mihin tämä ongelma voi johtaa.


Yhteiskunta, jossa vallitsee korosteinen epävapaus ontokratian dominanssin takia, ei se voi olla vapaa, eikä siihen kuuluvat ihmiset vapaita.


Vapaus perustuu aina etenkin siihen, että ihmisillä on vapautta ja autonomiaa määrätä itse omista asioistaan ja etenkin arvoistaan.


Mielestäni ihmisen arvo tulisi määrittää etenkin sen kautta, kuinka hyvin tällainen ihminen voi olla vapaa ja kuinka kehittynyttä ja vapauteen suunnattua hänen ajattelunsa on.


On tietysti selvää, että miltei koko ihmisten populaatio ei välttämättä tule harrastaneeksi ajattelua edes vaikka tällainen ihminen eläisi satavuotiaaksi. Sen takia ajattelija tulee toljotuksen ja pikkumielisen arvostelun kohteeksi.


Minä siis ajattelin, että parhaimmassa muodossa ihmiset voivat autonomisesti johtaa ja muodostaa instituuioita, jotka toimisivat hyvin kommunitaristisessa järjestelmässä, jossa instituutioilla on suuri vapaus yhteiskunnan ja ihmisten toiminnan suhteen.


Tavallisesti ihmiset imartelevat itseään korkeammalla vallan tasolla olevia ihmisiä, jonka arvostuksen luonnetta en ole koskaan ymmärtänyt, koska rahvas ei todellakaan katso muita kuin plakaatteja, ja siten kuvittelevat esimerkiksi jollain näkyvällä tavalla olevilla ihmisillä olevan itseään suurempi valta yhteiskunnassa. 


Miksi ”johtajan” täytyy sanoa korokkeelta omia moraalisia havaintoja, ikään kuin ihmiset eivät parhaimmassa tapauksessa pystyisi itse ymmärtämään etiikkaa tämän verran?


Lähimotiivi tarkoittaa sitä, millä tavalla suurin osa ihmisistä perustelee omaa toimintaansa ja ajatteluaan. Se on siis reaktiivista ja suhteellista, esimerkiksi vaikka tappeleminen


Kaikessa lähimotiivin mukaan toimivat eivät pysty tulemaan ajattelijoiksi, koska heidän toimintansa ja ajattelunsa motivoituu etenkin käytännöllisistä asioista ja lähiympäristöstä Suurin osa ihmisistä on tällaisia ja heitä voidaan kuvailla etenkin feminiinisiksi ihmisiksi.


Lähimotiivin kautta toimivat ajattelevat koulun olevan itseopiskelua tärkeämpää ja eivät etenkään osaa itse organisoida arvoihin perustuvaa itseopiskelua itselleen. He tottelevat normia ja herran sanaa.


Kaikki ajattelu alkaa olevaisen kyseenalaistamisesta.


Ajattelu vaatii etenkin loogisuutta ja konsistenssia. Se ei siis ole pelkästään käsitteiden keksimistä, vaan käsitteitä on kehitettävä johdonmukaisesti ja liitettävä ne loogisen konsistenssin kannalta yhteen toimivaksi ja selittäväksi kokonaisuudeksi.


Ontokratialla on siis pyrkimys muokata kaikki ihmiset toistensa kopioiksi, ja monesti tämä tehdään poikkeavilla perusteilla ja päämäärillä. 


Kuvitelmat ajattelultaan ja toiminnaltaan yhtenäisestä väkijoukosta perustuu ihmisten pelkoon ja haluun mukautua massaan, vaikka heille kaikki tämä on täysin kasvotonta.


Voidaan sanoa, että kommentaariaatin käsite on ainakin jotenkin kehittynyt proletariaatin käsitteestä, koska etenkin kulttuurimarxistit ovat tänä päivänä ensimmäisenä juonimassa sitä, miten ihmisten vapaus voitaisiin viedä mahdollisimman epäoikeudenmukaisella tavalla. 


Ontokratia haluaa siis arvostella ja pakottaa erilaiset ajatukset ja mielipiteet yhteen malliin. 


Ontokratia käyttää kommentaariaattia siten, että se arvostelee ihmisiä ja pyrkii saamaan ne vaikutteellisuuden säteelle, minkä jälkeen ontokratia muuttaa merkitysvaltaa, jonka kautta se pystyy itse ohjailemaan tällaisia ihmisiä.


Ontokratia on korruptiivinen ja järjestäytyneeseen rikollisuuteen samastuva järjestelmä, joka haluaa häikäilemättömällä tyylillä valtaa, joka varmistetaan ihmisten vapauden viennillä.


Olemisen vapaus on se asia, mitä tavoitellaan vastakohtana ontokratialle eli olemisen vallalle.


Olemisen valta on nykypäivänä mahdollisesti hyvin lahjattomista ihmisistä peräisin oleva järjestelmä, jonka valta perustellaan vain pienen ihmisen halulla mukautua ja alistua uusille vallankäyttäjille.


Media voisi kirjoittaa enemmän jostain paremmasta kuin siitä, mitä joku kepin päähän nostettu ihminen sanoo jostain asiasta, - ikään kuin ihmiset eivät itse osaisi tehdä päätöstä siitä mikä on hyvä ja paha ja mikä on oikea ja väärä.


Ihmisten moraalista autonomiaa ja siinä kehittymistä olisi mielestäni hyvä seurata ja edistää. 


Nykypäivänä kehittynyt informaatioteknologia on jo itsessään kehittänyt keinoja, joiden avulla voidaan tarraantua kiusaamaan tahoja tai yksilöitä


En tiedä millaista on olla keskiälyinen ihminen, mutta olenpa aika varma, että tässä porukassa ei paljon anneta tilaa poikkeaville yksilöille.


Ontokratia nykypäivänä on etenkin keskiluokka, jotka eivät suuremmin välitä siitä, mihin he käyttävät aikansa ja elämänsä. Ontokratia on realistispakottava järjestelmä, joka huomaa kaikista tilanteista ja ihmisistä vain pintapuolisimman.


Selittävässä järjestelmässä tulisi huomata etenkin arvot ja se, mitkä arvot ovat tärkeimpiä.Pitäisi siis etsiä sellaisia arvoja, jotka pystyisivät etenkin historian ja filosofian kautta löytämään mahdollisimman syvällisesti asioita selittäviä periaatteita ja arvoja. 


Sosiaalinen dominanssi on yksi käsite, johon suurin osa ihmisistä pyrkii ja jonka yläpuolella olevia asioita tämä ihmisten ryhmä ei ota huomioon. 


Narsistit hallitsevat julkista tilaa


Ironian ja satiirin avulla ilmapiiri puhdistuu vallanpitäjien valtansa pönkittämiseksi rakentamista esteistä.


Ontokratia on etenkin talousihmisten systeemi, joka nuoren kansakunnan sisällä pyrkii rakentamaan uusia tapoja saada arvostusta. 


Naisten päteminen ja ansaitseminen omien tissiensä ja pyllyjensä esittämisellä on uusi ilmiö ja kertoo vain siitä, miten pinnallistunut, nuoruutta ja ulkonäköä korostava yhteiskunta suomalainen yhteiskunta nykyään on.


Se että ihmisten seksuaalisuutta manipuloidaan koko ajan yhteiskunnassa on johtanut itse siihen, että tällaisia naisia, jotka eivät suuremmin poikkea erään tunnetumman ammatin tekijöistä, arvostetaan ja he ovat alkaneet tuomaan itsestään esiin pintapuolisimmin ja selkeimmin näkyvän pinnan, jota paklataan hysteerisesti.


Olen käynyt useita kertoja ritarihuoneen kansliassa ja kirjastossa, mutta kuten olettaa saattaa, ei äidinpuoleisen periintymisen omaava kaveri ole koskaan saanut sinne kutsua. 


Yhdysvalloissa ihminen ei voi tulla rahan tielle.


Sanotaan, että New Yorkissa on maan kehittyneimmät ja lahjakkaimmat ihmiset. Siinä mielessä voi vain kauhistella sitä, millaista on jossain Kansas Cityssa tai Clevelandissa.


Se on ainakin sanottava, että joissakin tilanteissa jenkit voivat vaikuttaa varsin puheliailta. Kuitenkin tässäkin on huomattavia eroja, ja voi sanoa, että minkäänlaisia yleisiä käyttäytymisstandardeja ei tässä paikassa ole. 


Monessa mielessä esimerkiksi nykyisen Trumpin hallinnonkin kannalta amerikkalaiset eivät suuremmin arvosta minkäänlaista historiaa, ainakaan sellaista, joka ylettyisi noin 50-100 vuotta pidemmälle. 


Monessa mielessä monen suomalaisen mökkiläisistä polveutuvan ihmisen innostunut ylpeys omasta kansallisuudestaan muistuttaa monessa mielessä jenkkien innostusta omasta kansastaan ja kansakunnastaan.Molemmassa tapauksesssa tälllainen ylpeys voi käydä esimerkiksi oikenalaisen kasvun ja oikeiden arvostettavien kulttuurien ymmärryksen tielle.


Lihavia ihmisiä Amerikassa näkee paljon, ja esimerkiksi ruoka on todella epäterveellistä ja paskan makuista


 Samalla tavalla kuin joku kansanedustaja kuten Pentti Oinonen on Suomessa eksplikoinut, on Amerikassakin nationalismiin sotkettu runsaasti uskonnollisia tai pseudouskonnollisia tuntemuksia ja retoriikkaa. Pallopeleissä lauletaan kansallislaulu ja rukoillaan. 


On sanottava myös, mikä piirre on myös mökkiläisistä polveutuvissa suomalaisissa, että amerikkalaiset eivät ymmärrä ironiaa, - siellä kaikki ovat niin tosissaan ja eivät ymmärrä, jos joku haluaa olla ironinen ja leikitellä. 


Nimenomaan ironian taju sen parhaimmassa ja kehittyneimmässä muodossa on oikean kulttuuri-ihmisen merkki


Vaikka Trump ja muut presidentit yrittävät muuta väittää, ei Amerikassa ole yhteisön tuntua. 


Vapaus tarkoittaa Amerikassa etenkin kommersiaalista vapaan toiminnan mahdollisuutta. 


Kun katsoo sitä porukkaa joka New Yorkissakin vastaan tallustelee: kaikenlaisia mutiaisia ja hyvin ruskettuneita persoonia – voi ajatella sen kurjaliston määrää, joka ei tule Amerikassa toimeen.


Kuitenkin amerikkalainen nationalismi muistuttaa nimenomaisesti etenkin perussuomalaisten suomalaista nationalismia. Samassa tietämättömyys ja kuviteltu kansa ovat tärkeässä roolissa. 


Tavallisesti nämä naiset, koska he ajattelevat kaikkien ajatteluhorisontin olevan yhtä rajoittunutta, alkavat he katkerasti saivarrella selllaisia filosofeja kohtaan, jotka haluavat muodostaa ja ilmaista omaa itsenäistä ajatteluaan.


Naisissa ei siis ole originellisuutta ja itsevarmuutta omien ajatustensa suhteen, joten he eivät osaa itsenäisesti ajatella. Vaikka nainen olisi jo varttunut, on hänen mielestään tärkeämpää muodostaa kukkakimppuja ja kuivayrttiasetelmia kuin luoda jotain uutta filosofiaan


Olen oppinut siihen, että ihmisyksilön tulee tunnustaa omat ja toisten ihmisten väliset rajat tullessaan kehittyneeksi 


Kun muistaa sen, että etenkin suuttumus toisten ihmisten sanoista tai toiminnasta, on turhaa, koska ihminen ei kuitenkaan voi kontrolloida kaikkia ihmisiä, ja turpaan vetämisestä joutuisi varmasti käräjille.


Ihminen ei voi valvoa kaikkia ihmisiä sen perusteella, mitä hän itse pitää arvokkaana ja korostamisen arvoisena ja mitä toiset ihmiset arvokkaana ja korostamisen arvoisena. 


On sanottava riidan haastamisesta se, että se on vielä jollakin evoluution tasolla olevien ihmisten ja useimmiten miesten harrasteena. Siinä on tavallista se, että esimerkiksi erilaisempi tai tappeluun vähemmän orientoitunut ihminen saadaan konfliktiin aggressiivisen kanssa, jonka seurauksena aggressiivinen voi kukistaa toisen ja saada siitä prestiisiä. Tämä toistuu monissa eläinlajeissa, ja katson sen takia tällaista initioivat yksilöt matalalla evoluution tasolla oleviksi.


On esimerkiksi sanottava, että tavallinen sosiaalinen toiminta ja sosiaaliseen dominanssiin pyrkiminen ovat hyvin alhaisia päämääriä, johon keskinkertaiset ihmiset innolla pyrkivät.


Laumavietti vallitsee keskinkertaisissa ihmisissä, sillä he kyyläävät koko ajan sitä, mitä mieltä muut ovat ja mitä muut ihmiset jostain asiasta ajattelevat.


Rajojen tunteminen on sitä, että pysyy vaikuttamattomana sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka pyrkivät jatkuvasti rikkomaan toisten ihmisten rajoja.


Kaikessa yhteiskunnallisessa toiminnassa pitää korostaa periaatteita, eikä riidellä reaktiivisesti ja suhteellisesti toisten ihmisten kanssa.


Poliitikkoja on turhaa syyttää moraalittomiksi ja kapeakatseisiksi, koska heistä suurin osa on tällaisia, eikä sitä pystytä pienellä korjauksella muuttamaan.


Naispuolinen poliitikko saa monesti eri tavalla legitimaationsa nalkuttamiseen, jota katsottaisiin ihmetellen, jos kyseessä olisi miespuolinen poliitikko


Jos ihmisen aivot toimivat niin, että hän ei koe samankaltaisia primitiivisiä tunteita kuten tavalliset ihmiset, ei se ole älykkyyden kanssa minkäänlainen heikkous, vaan se on monessa asiassa parempi muoto kuin itkeskely ja empatian näytteleminen joka tilanteessa. Kuitenkin sosiaaliseen dominanssiin pyrkivät ihmiset, joista suurin osa on naisia, arvottavat


Ontokratia tarkoittaa olemisen valtaa hallussaan pitävää tahoa, joka toimii kommentaariaatin kautta. Kommentaariaatti supistaa ajatuksen turhanpäiväisyyden ja kontrolloitujen insituutioiden tasolle. 


Mielestäni, ja aion tuoda sitä nimenomaisesti esiin omassa väitöskirjassani, että talouspolitiikka tulisi yhteiskunnassa hoitaa etenkin kaksi erilaista päämäärää huomioivalla tavalla. Toisella puolella on etiikka ja sivistys ja toisella raha ja taloudesta hyötyminen.


Kuvittelin aiemmassa väitöskirjan proggiksessa, että olisi käsitellyt köyhyyden käsitettä ja sitä pyrkimystä, miten etenkin absoluuttinen köyhyys voitaisiin poistaa maailmasta. Kuitenkin mieleeni tuli tietyssä vaiheessa se, että makrotason strategian kehittäminen köyhyyden poistamiseksi voisi olla liian kunnianhimoinen pyrkimys, koska köyhyyteen vaikuttaminen täytyy tehdä mikrotasolla huomioiden alueiden paikalliset tekijät. 


On selvää, että parhaimmat periaatteet toiminnalle syntyvät ihmisryhmistä joilla on eniten vapautta, koska esimerkiksis sosialismi on syntynyt roskaväen pienessä tilassa pullistelemisesta. 


 Minulla ei ole koskaan ollut pyrkimystä rahan ansaitsemiseen, olen siinä mielessä arvostanut kardinaaliarvoista etenkin vapautta ja halua harrastaa sellaisia asioita, jotka koen itselleni merkitykselliseksi ilman rahan väliintuloa.


Kun ajatellaan luovuuden ominaispiirteitä, niin voidaan sanoa suuren määrän luovuudesta tulevan perityistä geeneistä, jolloin siihen voivat liittyä esimerkiksi korkea älykkyys ja mahdollisesti myös mielenterveyden ongelmat.


 Luovuus erottuu merkittävämmin etenkin suhteessa pikkuporvarillisiin keskinkertaisiin ihmisiin, jotka voivat pitää luovaa ihmistä omituisena, epäkypsänä ja jopa kehitysvammaisena.


Luovan ihmisen piirteisiin kuuluu avoimuus, ennakkoluulottomuus ja monessa mielessä lapsenomainen herkkyys ja aistiminen.


Mielestäni luovat ihmiset ovat etenkin olemisen vapauden alla toimivia, samalla kun porvarit ja pikkuporvarit korostavat hegemoniaa ja vapauttaan määräillä olemisen valtaa omilla ennakkoluuloisuuksilla ja pieneksi rajoitetuilla piireillään.


Myös tiedon monopoli on itse asiassa epä-älyllinen asenne, koska se jakaa tiedon vain tietyille tahoille yhteiskunnassa.


Mielestäni perustavin tieto asioista saadaan etenkin kirjojen kautta, mikä on unohtunut nykypäivänä monelta – kuunnellaan äänikirjoja ja katsotaan tiedot etenkin wikipediasta. 


Ihmisten tulisi voida muistaa totuudet etenkin paksuista kirjoista ja tutkimuksista.


Luova ihminen, joka pyrkii oman luovuutensa villitsemiseen ja jatkuvaan maailmankatsomuksen horisonttiin suuntautuvaan tarkkailuun on ihminen, joka tulee kehittymään koko ajan iästään riippumatta.


Leikkisyys on luovuuteen liittyvä piirre, joka liittyy usein etenkin kielellä ja ideoilla leikkimiseen.


Leikkisyys on siis etenkin sitä, että haastaa omat käsityksensä ja pystyy sen takia avoimeen vertailuun. Pikkuporvarit tavallisesti menettävät leikkisyytensä viimeistään täysi-ikäisiksi tultuaan. 


Pikkuporvarit alkavat myös jonkin pikkumielisen vertailun ja perusasenteensa suvaitsemattomuuden takia arvostelemaan sellaisia ihmisiä, joilla ei ole koko ajan tarvetta todistella kunnollisuuttaan ja ajamaan tiukkoja aitoja ihmisten ympärille


Olemisen vallan olemus on etenkin pintapuolisia käsityksiä, kansan syvistä riveistä nousevaa kurinpalautusta ja välinpitämättömyyttä. Eli reagoidaan asioihin sen mukaisesti, mikä tulee ensimmäisenä ennakkoluulona mieleen.


Olemisen valta on etenkin suvaitsemattomuutta ja yksikanavaisuutta harkinnassa ja päättelyssä.


Ihmiset eivät halua antaa muille ihmisille autonomiaa ja vapautta, ja sen takia he alkavat järjestelmään ennakkoluulojaan sellaiseen asti, että kaikkien on hyväksyttävä epävapaus kollektiivin epävapauden takia.


Luova ihminen on utelias ja avoin, sanotaan luovasta ihmisestä, että he ovat sellaisia, jotka seuraavat perhosta kallionjyrkänteelle.


Vapaus on luovuuden edellytys.


On monia taiteilijoita, jotka katsovat että he tekevät taidetta, vaikka tosiasiassa he vain matkivat toistensa töitä.


Eräs ko. Kategoriaan kuuluva ihminen lukioajalta kertoi jossain haastattelussa, että hän tunsi kateutta kun koulussa opettaja kehui jonkin toisen oppilaan kirjoitusta. Voi harmi! Mikä merkitys tällaisen asian kertomisella on? Ei tiedä varmaan sitä itsekään. Samanmerkityksinen ja -tasoinen asia voisi olla, että koin kateutta, kun joku toinen ennätti ennen häntä opetella kuinka perä pyyhitään kakalla käymisen jälkeen.


 Luovat ihmiset ovat vähemmän aggressiivisia kuin keskimääräiset ihmiset mutta etenkin keskimääräiset miehet.


On naurettavaa ajatella, että historia olisi lineaarinen ja suuntautuisi koko ajan parempaan.


Mielestäni filosofialla tulee olla käytännöllinen merkitys, minkä takia käytännöllinen filosofia on ollut minulle aina teoreettista arvokkaampaa ja kiinnostavampaa. Teoreettinen filosofia on pelkkää aivojumppaa, jonka harrastaminen ja hallitseminen saa suurimman osan ihmisistä jäävän ymmärtämättömien porukkaan.


Ontokratia eli olemisen valta tarkoittaa etenkin sitä, että toisten ihmisten tahdottomat teot hyödyttävät tiettyjä ihmisiä. Kommunismista tämän erottaa siinä, ettei kyse ole materiaalisista ja taloudellisista olosuhteista, vaan kyse on etenkin tiedosta ja ajattelun rajoittamisesta valtaan ja olemiseen liittyvissä kysymyksissä


Olemista tulisi siis tutkia etenkin olemisen vapauden eikä olemisen vallan kautta. Jälkimmäiseen liittyy aina vallankäyttäminen toisten ihmisten olemisen vapauden kustannuksella.


Miksi sitten vapaus on tärkeää. Se on tärkeää etenkin moraalisesti sen kannalta, etteivät ihmiset tee moraaliarvostelmia pelkästään toisten ihmisten ja etenkin auktoriteettien kautta.


Jokaisella yksilöllä tulisi olla oikeus itse tehdä moraaliarvostelmia kaikessa tapahtuvassa. Monet tavalliset ihmiset kuitenkin tyytyvät siihen, mitä suuret johtajat sanovat, ja on sanottava tämän olevan Suomessakin hyvin epälänsimaalainen asenne ja toimimisen tapa.


Olemisen vapaus käsittää etenkin ihmisoikeudet ja liberaalin demokratian ja näitä asioita arvostetaan etenkin sen takia, koska ne ovat älyllisesti rehellisimmät ideologiat. 


Vaikutteellisuus alkaa aina etenkin merkitysvallan omimisella, mitä esimerkiksi naapurimaassamme on harrastettu esim. ”erityisoperaation” termillä. Merkityksen muuttamisella voidaan kääntää kaikenlaiset asiat väärin päin tai vastaamaan kleine Mannin ennakkooluuloja ja mitä tahansa sylen suuhun tuomaa. 


Merkitysvallassa siis pyritään viemään länsimaisen pluralistinen demokratia erilaisiin vasta-asemiin suhteessa valtaan, koska valta on omituinen aine, joka useimmissa tapauksissa korruptoi ihmisensä. 


Vaikka en ole marxilainen, niin on kuitenkin sanottava, että etenkin tietoon ja aktiivisuuteen perustuvaa valtaa ei tulisi hyväksyä monopolistisessa mielessä. 


Tiedon vapauteen liittyy etenkin se, ettei tietoa omita ja sen hallussapitämisellä ei pröystäillä.Esimerkki tällaisesta on kun joku kertoo jostain erityisalansa ongelmasta ja sanoo vain että tämä ongelma on niin ja niin vaikea ja minä sen osaan, jonka takia ansaitsen myönteistä huomiotasi.


Merkitysvallan avulla pyritään etenkin rooleihin. Monialaisuutta ja moniarvoisuutta se ei hyväksy, ja tuollainen rooliin pyrkiminen tapahtuu esimerkiksi lehdissä, joihin kirjoittamaan pääsevät ihmiset rajoittavat välittömästi ajatteluaan, ainakin silloin, jos he ovat ennen sitä pystyneet minkäänlaista vapautta tavoittamaan. Ihmisen on siis valittava olemisen vallan ja roolien tai olemisen vapauden ja ajattelun väliltä.


Kommentaariaatti on taho, joka levittää ja yleistää tietoa yhteiskuntaan, Se ei kuitenkaan ole itse asiassa tietoa, vaan se koostuu suurimmin tarpeiden rakentamasta subjektiivisten mielipiteiden kokoelmasta.


Korruptoitunut järjestelmä pyrkii siis aina alentamaan etenkin vapaan ajattelun naurettavaksi ja alansa ulkopuoliseksi todellisuudeksi, jota kuitenkin järjestelmät aina pelkäävät. 


Satiiri ja ironia ovat parhaat keinot vallan kritisointiin, ja on sanottava, että vakavissa ja herraa pelkäävissä ihmisissä ei satiiria ja ironiaa paljon ilmene.


Se mitä sosialistit eivät havaitse on etenkin se, että ihminen on sopeutuva olio. Nykyaika ei poikkea niin suuresti menneestä ajasta kuin mitä sosialistit väittävät


Ihmiset ovat ihmisiä ja arvot ovat arvoja siitä huolimatta vaikka aika kuluu.


Kommentointi, vaikutteellisuus ja merkitysvalta ovat etenkin henkisesti keskinkertaisten ihmisten alaa, koska he ovat niin suuresti riippuvaisia kollektiivista.


Olemisen valta tarkoittaa sitä, että siinä määritellään trendit ja tendenssit, joiden kokonaisuutta pyritään kommentaariaatin avulla syöttää vapaille ihmisille.


Vaikutteellinen ihminen ei ajattele itse, vaan hänen ajattelunsa koostuu etenkin toisten ihmisten ajattelemista jutuista.


Merkitysvalta on sitä, että merkityksillä pyritään saavuttamaan henkilökohtaista tai kollektiivista hyötyä. Siinä mielessä se on sukua termille ideologinen nautinto, joka on se tekijä, joka saa ihmiset luopumaan arvoistaan. 


Yksilöiden vapaus liittyy merkittävällä tavalla yhteiskunnan määritelmiin, mutta on sanottava sopeutumisen käsitteen kuvaamaan sitä tendenssiä, jonka mukaan kaikkien lasten olosuhteet eivät parannu vain esimerkiksi sen myötä, jos entisen tilalle rakennetaan uusi koulu.


Jos ihmisellä on kykyä itsenäiseen ajatteluun, tajuaa hän sen, ettei auktoriteetteja (edes filosofiassa) tulisi seurata liian pitkälle. 


Yliopisto ei tässä mielessä ole muuta kuin liukuhihnatehdas, joka ei etenkään opeta opiskelijoitaan itsenäiseen ajatteluun, jossa yhteydessä kaikki pyrkimykset muodostaa itsenäinen ja filosofinen maailmankatsomusjärjestelmä kaadetaan suurella arroganssilla.


Kuitenkin yliopiston tutkijatkin ovat vain oman roolinsa ja olemisen vallan vankina. 


Rooli ja pikkuporvarillisuus ovat etenkin sellaisia asioita, jotka vievät ihmisiltä heidän vapautensa, ja näin ollen voidaan sanoa koko yhteiskunnan olevan perustaltaan epävapaa


Osa-aikaisuutta ja työn erilaisia muotoja tulisi korostaa erityisesti, koska voidaan sanoa sopeutumisen olevan parempi ja tehokkaampi kuin eläkevirkaan jääminen roolin täyttämisen takia. 

¨

On varmasti niin, että filosofia voi olla omaperäistä vain silloin, kun se laskee totuuden perustalle omat käsitteet, joilla todellisuutta kuvataan. Se onko tällainen filosofinen maailmankatsomus omaperäinen perustuu siis siihen miten tarkasti se pystyy kuvaamaan ilmiöitä tavalla, joka herättää ihmisissä konsistenssiin perustuvaa huomiota. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tehokas käsite on etenkin sellainen, joka luo tietynkaltaisen totuudellisen ilmiön ihmisten eteen uudenlaisella tavalla


Monet menevät nykypäivänä yliopistoon lukemaan esimerkiksi tuotantotaloutta sen takia, koska he haluavat mahdollistaa opiskelullaan rahan tienaamisen. 


Olen sitä mieltä, että kaikenlaiselle ajattelulle tulee rakentaa perusta etenkin vapauden kautta. Vapauden on oltava kokonaisvaltaista, vaikka kuitenkin se ei saa liiallisesti korostaa kollektiivia tai yksilöä


Olemisen valta siis keskittyy omimaan ja yleistämään arvoja yhteiskuntaan, joista se tekee mahtiarvoja, jotka pakotetaan ihmisille tai näytetään heille se, että tällainen arvo tai arvot olisivat ainoita mahdollisia ja hyödyllisiä arvoja


Tässä olen käyttänyt termiä ideologinen nautinto kuvaamaan niitä tarkoitusperiä, jotka johtavat siihen, että jotkut ihmisistä luopuvat omista arvostaan kollektiivisen ja itsekkään provinsiaalisten tarkoitusperien ja omanvoitonpyyteen takia. Siinä mielessä ontokratia on etenkin suostutteleva järjestelmä.


Ontokraattien viides kolonna muodostaa kommentaariaatin, jonka on tarkoitus olla nyrkki, joka ohjailee ihmiset ajattelemaan samalla tavalla kuin miten ontokratia haluaa ihmisten ajattelevan. Ontokratia pyrkii siis omimaan ja yleistämään tietynlaisia tapoja ajatella ja arvoja joita arvostaa. Se tarkoittaa siis jonkinlaista pakotettua yhteisajattelua. 


Ihmisen tulee siis varoa vaikutteellisuutta, jota kommentaariaatti pyrkii saamaan ihmisiltä toimiessaan ontokratian periaatteiden mukaisesti. Vaikutteellisuus onnistuu etenkin merkitysvallan ohjailun kautta.


Merkitysvalta tarkoittaa sitä, millaisesta näkökulmasta yhteiskunnassa olevia käsitteitä tarkastellaan.


Lisäämällä merkitysvaltaa itselleen ontokratia toimii niiden periaatteiden kautta, joiden takia esimerkiksi itsenäistä ajattelua uusilla käsitteillä ei ilmene, koska ne tulkitaan aina jonkin jatkumon osaksi.


Filosofiassa vapaus tarkoittaa etenkin sitä, että vaikka se tiedostaa historian ja monesti alkaa filosofian historian perusteilla, on sen oltava riippumatonta aikaisemmasta historiasta, eli se nimenomaan tekee filosofiasta vapaata, ja jäljittelystä, kommentoinnista ja tulkinnasta pelkkää historian täytettä.


Filosofian on siis uusilla käsitteillä näytettävä se, että se tiedostaa uudenlaisen tavan ajatella yksilöstä ja yhteiskunnasta.


Siinä mielessä jokaisella filosofialla on oma historiansa, koska se perustuu tavallisesti aina kieleen, ja sen edistyneisyys perustuu aina etenkin kielen uudenlaiseen ymmärrykseen ja käsitteiden luomiseen. 


 En siis esimerkiksi ole rakentamassa minkäänlaista omaa filosofiaani korostavaa rahvasta, esimerkiksi Marxin mielessä. Siinä mielessä ajattelun on perustuttava jonkinlaiseen eliittiin, koska muussa tapauksessa sen väärin ymmärtävät ihmiset alkavat tappamaan kymmeniä miljoonia ihmisiä, kuten esimerkiksi kommunismin ideologiakseen omaksuneissa yhteiskunnissa on tehty 1900-luvulla.


Kutsun filosofiaani ontofysiikaksi eli olemisen fysiikaksi, koska se kuvaa toiminnan ajatuksellista vaikutusta ja elementtiä. 


Ontofysiikan on siis alettava käymään ontokratiaa vastaan kaikilla keinoilla, koska oleminen ei voi perustua valtaan vaan sen on aina perustuttava vapauteen ja myös ajattelun vapauteen. 


oidaan sanoa, että nykypäivänä ontokratia, joka perustuu ajattelun vallan pakottamiseen, tarkoittaa etenkin sitä, että ajattelun arvoa ei tunnusteta eikä sitä oteta vakavasti.


Nykyajan luoma ontokratia tarkoittaa etenkin sitä, että sen takia mitään perustavaa ei ymmärretä ja se pyritään näyttämään etenkin epävakavana ja turhanpäiväisenä. 


Nykyajan muodostama ontokratia siis ei ota mitään asiaa vakavasti ja se korostaa kaikenlaista kevytmielisyyttä ja hälläväliä-asennetta.

Ontokratia on monessa mielessä ollut tuotosta postmodernin käsitteestä, koska ihmiset eivät edes itsekseen luulottele, että joku ihminen voisi sanoa jotain omaperäistä esimerkiksi filosofisen ajattelun mielessä.


Ontokratia väittää sosialistisella tavalla, että kaikki ja esimerkiksi maailma on jo valmiina, ja enää ihmisten ei tarvitse tehdä muuta kuin ajatella samalla tavalla (ts. olla ajattelematta) ja vain oleksia näkemättä minkäänlaista vaivaa ja kehittymisen pyrkimystä helppoutta korostavassa passiivisessa huostayhteiskunnassa.


Ontokratia siis pakottaa passiivisuuteen ja pakotettuun tuottamattomuuteen


Poikkeavuus pelottaa joitain ihmisiä ja saa heidän mielipiteensä muuttumaan loukkaaviksi ja järjettömäksi


Uudenaikaisuus ei miellytä suurinta osaa ihmisistä.


 Naiset ajattelevat monesti, koska he tulkitsevat jopa miehen kehonkieltä, että jos joku vaikuttaa olevansa parempi erilaisissa tilanteissa kuin missä he haluavat olla ja päteä, on tämä jollakin tavalla negatiivisesti poikkeava, ja koska he ylistävät omaa elintapaansa parhaana mahdollisena, on naisten arvio tavallisesti hyvin totaalinen.


On sanottava esimerkiksi feminismistä, että se on aika lailla samanlainen ajattelutapa kuin mitä oli esimerkiksi stalinismi tai Suomen taistolaisuus. Se olettaa että naisen luonto on juurikin tietynlainen, jota ei voida millään tavalla perustella väärälksi aivan kuin miten kommunistisessa järjestelmässä tehtiin. 


Kaikkien naisten nostaminen jalustalle ja poikkeuksellisiksi ja erityisiksi vertaantuu ryssien Volgan kulkusuunnan muuttamisen pyrkimykseen.


Kukaan ei ole etenkin jotain pelkästään sen takia, jos tämä ihminen sattuu olemaan mies.


Pelkkä naiseus, miehyys tai jonkin puolueen jäsenyys ei riitä perustelemaan jonkin ihmisen kyvyllisyyttä johonkin työhön tai opiskeluun.


Ad hoc-argumentit ovat monesti tyypillisiä sellaisilla keskustelualustoilla, joissa ei tosiaankaan ole minkäänlaista älykkyysosamäärävaatimusta.


Olen joskus miettinyt, että joillekin ihmisille voitaisiin facebookiinkin laittaa merkki, että tämä ihminen on syyntakeeton.


Yleensä naisetkin ottavat asian, jossa joku arvostelee naisliikettä yleensä, että se tarkoittaisi jokaista naista erikseen. Se ei tarkoita sitä, koska kaikki naiset eivät todellakaan ole eikä halua tunnustaa itseään minkäänlaiseksi feministiksi.


Molempia sukupuolia tulisi arvostella samanlaisten periaatteiden kautta, eikä esimerkiksi hyväksyä sellaista tilannetta, jossa joku henkilö voisi korkeassa asemassa vetäytyä siihen tosiasiaan, että tällainen ihminen on esimerkiksi nainen.


Naiset ovat miehiin verrattuna enemmän roolintäyttäjiä. 


On selvää, että jos naisia koulutetaan enemmän, niin he eivät ala puskemaan itsestään kakaroita maailmaan liian varhaisessa vaiheessa


On kuitenkin sanottava, että filosofia ja kaikenlainen vapaa-ajattelu menettää merkityksensä nopeasti, jos naiset alkavat vallottaa nämäkin yliopiston laitokset.


Naisista ei ole uusien ideoiden ja ajatusten tuottajiksi, koska he korosteisesti keskittyvät kaikessa siihen, mitä joku muu ihminen on sanonut, kirjoittanut tai tehnyt.  He siis ovat valmiina kulttuurissa ja he kokevat oman mahdollisuutensa uuden luomiseen mahdottomana, koska he vertaavat uutta olevaan ja heillä ei ole tavallisesti rohkeutta yrittääkään minkäänlaisia uusia ajatuksia ajatella. 


Oma lukunsa on kirjailijat, jotka pyrkivät etenkin porvarilliseen kulttuurilokeroon. He eivät ole kummoisia ajattelijoita ja he ajattelevat koko ajan sitä, mikä on ollut ennen heitä.


On huvittavaa ajatella, että miten joidenkin filosofien yhteydessä kerrotaan innokkaasti, että satavuotiaaksi elänyt filosofi keksi elämänsä aikana peräti kaksi tai kolme käsitettä.


Filosofia ei voi perustua liiallisesti jo olemassa olevaan, koska filosofian luonne on ajatuksen kuvaaminen ja sen kehittäminen pienten kehitysaskelten kautta.

Historiaa pitää arvostaa kaikkialla, ja voi varmaan Suomen kohdalla olla niin, että Suomen lyhyt historia on saanut aikaan sen, että Neuvostoliiton aikana täällä hilluivat taistolaiset ja nykyään enenevämmässä määrin feministit, jotka ovat kommunistien perillisiä. 


 Myös on sanottava Setasta, että sen tapa rahvaanomaisesti korostaa jäsentensä sukupuolisuutta muka tärkeimpänä asiana heissä, on myös nykyaikaisen rahvaanomaisuuden ja kevytmielisyyden tuotosta. 


Olen aina hyväksynyt seksuaalivähemmistöt, mutta on sanottava, että ihminen ei elä tässä maailmassa olemalla esimerkiksi etenkin homo, lesbo tai transu


Minun suvussani on ollut homoja jo 1800-luvulla ja minulla ei ole koskaan ollut Setan rahvaalle tyypillistä käsitystä, että homot, lesbot ja transut olisivat jotenkin uusi ilmiö maailmassa ja Suomessa. 


Olen myös aina ajatellut, että homouteen ja lesbouteen voidaan suhtautua arvokkaammalla tavalla, jossa sitä ei määritellä kokonaisuudessaan jonkun ihmisen persoonallisuuden määritelmäksi.


Homoutta ei tarvitse julistaa outona ja uutena asiana, koska se ei ole mikään uusi ilmiö


On tietysti selvää, että aiemmin homous on saanut enemmän ymmärrystä etenkin yläluokassa, ja voidaankin sanoa, että työläisten ja keskiluokan itseidentiteetti on vasta äskettäin päässyt siihen vaiheeseen, että duunarin lapsi voi kokea avoimesti itsensä homoksi. 


Historian arvostaminen tarkoittaa sitä, että löydetään ja ylläpidetään jatkumoita nykypäivän ja menneen välillä.


On sanottava, että itse olen lukenut yliopistossa filosofiaa sen takia, koska minulla on ollut siihen varaa ja tietysti siihen liittyy myös se, että olen halunnut sivistyä yliopistossa, enkä hankkimaan tutkinnosta itselleni suoraa leipäpuuta.


Yläluokkaisin koskaan tuntemani ihminen on ehdottomasti äitini isä, jonka en noin 30 vuoden aikana koskaan haistanut/kuullut edes pieraisevan. 


Monet aristokraatit joutuivat pakenemaan vallankumousta Venäjältä henkensä kaupalla, ja joillain ylhäisaatelisillakin suvuilla ei saattanut olla Pariisiin tullessa minkäänlaista omaisuutta, minkä takia he joutuivat menemään työelämään, ja Pariisissa saattoi tavata aristokraatteja, jotka työskentelivät esimerkiksi tarjoilijoina, hovimestareina, autonkuljettajina, kokkeina ja tiskaajina. Sanotaan, että he olivat hyviä työntekijöitä, koska he olivat itse palveltuina saaneet sopivan käsityksen siitä, miten tuollaiset asiat tuli hoitaa.


Mielestäni ihmisten osien erottelu analyysissa ei ole kovinkaan aitoa tai rehellistä. Mielestäni ihmistä on lähestyttävä kokonaisuuden kautta


Mielestäni älykkyys ja persoonallisuuteen liittyvät ominaisuudet ovat paljon tärkeämpiä kuin jonkun missimussukan pelkästään ulkonäköä korostava luonteellisuus.


Tämähän korostaa nimenomaisesti sitä, että vallattomat naiset ovat suuremmin subjektiivisia kuin objektiivisia ja heissä on sellainen tunnemaailma, jonka takia he eivät pysty erottamaan aina hyvää ja pahaa.


Sosiaalisen dominanssin hallintaan pyrkivillä tavanomaisilla miehillä on siksi olennaisen helppoa saada naisia etenkin yhdyntätarkoituksen kautta tavoitelluksi.


Nuoren naisen seksuaalisuus ja kuukautiset aiheuttavat sen, että heistä alkukantaisimmat ovat lähempänä eläintä kuin evoluutiossa kehittynyttä ihmistä.


Vallattomat naiset eivät etenkään halua ottaa asioihin moraalista kantaa, saati toimia sen mukaisesti, ja sen takia nykyinen suomalainenkin yhteiskunta korostaa sitä, että poliittisen vallan edustajat ovat niitä, jotka ottavat moraalisesti kantaa ja levittävät sitä ”alamaisille” kuin jonkinlaiset kehittyneemmätkin joogit


Nainen on perusluonteeltaan passiviinen ja hän tarvitsee ympäröiviä rakenteita oman elämänsä kannatuskohdissa. Sen takia naiset ovat monesti etenkin matalapalkkaaloilla parempia työntekijöitä, koska heillä on merkittävä aina nähty periaate vastata ylempien ihmisten vaatimuksiin, ja tämä takia tällaisia poliitikkojen moraalisia pahoitteluja ja sananvalintoja seuraavat etenkin naispuoliset ihmiset.


Koska naisia ei saa heidän mukaansa jakaa ryhmiin, ei ole voitu myöskään ehkäistä sitä kehitystä, kun vallattomia naisia on ilmestynyt yhteiskunnan korkeimmillekin paikoille. 


Joku on sanonut, että apinan voi ottaa viidakosta, muttei viidakkoa apinasta, ja tämä on mielipiteeni asiasta ja eikö olekin niin viehättävän ”cocky”?


Se on suuri puute, jos nainen ei pysty tuottamaan itse perustavia ideoita, arvostuksia ja periaatteita, koska se asettaa hänet täysin muiden ihmisten ohjailemaksi ja vaikutteiden vastaanottajiksi. 


Tämä kehitys myös edeltäauttaa sitä, että nämä naiset alkavat olemisen vallan ja ideologisen nautinnon mukaisesti arvostelemaan heitä syvällisempiä, itsenäisempiä ja älykkäämpiä ihmisiä (miehiä).


Kevytmielisyys kaikessa, mm. periaatteiden perusteella, on aiheuttanut sen, että ihmiset eivät enää ole syvällisiä tärkeiden asioiden suhteen: esimerkiksi ruumiillisuus ja pinnallisuus, jossa suurin osa hepsankeikoista elää, ovat lisääntyneet merkittävällä tavalla, ja näiden ihmisten mielestä elämän tärkein toiminta on pippelin työntäminen emättimeen


On selvää, että miehissäkin on niitä, jotka eivät pysty toimimaan ideoiden tasolla ja eivät sitä pysty/halua tehdä. Tärkeämpiä on ”suhtautua”, asettaa negaation, arvostella suhteellisesti ja jonkin toisen ajatukseen suuntautuvasti. Ärsykkeet, reagointi, sosiaalinen dominanssi ja kaikki muista ihmisistä vaikuttuvat asioiden alkuperät ovat näille tärkeitä


Naisten mielestä kaikki toimii paremmin ”ihmissuhteessa” kuin siinä, että tulisi toimeen yksin ja osaisi ottaa yksinäisyydestä hyötyä sen kaikkein parhaimpien puolien kautta.


Hepsankeikat, kuten tavalliset missit ja mallit, eivät ymmärrä mitään muutä, kuin että mies työntää osansa itseensä, jossa tällainen nainen toimii pelkkänä miehen patjana. Ja tällaisia naisia on nykyään entistä enemmän, kun jotkut pystyvät elämään oman elämänsä laittamalla omasta tisseistään ja perseestään kuvia sosiaaliseen mediaan. 


Kuitenkin maailman vanhin ammatti ei ole uutta keksintöä, ja minun on sanottava, että esimerkiksi titteli ”viihdeyrittäjä” kuulostaa suuresti yhteen ammattiin liittyvältä.


Kuten Blackadderin neljännellä kaudella sairaalassa hoitsu kysyi Atkinsonilta, että mitä muuta hän voisi tehdä potilailleen kuin tarjota iloisuutta ja ison hymyn, sanoi Atkinson, että parikin asiaa tulee mieleen, mutta hoitsu todennäköisesti pitäisi niitä epähygieenisinä asioina.


On naurettavaa ajatella sitä, miksi monet etenkin poliitikot ja sellaiseksi kiihkeästi haluavat käyttävät niin usein termiä ”vaikuttaja” ja monesti he pitävät itseään sellaisena. On siis selvää, että nämä ”vaikuttajat” eivät myöskään kehitä ideoita, periaatteita ja arvostuksia, vaan he käyttävät hyväksi ontokratian sekasortoista tilaa, jossa kukaan ei pysty käsittämään sitä, millaisten periaatteiden kanssa kukakin toimii. Silloin on helppoa alistua omaa johtajuuttaan korostavan fallossymbolin ohjailtavaksi.


Ideoiden ja periaatteiden ja arvostuksien totuus ja niiden tunnustaminen on yksityistä ja pidättyvää itseluottamusta ja kunnioitusta, eivätkä älykkäät ihmiset koskaan pakota muita ihmisiä alaisuuteensa väittämällä olevansa esimerkiksi ”vaikuttajia”


Ontokratia eli olemisen valta tarkoittaa nimenomaisesti etenkin pinnallisuutta ja kyvyttömyyttä porautua syvällisempiin periaatteisiin.


Sosiaalinen dominanssi tarkoittaa naiselle etenkin sitä, kun häneen yhdytään. Sen takia naiset korostavat ja väittävät kunnioittavansa sellaisia miehiä, jotka alkavat kyseenalaistamaan toisten ja monessa tapauksessa älykkäämpien miesten periaatteita – ovat siis ”cocky”


Sosiaaliset ihmiset tarvitsevat koko ajan toisia ihmisiä oman minuutensa korostamiseksi ja ylvästeltäväksi, ja ideoiden tasolla toimiva ihminen pystyy olemaan yksin, eikä hänen tarvitse muodostaa hataria käsityksiä itsestään toisten ihmisten ja kaikenlaisten ”tiimien” kautta. 


Älykäs ja ideoiden tasolla toimiva ihminen ei hae minkäänlaista huomiota itselleen, minkä takia sosiaalisen tasolla toimivat ihmiset voivat tällaista arvostella ja alentaa.


On siis niin, että esimerkiksi itsensä toisiin verrattuna ulkonäöltään viehättävämmäksi kokevat naiset pyrkivät etenkin sosiaalisen dominanssin ja ohjailun pyrkimykseen, kun he eivät pysty, vaikka olisivat opiskelleet yliopistossa filosofiaa, toimimaan millään muulla kuin sosiaalisen ja vaikutteellisuuden alueella. 


Weininger kirjoitti, että henkinen maskuliinisuus on täysin ylivoimaista henkiseen feminiinisyyteen verrattuna, ja kaikki luovuus ja ideoiden tavoittelu rajoittuu sellaisiin ihmisiin, joissa on vallitsevana henkinen maskuliinisuus.


Weininger ajattelee, että henkinen feminiinisyys on moraalittomuutta, tuottamattomuutta ja epäloogisuutta.


Nainen pitää tavoittaa aina sosiaalisella ja tunteellisella tasolla, ja siihen ei liity koskaan mitään älyllistä tai periaatteellista.


Kaikki äärioikeistolaisuuteen suuntautuminen johtui pinnanalaisista virikkeistä ja siitä eetoksesta, jota minulle lapsena ja varhaisnuorena syötettiin.


Se on tyypillinen reaktio miehillä, että aggressiivisempi ja parempi tappelussa oleva mies yrittää provosoida erilaista tyyppiä tappeluun ja kiistelyyn ja nämä odottavat sitä, että erilainen on helpompi nujertaa, kun tämä ensin provosoituu riitapukarin tasolle. 


Mielestäni reaktiivisuus, suhteellisuus ja negaatioksi asettuminen eivät ole mitenkään parhaita tapoja muodostaa arvoja ja tuoda niitä esille.


Eduskunnassa ei tarvitsi olla nalkuttavia akkoja, koska he voisivat tehdä sen kotipiirissä samalla kun kasvattavat tissejään, tekevät kakaroita ja värjäävät hiuksiaan valkoisiksi – sillä eikö tämä juuri nimenomaan ole sitä pahinta natsismia?


Mielestäni ihmiset, kunhan ovat riittävällä henkisellä ja älyllisellä tasolla, voivat edustaa parhaimpia mahdollisia arvoja, vaikka niitä ei pakotetakaan ihmisille kovuudella ja vallalla.


Mielestäni esimerkiksi pakottamisesta tulisi päästä eroon yhteiskunnassa ja korostaa yksilön autonomiaa mutta etenkin preferenssiautonomiaa, joka antaa ihmisille mahdollisuuden valita itse ne periaatteet, joiden kautta pitäisi elää.


Naisella on luontainen tarve alistua ja nalkuttaa, joista pitäisi päästä eroon.


Vallattomat naiset kuitenkin ovat niitä, jotka vain alistuvat miehiseen vallankäyttöön, nalkuttavat ja ylittävät luovia yli mahdollisimman monesta sellaisesta konfliktitilanteesta, johon he eivät näkemyksensä rajoittuneisuuden takia ota osaa.


Eduskunta ei Suomessakaan tarvitse vallattomia ihmisiä. 


Sen voin kyllä myös sanoa, vaikka joku voi väittää minua tästäkin natsiksi, että henkinen maskuliinisuus on täysin ylivoimainen verrattuna henkiseen feminiinisyyteen, koska jälkimmäiset tarvitsevat muita ihmisiä potkimaan heitä perseille ikävissä tilanteissa sekä tarvitsevat koko ajan toisilta ihmisiltä pyydettyjä vaikutteita, joiden mukaan henkinen miehyys ei todellakaan koskaan toimi


Henkinen miehyys on rohkeutta toteuttaa omaa tehtäväänsä ja tuoda sitä myös julki.


Toisin kuin natsit, minä katsoa, ettei vallattomia ihmisiä tarvitse poistaa parlamentista pakkokeinoilla, vaan heitä voidaan tarvittaessa ohjata ajattelemaan asioista objektiivisemmalla tasolla. Ongelma on siis monessa mielessä se, että esimerkiksi äänestäjät tyytyvät liian vähän ja nöyristelevät ja myötäilevät tiimejä ja muita valheellisia vallan symboleita.


Ihminen saavuttaa tarkoituksensa siinä, kun hän pystyy nauttimaan pienistä arkeen liittyvistä asioista.


 Nämä asiat ovat pieniä huomaavaisuuden osoituksia, sanotaanhan kissoistakin että ne nauttivat enemmän toistuvasta huomaavaisuudesta ja eivät pidä siitä, että ne tukadutetaan ylikäyvällä hellyydellä. Tähän liittyy kissanomistajille tuttu asia – hellyysaggresio.


 Pienten tärkeiden asioiden arvostaminen on tärkeätä etenkin aikuisille ihmisille, koska se toimii etenkin kyltymättömyyttä ja ahneutta vastaan. On monille ihmisille tyypillistä, että koko ajan pitää kilpailla kaikesta ja tehdä oikeanlainen vaikutelma omalla omaisuudella ja rahoilla. Voidaan esimerkiksi nähdä, vaikkapa Rikkaat ja rahattomat tv-sarjassa, että miespuoliset ihmiset ovat vähemmän alttiita vertailemaan omia olojaan toisten oloihin, ja naiset tavallisesti suhtautuvat koppavasti ja arvostelevat ja vertailevat toisten ihmisten omaisuutta itseensä.


n todella rasittavaa, jos hyvyyteen ja oikeuteen pyrkivät ihminen asetetaan tekemisiiin sisäisesti ruman ihmisen kanssa, joka myrkyttää kaiken solidaarisuuden ja hyvyyden pois sellaisista ihmisistä, jotka eivät ole samanlaisia kuin mitä hän itse on. Itse en pystyisi koskaan seurustelemaan sellaisen naisen kanssa, joka on sisäisesti ruma. Monesti vaikka pintapuoli olisi ruma, voi se painottua parempaan nimenomaan sisäisen kauneuden kautta, samalla kun nätti ulkopuoli ei voi koskaan kompensoida sisäistä rumuutta, joka tulee hyvin esiin tietyistä ihmisistä, joilla on ongelmaa narsismin ja psykopatian kanssa jne. Pröystäily ja rahalla pätemään pyrkiminen eivät ole minua koskaan muuttaneet, sillä en siitä huolimatta ole koskaan alkanut arvostelemaan toisia ihmisiä heidän omaisuutensa kautta.


Joillain ihmisillä on sellaisia harhaluuloja, että houkuttavuutta tulisi jotenkin ohestaa materiaalisen omaisuuden kautta. 


Minä sanoisin, että mikä oli myönteinen yllätys kerran eräiden vaalien aikana, oli se, että eräs vasurien listalta eduskuntaan pyrkivät ehdokas oli koreilematon ja rehellinen, kun hän kertoi ammatikseen ”työtön”. Kyseinen ihminen ei kuitenkaan muuten kuulu omiin suosikkeihini


Aatelissuku on vankka pursi meren myrskyihin ja merkittävien periaatteiden puolustamiseksi


En tiedä, onko siinä, että aatelisia katsotaan jossain ylöspäin minkäänlaista itseisarvoista hyötyä, mutta itse olen havainnut sen, että kulttuuri-ihmisen eksentrinen persoona on eniten suojassa aatelisen taustan turvaamana. Aateliin on aina kuulunut enemmän vapautta kuin muihin ihmisryhmiin, ja sen takia aatelisten piirissä on kehittynyt jonkinlainen rahvaaseen nähden suurempi mahdollisuus korostaa ja tutkia omaa persoonaansa. 


Minä en välitä vaikuttamisesta enkä myöskään vaikutelmien antamisesta. 


Jotkut alhaiset ihmiset kuvittelevat itsestään poikkeavista ihmisistä, että heillälkin olisi matalamielinen halu tehdä oikeanlainen ”vaikutus” toisiin ihmisiin, jota tällainen ihminen arvostaa. 


Minun mielestäni ihmisistä pitäminen voidaan perusteella täysin sellaisten ominaisuuksien kautta, jotka tulevat sosiaaliseen dominanssiin pyrkivän ihmisten arvoja korkeammalta henkisessä ja inhimillisessä arvossaan. Tällainen samanmukaistaminen tapahtuu siten, että nämä pikkuporvarit yleistävät oman arvomaailmansa kaikkien kohdalle ja samalla haluavat levittää harhaluuloa siitä, että näiden ihmisten arvot ovat kaikille kuuluvia. 

¨


Niin sanottu ratkaisukeskeisyys on Saksassa tyypillistä, ja siihen pyritään aina vaikka minkälaisella voimalla. Muistan kun menin Düsseldorfissa leipomoon ja kysyin, Verkaufen Sie hier Roggenbrot? Muistan miten täti katsoi minua kauhistuneena ja sanoi, aivan kuin olisin ollut jonkinlainen barbaari, slaavilainen mustan leivän mussuttaja, että ei todellakaan myydä. Vaikka en tullut tuota ajatelleeksi, voi olla mahdollista, että etenkin läntisessä Saksassa ruisleipä yhdistetään itäisiin kansoihin. 


 Olen käynyt myös mm. Dresdenissä, josta jäi mieleen se, kun kysyin ohikulkeneelta keski-ikäiseltä mieheltä, Wissen Sie wo ist Semperoper Dresden? Niin hän sanoi Ich lebt kein hier ja vaikutti jopa naurahtavan jotenkin itseironisest


 Äidissäni on paljon enemmän munaa ja kovuutta, kuin omassa isässäni. 


Sanotaan, että mies, jolla ei ole hyvää peruskokemusta isästään, voi monessa tapauksessa kehittyä todelliseksi kieltäjäksi. 


 Kuitenkin mielestäni mainitussa asiassa on jotain syvällisellä tavalla samaa kuin pörssikursseissa. Jotkut onnistuvat ennakoimaan niitä, samoin kuin monet ihmiset väittävät tietävänsä sen kuka saa toimia, yrittää ja elää toisia paremmin. Loppujen lopuksi osakkeiden houkuttavuusindikaattorit ovat vain harvojen tiedossa, ja kun tämä rinnastetaan uskontoon, voitaisiin väittää, että jotkut tietyt ihmiset voisivat olla sanelemassa tuomioita ja arviointeja toisista ihmisistä


Rahaa ei tule syytää rahan syytämisen takia köyhille, vaan heitä tulisi kannustaa tekemään jotain oman hyvinvointinsa eteen. Suomalaiset eivät huolimattomuurensa takia pysty parempaan,



 Naisia paapotaan nykypäivänä Suomessa jonkinlaisen epä-älyllisen feminismin takia, jossa naisille annetaan vapaus olla mitä hyvänsä samanlaisilla oikeuksilla aina varustettuna. Naisten annetaan siis olla mitä hyvänsä, samalla kun miehen pitää olla tietynlainen ja vastata kaikenlaisia stereotyyppejä. Se mitä tavallinen nainen miehestä haluaa, ei ole sitä, mitä mies voisi olla. Sen takia kunnon miehetkin jumiutuvat parisuhteisiin naisten kanssa, jotka jakavat miestä osiin sen takia, millainen ”luonne” heillä on - aivan kuin koiraa tai hevosta valitessa. Rahan syytämistä tärkeämpää yhteiskunnassa on oikeanlaisten arvojen ja asenteiden levittäminen, unohtamatta myös arvostelukyvyn kritiikkiä. 


Kuvitelma ihmisten samanlaatuisuudesta muiden kanssa on täyttä kuvitelmaa ja utopiaa.


Ihmisille on tuotava tietoisuuteen, millaisilla asenteilla oikeimmat arvot voisivat yhteiskunnassa toteutua



 Toisin kuin etnonationalistit selittävät rasismiaan tottumuksella omaan porukkaan, on minun asenteeni maahanmuuttajia kohtaan se, että he voivat näyttää kelpaavuuttaan suomalaiseen yhteiskuntaan vain tekemällä töitä ja opiskelemalla ilman minkäänlaisia puolueellisia indikaattoreita.


Suomi ei ole Afrikka, eikä täällä tarvita sellaista toimintaa, joka ei Suomeen kuulu.


 Mitä siis tarkoittaa rahan syytäminen vääriin päämääriin? Se tarkoittaa etenkin sitä, että rakennetaan mahdollisesti uusi koulurakennus, mutta sitten voi kuitenkin kysyä, vaikuttaako se todella esimerkiksi oppimisen tai opettamisen laatuun.


 Ihmisillä on kykyä sopeutua, ja sen takia vinkuminen siitä, että kaikkiin paikkoihin tulee antaa entistä enemmän rahaa, on täysin turhaa ja teennäistä.


Kieliä tulisi opettaa moderneina ja vanhoina kielinä. Luonnontieteet tulisi opettaa saman oppiaineen alaisina, elämänkatsomustieto ja uskonto tulisi yhdistää saman oppiaineen alaiseksi ja filosofian roolia tulisi suurentaa kaikissa oppiaineissa. Matematiikan opetukseen tulisi ottaa soveltavasti myös logiikan ja logiikan historian opetusta. Historian opetuksessa tulisi perehtyä historian filosofiaan ja ainakin Toynbeehen ja Spengleriin. Taideaineita tulisi opettaa samankaltaisen oppimateriaalin kautta, taideaineiden tulisi voida tukea toinen toisiaan ja antaa mahdollisuus yleiskaltaiselle luovuuden arvioinnille ja samanaikaisesti voitaisiin miettiä myös tietynkaltaisen taideterapian opettelua.


Kaikille opiskelijoille tulisi opettaa arvojen, asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä etenkin etiikan oppiaineen kautta. Filosofian ja etenkin filosofisen etiikan opettaminen tulisi aloittaa kouluissa jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Äidinkieltä tulisi opettaa etenkin kielellisen luovuuden kautta ja esimerkiksi huumori: satiiri, ironia ja itseironia, tulisi sisällyttää äidinkielen oppiaineeseen. 


Kaikille voisi ainakin viimeistään lukiossa antaa sellaisen vaatimuksen, että oman äidinkielen lisäksi tulisi erikoistua ainakin kolmeen tai neljään muuhun kieleen.


Kielten opetuksessa tulisi suosia etenkin kääntämistä ja isompia opinnäytetöitä nykyisten naurettavien pikkutehtävien sijasta. Myös nuorisokulttuuri tulisi kitkeä koulussa pois oppilaista, ja korostaa etenkin klassikoita kaikessa tekstin tuottamisessa ja oppikirjojen läpikäymisessä. Tällä tavalla voitaisiin poistaa sellaista asetelmaa, jossa arvosanat määräytyisivät vain riippuen opettajan ennakkoluuloista ja rajoittuneesta mielestä eli: opettajat tekisivät freelancerhommia, mainituissa oppiaineissa olisi mahdollisesti useampia opettajia, ja opettajat lisäisivät asiantuntemustaan ollen väliajoin niin sanotulla tutkimuslomalla, johon koko opetusjärjestelmän uudistus voitaisiin helposti perustaa.


Kielten yhteydessä tulisi ehdottomasti korostaa myös kielten historiaa etenkin tunnetun filosofin Noam Chomskyn näyttämällä tavalla.


Lisäksi kouluissa tulisi korostaa osallistumista etenkin politiikan mielessä. Osallistumista eli Teilnehmungia tulisi opettaa jonkinlaisen kansalaistaitojen oppiaineen alla. Myös Andrew S. McFarlandin ja Michele Michelettin brändäämää luovaa osallistumista tulisi pohtia, ja tämän alla voitaisiin varmasti ohjata oppilaita ja opiskelijoita pitämään huolta lähiyhteisöistään. 


 On sanottava myös, että tällä hetkellä käytännöllisyytensä takia arvion alla olevaa soveltavaa tai käytännöllistä etiikkaa tulisi pohtia kouluissa enemmän. Opiskelijoita tulisi opettaa käsittelemään uusia, ennen kokemattomia kysymyksiä, jotka liittyvät suomalaiseen yhteiskuntaan mutta samalla myös universaalin moraalisen pohdinnan alle.


Luovassa osallistumisessa ohjataan ajattelusta motivoituvaa toimintaan sellaisiin aktiiviuomiin, joiden kautta voidaan havaita se, että monesti ihmiset haluavat päästä samanlaisiin lopputuloksiin oman toimintansa ja ajattelunsa pyrkeenä.


Mielestäni nykypäivänö Suomessa ei ole sellaista elämäntapaa, jonka pitäisi koskettaa samanlaisena kaikkia ihmisiä


 Pikkuporvarit, jotka sanovat, että kaikkiehan meijän pittää, mutta jotka eivät kykene lisäkysymykseen: ketkä määräävät että pitää, vastata, elävät hyvin hatarien pikkuporvarillisten periaatteiden alaisena, jossa he eivät uskalla poiketa missää mielessä ja millään tavalla omasta stereotypiastaan, minkä he yleistävät ”kaikkien” kohdalle. 


 Voisin sanoa, että tuossa on varmasti myös liian suurta herranpelkoa, jonka olisi luullut Suomen kaltaisessakin maassa jo laantuneen.


Monesti on varmaan niin, että kuten mummostani kerroin, täytyy joidenkin näytellä sellaista siveydensipulia ja prinsessaa, että oma hyvinvointi ja avoimuus käy joskus hyvinkin vaikeaksi tällaisille ihmisille. 


Joku missi kertoi jokunen vuosi sitten medialle, että kun hän menee kakalle, laittaa hän poikaystävänsä rappukäytävään kakalla olon ajaksi. Tässä jos missä on siveää prinsessatyyliä


Mielestäni vapaus on ihmisille ensimmäinen periaate, ja sen takia ei voida sanoa, että rajoittuneet elämäntavat olivat ne sitten kuinka hurskaita hyvänsä, tuottaisivat ainakaan tässä elämässä suurempaa yksilöllistä hyötyä.


Tietysti on selvää, että maaseudulla ihmiset ovat taipuvaisempia ajattelemaan pidikkeiden kautta. 


Jos ei tunneta esimerkiksi naapureita, ei todellakaan silloin ylläpidetä minkäänlaista jaettua henkistä intimiteettiä, joka on tavallista vielä nykyäänkin jossain Perähikiällä.


 Ahtaat olot tarkoittavat vielä nykypäivänkin Suomessa ahtaita henkisiä oloja ja altiutta toisten ihmisten mielipiteille, kuin että ahtaat olot liittyisivät liian pieneen asuntoon, jossa parempaa asuntoa tällaiselle vaativat sosialistit, jotka jaksavat jauhaa tätä väärästä näkökulmasta katsottua hyvinvointiyhteiskunnan käsitettä, joka ei kestä aikaa eikä realistista tarkkailua. 


Ahtaista henkisistä oloista syntyy aina sellainen kompensaation tarve, että tällaiset ihmiset alkavat vaatia myös muita ottamaan opikseen tällaisesta elämäntavasta.


Uskonto näkyy yksittäisten veronmaksajien kohdalla siinä, että katsotaan moraalisesti oikeammaksi rahan hankkimisen kuin sen, että yksilöllä ei ole rahaa.


Minun mielestäni ihmisellä on yhteiskunnassa oikeus olla joko rikas tai köyhä, - aivan sen mukaan millaista elämäntapaa ja -tyyliä yksilö pitää itselleen ominaisena. 


Raha ja etenkin sen määrä ei ole mikään keskeisin asia ja käsite yhteiskunnassa. Ihmiset sopeutuvat vaikka minkälaisiin olosuhteisiin, eikä mikään valuutan määrä tai indeksin tarkistus takaa sitä, että tällainen yhteiskunta olisi jotenkin paras mahdollinen


Vallaton ihminen on ontokratian ohjaaman kommentaariaatin vaikutteellisuudelle altis, ja sen takia hänen periaatteensa eivät aja kenenkään muun etua. 


On myös sanottava, jos ajatellaan asiaa ontofysiikan kannalta, että sosiaalinen dominanssi merkitsee vallattomille ja epävapaille ihmisille enemmän kuin minkäänlaiset syvemmät ajattelun ja toiminnan periaatteet.


Tämä ontofysiikan tarjoama vaihtoehtoinen malli tarjoaa etenki suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta, ja se takaa sen, että mahdollisimman suurella enemmistöllä on oikeus ja mahdollisuus ajatella ja toimia vapaasti.


Rajoittamattoman kapitalismin vaihtoehto ei siis kuitenkaan aina ole sosialistinen suunnitelmatalous, koska tätä uhkakuvaa pitävät yllä lähinnä sellaiset ihmiset ja poliitikot, jotka pyrkivät hyötymään kapitalismista suoranaisesti tai välillisesti. 


Voidaan sanoa esimerkiksi näin: rahalla voi varmasti etenkin nykypäivänä saada ystäviä ja naisseuraa, mutta kuinka perimmäisiin ominaisuuksiin tuollainen huomio perustuu on oma kysymyksensä. 


Voidaankin sanoa näin, että joillakin suvuilla ja perheillä raha palvelee jonkinlaisena puskurina, jota täytyy ylläpitää hataran vaikutelman ylläpitämiseksi.


 Elintaso ja elintasoestetismi eivät missään nimessä ole kovinkaan syvällisiä tapoja erotella ihmisiä toisistaan.


Ihmisten elämää tulisi ennemmin kuin vaurauden sijaan arvostaa sitä, mihin rahat käytetään.


Pääomatuloista suuri osa tulisi ohjata hyväntekeväisyyteen, mutta on sanottava, ettei minkään ulkoisen tahon tulisi päättää siitä, kuka tukea saa. Siinä mielessä pitäisi olla moraalista päättelykykyä.


Mielestäni esimerkiksi lukioiden yksityistäminen on asia, jossa koulujen entiset oppilaat tulisi ohjata tukemaan entisiä opinahjojaan. Koko koulujärjestelmä tulisi voida jossain vaiheessa kustantaa yksityisillä lahjoituksilla. Toisin sanoen koulujen toiminnan tulisi tietyssä vaiheessa pystyä toimimaan yksityisellä rahoituksella ja koulujen voimavarat opetuksessa tulisi perustaa siihen, kuinka hyvin koulun historia ja alumnit pystyvät tuottamaan koululle pääomaa.


Valtakunnallinen opetussuunnitelma ei päde kunnolla ehkä vain jotain tiettyjä varhaiskasvatuksen vaiheita lukuunottamatta. 


Toisin sanoen ihmisten, jotka ovat saaneet sivistystä koulutuksensa myötä, tulisi myös ylläpitää koulutusta siinä muodossa mikä on ollut heidän mielestään siinä parasta. Kulttuurin tulisi siis voida vaikuttaa siihen, mihin ihminen käyttävät rahansa. Eli pitäisi perustavalla tavalla harkita sitä, mitä varten on rahaa, mitä varten talous on ja miksi niitä pitäisi tasapainottaa etiikalla ja sivistyksellä. 


Olisi siis voitava pohtia myös sitä, mikä on käytännöllisen/soveltavan etiikan tarkoitus, mikä on arvoteorian rooli sen määrittelyssä ja mitä on sivistys kokonaisvaltaisesti asiaa ajatellen. 


Mielestäni kaikki ammattiyhdistysjärjestöt aivan periaatteellisinta hyödynvalvontaa lukuunottamatta tulisi tulevaisuudessa lakkauttaa. 


Kun etiikka ja sivistys integroidaan liike-elämään ja talouteen, tulisi sen tarkoittaa myös sitä, että yritysjohtajien ja heidän alaistensa tulisi saada lisäkoulutusta näiden taloutta sivistävien oppimäärien sisällä.


ikean työn tulisi siis silloin olla erkaallaan kommentaariaatista ja ontokratiasta, koska ne kilpaillessaan olemisen vallasta, määrittelevät työtä epärehellisesti ja siitä seurauksena on se, että työn arvoa ja siitä saatua palkkaa ei Suomessa arvostella objektiivisesti.


Ontokratia siis pitää hallussaan ns. pesämunaa, jonka kautta he pyrkivät yksipuolisesti levittämää käsitystä siitä, keille valta yhteiskunnassa kuuluu. 


Kommentaariaatti on taas ontokratian käsikassara, joka tekee kaikesta liian kunnioitettavaa ja jostain täysin samantekevää. 


Kommentaariaatin tarkoitus on siis se, että se vaikutteellisuudella pyrkivät vaikuttamaan ihmisten arvotasapainoon, joka esimerkiksi voi aiheuttaa sen, että sivistystä ja etiikkaa ei nähdä yhtenä kokonaisuutena talouden kanssa.


Vapaat ja helppousindeksin mukaiset ihmiset siis saavat aikaan yhteiskunnassa sen, että talouden ja työpaikkojen merkitys nähdään realistisemmalla tavalla. 


Yhteiskunnan perusta tietysti on se, että työtä tehdään, mikä tietysti poikkeaa antiikin filosofeista, koska tuohon aikaan raskaan ruumiillisen työn tekivät orjat, joilla ei ollut suinkaan samanlaisia vapauksia ja oikeuksia, kuin pylvästöjen välillä divaanilla makailleet antiikin filosofit, jotka nauttivat mietiskellessään palvelijoiden auliisti tuomaa viiniä. 


Työn vaativuuden yhteydessä tulisi verrata sitä, kuinka suurella asiantuntemuksella varustettu ihminen on työhönsä ja kuinka vaativaa kukin työ on. Tässä taitojen vertailussa ammattiin tulisi käyttää niin sanottua hyvinvointiarkeologiaa, joka kertoo yksilölle paljon motivaatiosta, mieltymyksistä ja koulutus-/työskentelyhistoriasta. 


Helppousindeksin yhteydessä tulee esiin termi helppousarvo, ja sekin liittyy siihen, kuinka lahjoja ja työtehtäviä verrataan, Myönteinen helppousarvo lisää helppousindeksin taipumista vapautta kohtaan. Kielteinen helppousarvo taas johtaa siihen, että ontokratia saa valtaa, vapaat ja riippumattomat ihmiset joutuvat ontokratian ja kommentaariaatin takia epävapauteen, jossa instituutioita kehotetaan kamppailuun toisia vastaan, ja ontokratiasta riippuvaiset ihmiset ajautuvat kontrolloimaan ihmisiä työn arvon ja vapauden ja arvojen objektiivisuden suhteen


Silloin kun helppousindeksi ei ole tasapainotilassa toiset ihmiset saavat yhteiskunnassa aivan liian suurta itsekästä hyötyä ja ansiota töistä, jotka ovat liian helppoja, ja sen takia, koska arvot muuttuvat subjektiivisiksi, jonka myötä ihmiset eivät enää näe omaa parastaan (joka voi tarkoittaa sekä paljon että vähän tienaamista) ja subjektiivisten arvojen toteuttaminen ja niiden mukaan eläminen taas aiheuttaa sen, etteivät ihmiset koe sellaista myöntäistä henkistä painetta, joka johtaa tavallisesti solidaarisuuteen ja ihmisten oman työn ja tilan kunnioittamiseen. Tällaisessa järjestelmässä ihmiset eivät halua aiheuttaa muille ihmisille haittaa sen suhteen, mitä he tekevät ja mitä he haluavat kunnioittaa.


Tällaisessa järjestelmässä ihmiset eivät halua aiheuttaa muille ihmisille haittaa sen suhteen, mitä he tekevät ja mitä he haluavat kunnioittaa


Öykkäröinti köyhemmille ihmisille pelkästään rahan takia on hyvin lapsellista ja pienistä asioista ison kysymyksen nostamiseen pyrkivää asennoitumista.


On paljon tärkeämpiäkin asioita saada arvostusta, vaikka tietysti on muistettava, että esimerkiksi antiikin Kreikassa ja antiikin Roomassa jalot, etenkin jalosukuiset miehet eivät tehneet minkäänlaisia ruumiillisia töitä, koska ne olivat heidän mielestään liian alaluokkaisia. Ruumiilliseen työhön sidottu ihminen ei ollut tuohon aikaan kovinkaan arvokas.


Naiset ovat monesti kaunistelijoita ja epärehellisiä ihmisiä, jotka ajattelevat vain vaikutuksen tekemistä, ja kuvittelevat kaikkien muidenkin pyrkivän samaan epärehellisyyteen kuin itsensä. 





























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti