maanantai 26. maaliskuuta 2018
Hienostorouva kakalla
Entinen näyttelijätär ja vuoden 1940
Miss Suomi Gunhild Beatrice von af Jelin silitteli edesmenneen
miehensä vaatteita hellästi ja pyrki vielä hakemaan niistä
miehensä tuoksua. Bruno oli kuollut. Mies joka oli taannut tälle
naiselle niin turvatun ja huolettoman elintason kreivillisen sukunsa
päämiehenä ja valtion rautateiden yli-insinöörinä. Tämä
nainen ei tullut rikkaasta perheestä, vaikkakin ura
näyttelijättärenä oli taannut hänelle turvaa kauneutensa
vuosiksi. Brunon hän oli tavannut noin neljäkymmentävuotiaana, jo
keski-ikää lähestyvänä, ja sukunsa paha poika Bruno oli kokenut
tavanneensa seksuaalisuutensa huipun vasta tämän naisen kanssa. Nyt
nainen oli jo 80-vuotias eikä tajunnut sitä, millaisen myllerryksen
miehensä poismeno oli hänessä herättänyt. Elintaso oli säilynyt,
olihan hän perinyt miehensä, eikä heille ollut neljäkymmenvuotisen
liittonsa aikana siunaantunut lapsia. Miehen poismeno kuitenkin
tuntui hänessä oudolta, koska hän oli aina löytänyt oman minänsä
miehensä rinnalla. Kuitenkin hänen alhainen syntyperänsä oli
hänen mielestään aina tarkoittanut liitossa sitä, että hänen
oli aina niin sanotusti pistettävä ylle ”brave face”. Brunon
äiti ruhtinatar Vava von af Jelin, omaa ruhtinaallista sukuaan
Ignatiew, oli aina ollut häntä kohtaan arvosteleva, sillä
ruhtinatar olisi halunnut, että Bruno olisi avioitunut hänen
sisarensa tyttären Anastasia Kromotsewan kanssa. Itse asiassa
ruhtinatar ei edes puhunut naiselle ennen kuin Bruno ja hän olivat
olleet kymmenen vuotta aviossa. Kuitenkaan ruhtinatar, todellinen
”stiff upper lip”, oli aina huomannut naisen tekemät virheet
helpommin kuin korkeasäätyisten sukulaistensa. Nainen tuli
töölöläisen residenssinsä saliin, ja otti biedermaier-pöydältä
käteensä kultakehyksisen kuvan miehestään Brunosta. Hän
ajatteli, että Bruno oli aina ollut hänestä kiinnostunut etenkin
seksuaalisesti, eikä hänellä ollut aiettakaan tuottaa jälkeläistä,
joka olisi jatkanut nyt hänen poismenonsa mukaan mieslinjaisesti
sammunutta kreivillistä sukuaan. ”Olinko minä todellakin vain
hänen leikkikalunsa, vähän nuhjuinen hieman vanhempi rotunainen,
jota hän tarvitsi vain omien halujensa tyydyttämiseen?”, hän
ajatteli. Nainen olisi mielellään halunnut jälkeläisen, vaikka
mielestään hän oli menettänyt mahdollisuutensa lähtiessään
elokuviin. ”Kaikki ajattelivat minun vain olevan liaton prinsessa,
joka ei saanut antaa itselleen liian suuria vapauksia”. Yhtäkkiä
hän koki alavatsassaan pakottavaa tunnetta, jonka hän oli
tunnistanut itsessään jo vuosia sitten, jonka hän oli aina kokenut
olevan psyykkistä. Kuitenkin, hän ajautui nyt päin vessaa, laski
reunuksen alas, ja laski pitsiset mummohousunsa alas. Yhtäkkiä hän
tunsi helpotuksen tunteen, jonka hän koki olevan psyykkistä.
Kuitenkin samalla hän tunsi kuinka kakkapökäle laskeutui hänen
anuksestaan pönttöön, ja samalla hän tunsi, ettei helpotuksen
tunne ollut psyykkistä. Pian kakkapökälettä seurasi toinen ja
pian myös kolmas. Nyt hän tunsi sellaista helpotuksen tunnetta,
jota hän ei ollut koskaan aikaisemmin, ainakaan kahteenkymmeneen
vuoteen tuntenut. Hän koki tajuavansa jonkin asian, pesi bideellä
peränsä ja nosti housunsa ylös pyyhittyään ensin peräänsä
myös wc-paperilla. ”Eihän tämä voi pelkästään tästä
johtua? Kyllähän minä kävin wc:ssä kolme viikkoa sitten.”, hän
ajatteli. Vapautuneisuuden tunteessaan nainen ohjautui kohti
makuuhuonetta ja alkoi vähitellen laskostaa edesmenneen miehensä
vaatteita muovikasseihin. Siinä menivät kaikki puvut, liivit,
solmiot, kengät, slipooverit ja paidat. Nainen nosti kassit mukaansa
ja parissa erässä hän vei ne talon pihaan, roskakatokseen. Nainen
tuli sisään ja meni saliin miehensä kuvan luo, nosti sen ylös, ja
laski sen alas pöydälle kuva alaspäin. ”Hyvästi Bruno”, hän
mietti ja käveli pois salista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti