Kulttuuri tarkoittaa tapojen,
käytäntöjen ja periaatteiden kokoelmaa, joka kuvastaa sitä, miten
ihmiset toimivat yhteisöllisesti ja yksilöllisesti. Kulttuuri
tarkoittaa latinaksi viljelyä, eli siihen liittyy se, että jotain
laitetaan alulle ja kasvamaan, mikä kuvastaa sen jatkuvuutta
sosiaalisessa ympäristössä. Kulttuurin arvoa voidaan mitata sen
mukaan, miten hyvin ihmiset pystyvät toimimaan ja mikä voi tulla
kaikkien kulttuurien kesken objektiiviseksi tosiasiaksi. Esimerkiksi
voidaan arvioida kulttuurien arvoa myös siten, että niiden
keskinäinen toiminta voi olla sopusuhtaista ja että ne eivät
syyllisty esimerkiksi rikoksiin tai epäsosiaaliseen toimintaan
toistensa keskellä. Voidaan esimerkiksi helposti sanoa, että
sellaiset maahanmuuttajat, jotka syyllistyvät vastaanottajamaassaan
rikoksiin, eivät ole tarpeeksi kehittyneitä tulemaan
vastaanottajamaan kansalaisiksi ja saamaan näin ollen oikeuden
vastaanottajamaahan jäämiseen. Kulttuurin tuhoajat ovat kuitenkin
tavallisesti peräisin ideologisista deviaatioista eli vääristymistä,
eivätkä ne tavallisesti liity maahanmuuttajiin, jotka eivät
monesti äänestä tai ota osaa vastaanottajamaan kulttuurin
muodostelemiseen ja uudelleenjärjestelyyn. Voidaan helposti mainita
muutama sellainen seikka, jotka voidaan tulkita alhaisiksi ja
kulttuurin vastaisiksi. Ensinnäkin voidaan sanoa, että
epäuskollisuus totuudelle on alhaista, koska tämä monesti liittyy
siihen, että tällaiset ihmiset toimivat subjektiivisten
mielipiteiden tasolla, jossa he monesti pyrkivät saamaan itselleen
opportunistista hyötyä ja siis hyötymään asioista toisten
kustannuksella, jotka eivät ole yhtä epärehellisiä ja ahneita.
Alhaisia asenteita ovat itsepyrkeisyys ja kevytkenkäisyys, jotka
tavallisesti liittyvät ahneuteen ja egotismiin, eli voidaan sanoa,
että tällaiset ihmiset katsovat oman etunsa olevan tärkeämpää
kuin mitä esimerkiksi yhteisön moraalikäsitykset sanovat oikeaksi
ja kunnolliseksi toiminnaksi. Kuitenkin on varmaan niin että
yksilöllisyydelle ja oman edun ajamiselle on annettava kaikissa
kulttuureissa niille kuuluva alue etenkin vapaan markkinatalouden
kontekstissa, mutta voidaan sanoa, etteivät tällaiset pyrkimykset
voi olla ristiriidassa elävän kulttuurin kanssa, eli kulttuurinkin
tasolla voidaan sanoa, että kulttuurin itsepuolustus on oikeutettua
niissä tilanteissa kun itsepyrkeisyys pyrkii murtamaan kulttuurisia
käytäntöjä. Tämä ei tietysti tarkoita sitä, että kulttuuria
ei voisia aina tietyin väliajoin uudistaa, mutta näiden
uudistusyritysten tulee voida todistaa se, että ne näkevät jonkin
asian paremmin kuin miten jonkun tietyn kulttuurin piirissä on
aikaisemmin nähty. Tässä esimerkiksi kehittyneet vähemmistöt
voivat antaa enemmistölle palautetta, koska kehittyneiden
vähemmistöjen suojeleminen on yksi tärkeimmistä arvoista, mikä
kehittyneessä yhteiskunnassa voi olla. On käytettävä kehittyneitä
vähemmistöjä omatuntona siinä, miten yhteiskuntaa kehitetään,
ja on oltava tarkkoja ettei kulttuurinen enemmistöasema murra
kehittyneiden vähemmistöjen oikeuksia. On myös sanottava, että
kulttuurisen itseymmärryksen saavuttamisessa ei voida hyväksyä
sisäisesti tai ulkoisesti ristiriitaista toimintaa, koska se monesti
kertoo moraalisen integriteetin tason ja koostumuksen hauraudesta.
Koska kulttuuriakin tulee voida arvostella, tulisi kouluissa opettaa
arvojen asenteiden ja arvostelukyvyn kritiikkiä, jossa voitaisiin
kyseenalaistaa ja asettaa kritiikin kohteeksi kaikki minkä näemme
ympärillämme, vaikkei tämän tarvitsisikaan tarkoittaa täydellistä
bolsevikkianarkismia, jossa kaikki tuhottaisiin pelkästään
tuhoamisen vietin takia. Ihmisten tulisi voida käsittää mikä on
järkevää ja kulttuuria säilyttävää toimintaa, ja sen
perusteella heidän tulisi voida oppia sanomaan mitkä käytännöt
ovat säilyttäviä ja mikä voidaan vähitellen jättää pois.
Ihmiset jotka eivät ole uskollisia omille periaatteilleen tai
ympäröiville käytännöille, ovat monesti sellaisia, joilla ei ole
symmetristä arvotasapainoa, vaan heidän arvotasapainonsa on
häiriintynyt. Monesti tämä kertoo myös siitä, ettei
subjektiivista arvokapasiteettia ole voitu tarkistaa yhteisöön
tultuaan adaptiivisen tulkinnan eli adaptiivisen sopeuttamisen
kautta. Opportunistiset pyrkimykset, eli sellainen toiminta jossa
pyritään hyötymään toisten virheiden kustannuksella on myös
epäilemättä alhaista ja kulttuuria tuhoavaa toimintaa, koska siinä
ei kunnioiteta toisten ihmisten integriteettiä ja heidän
kehittymisen mahdollisuuttaan toisten ihmisten keskellä. Toisten
heikkouksia ei tulisi koskaan pyrkiä käyttämään omaksi hyväksi.
Monesti jotkut ihmiset ovat sellaisia, että he toisten ihmisten
keskellä aluksi peittävät omia pyrkimyksiään, mutta sitten
opportunistisesti saatuaan valtaa, he tuovat oman alhaisen luonteensa
esiin, koska tällainen ihminen on muiden mielestä kohonnut
yhteiskunnassa sellaiseen asemaan, jossa hänen valtaansa ei kyetä
enää kyseenalaistamaan. Monesti tällaiset ihmiset eivät tiedä
omia arvopäämääriään vaan he toimivat oman luontonsa
ohjastamana, joka on sellainen luonto ettei sitä voida sen
periaatteen kanssa hyväksyä, jonka mukaan yhteiskunnassa tulisi
päästä eroon hierarkkisuudesta ja patriarkaalisuudesta. Kuitenkaan
tämä ei tarkoita sitä, että yhteiskunnallisista käytännöistä
tulisi suoralta kädeltä päästä eroon, koska esimerkiksi
feministit ovat yksi esimerkki ideologisesta ryhmittymästä, joka
pyrkii kokonaisuudessaan muuttamaan yhteiskuntaan ottamatta
kuitenkaan kokonaisvaltaisesti huomioon sitä, mikä on kulttuurin
kannalta hyväksi. Esimerkiksi naiskiintiöt kaikissa aikaisemmin
miehistä koostuvissa kokoonpanoissa on hulluutta, koska on selvää,
että sukupuolilla on tietyt erot, eivätkä vain munasarjat erota
naista miehestä. Kulttuurin tuhoamiseen pyrkivät siis etenkin
sosialistit ja feministit, koska he eivät ota huomioon sukupuolista
eroa, vaan he pyrkivät pakottamalla saamaan ideologista nautintoa,
jossa he nauttivat siitä, kun joku heitä vastustava taho joutuu
alentavaan asemaan tai tilanteeseen. Eli feministit ja sosialistit
käyvät osoittelemaan sormeaan yksilöä tai yksilöiden ryhmiä
vastaan, eivätkä he ota kantaa ideologisella tasolla sellaisiin
asioihin, joita muut käyttävät argumentoidessa eikä yksilöä
kohtaan subjektiivisesti hyökkäämällä. On tärkeää, että
kulttuurissa voidaan toimia objektiivisesti ja tuomaan esiin omia ja
omaperäisiä ajatuksia, mutta silloin voidaan sanoa, että
telaketjufeministit, kommarit ja sosialistit eivät siihen pysty,
vaan he haluavat kulttuuribolsevikkisesti tuhota omat vastustajansa
jollakin perustavaa laatua olevalla tasolla. Kulttuuria tukevat
etenkin ihanteiden mukaan eläminen ja niiden mukaan toimiminen
vastakohtana sille, miten monet epäaidot ideologiat korostavat
aatteessaan vaan ihmisten tarpeita ja kommentaariaanista
vaikutteellisuutta, jossa omaksutusta ideologiasta maksetaan palkkio
jollakin arvon määreellä. Kulttuurissa on ylläpidettävä
kulttuurista identiteettiä, mutta esimerkiksi taiteilijoille tulee
antaa mahdollisuus korostaa yksilöllisiä arvoja, sillä he ovat
monesti niitä, jotka uudistavat kulttuuria ja tuovat siihen
erilaisia näkökulmia etenkin arvojen tapauksessa. Traditiota on
kunnioitettava kulttuurissa jollain tavalla, vaikkei näkisikään
itsenäisyyspäivässä muuta merkitystä kuin että silloin tulee
Tuntematon sotilas tv:stä. Yksilöllisten arvojen lisäksi tulisi
pyrkiä kehittämään sosiaalisia arvoja, joiden pyrkimyksenä olisi
siis se, että ihmiset näkisivät uusia tapoja vankentaa
kulttuurisia arvoja ja käytänteitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti