Olen monesti miettinyt, että yritysten
välillä kohteliaimmat työntekijät erottuvat eniten edukseen.
Suomessakin, jossa ollaan vasta viime aikoina siirrytty kohti vapaata
markkinataloutta tulisi ymmärtää, että jokainen pennonen mikä
liikkeeseen tuodaan on tärkeää ja siitä tulisi edes näyttää
olevansa kiitollinen asiakasta kohtaan. Tyly kohtelu
asiakaspalvelijoiden kohdalta johtuu kuitenkin todennäköisimmin
välinpitämättömyydestä kuin esimerkiksi tyhmyydestä.
Yritysten tulisi alkaa ottamaan osaa
kilpailuihin, jossa korkeimman palkinnon saisi siitä, jos palaute
kertoo asiakkaiden saaneen kohteliasta ja ystävällistä kohtelua.
Ihmisten tulisi suurien sivistyskulttuurien tapaan alkaa antaa
rohkeammin sekä kielteistä että myönteistä palautetta saamastaan
kohtelusta. Miksi sitten jotkut suhtautuvat välinpitämättömästi
asiakaspalvelun tasoon?
Se johtuu siitä, että Suomessa ollaan
etenkin maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla niin epäsosiaalisia,
että ei ole väliä sillä sanotaanko kassan kanssa päivää vai
ei. Ihmisten tulisi tunnistaa se, että asiakaspalvelutilanne on
tärkeä ja sosiaalisen kanssakäymisen osa, ja sen takia kenenkään
ei tulisi tuottaa toiselle pahaa oloa töykeydellä. Ihmisten pitäisi
yleisemminkin ottaa rooli siinä, kun ihmisille halutaan antaa hyvää
oloa. Sivistyskulttuureissa on tajuttu jo satoja vuosia sitten se,
että asiakaspalvelu on osa siitä tuotteesta tai tuotteista, jotka
asiakas kaupasta valitsee, ja sen takia tyhmät tai epäsosiaaliset
asiakaspalvelijat eivät voi tuottaa asiakkailleen pahaa oloa
olemalla töykeitä.
On varmaan niin että kaupankassoinakin
toimivien ihmisten keskuudessa ammattimaisuus on vähemmistön
ominaisuus ja sen takia tulisikin harkita sitä, että kassapalvelut
automatisoitaisiin. Toisessa vaihtoehdossa koko
asiakaspalvelukulttuurin olisi muututtava vastaamaan Keski-Euroopan
sivistyskulttuureita. Vapaassa markkinataloudessa tajutaan asiakkaan
kohtelun merkitys, ja sen takia suomalainen
sosiaalidemokratiakulttuuri palvelun tasoon tullessaan kuristaa
ihmisiltä hyvän olon.
Olli von Becker
YTM
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti