Haluan
tässä kirjoituksessa perehdyttää lukijoita sen kaltaiseen
edistykselliseen ajatukseen, jonka mukaan niin sanotun kansan
moraalin pohjana ei tarvitsisikaan olla sovinnaista ”sovinnaisuuteen”
perustuvaa pohjarakennetta, vaan se voitaisiin rakentaa täysin
ihmisten kokeman vastuuntunnon pohjalle. Sovinnainen moraali on
jotain mikä on porvarillisesti ajattelevan ja toimivan ihmisen asia.
Yleensäkin sovinnaisuutta itseltä ja toisilta ihmisiltä vaativat
yleensä sellaiset ihmiset, jotka eivät voisi tulla toimeen silloin,
jos kaikkien ihmisten vapautta laajennettaisiin siten, että
itseharkinnallisella toiminnalla voisi olla laajan toiminnanalue.
Sovinnaisuuksien pohjalta toimivat ihmiset toimivat siksi, koska he
katsovat tiettyjen tilanteiden edellyttävän suorassa suhteessa
tietynlaista toimintaa. Mielestäni tuo on siinä mielessä aivan
järjenmukainen toimintatapa, kun ajatellaan vaikka sellaisia
itsestään selviä asioita, kuten vaikkapa ihmisten hengen
kunnioitus tai terveyden vaaliminen. Kuitenkin siitä voi tulla
vaarallinen tapa ohjata moraalia, jos sitä ei pyritä tarkastamaan
uudella ajattelulla, joka syntyy vain uudenlaisesta moraalisesta
harkinnasta. Uudenlainen moraalinen harkinta tarkoittaa sen kaltaista
moraalin tarkastelemista, joka kyseenalaistaa sellaiset symbolit
sovinnaisesta moraalista, jotka olisivat itsessään ohjaamassa
moraalia sovinnaisten yhdenmukaisten leimojen muodostamaksi asiaksi.
Tämä siis tarkoittaa etenkin sitä, että moraalin kohteena olevat
asiat voivat muuttua ja muuttuvat ja siksi liian yksioikoisten
käsitysten muodostaminen ihmisestä ja hänen johdannaisistaan voisi
johtaa huonoon kohteluun ja hyvän negaatioon. Soveltava etiikka on
tällainen etiikan ja moraalifilosofian osa-alue, joka ottaa huomioon
erilaiset, uudenlaisetkin, tilanteet ja yhteydet joissa voidaan
tarvita eettistä harkintaa. Siten se laajentaa etiikan ja filosofian
osa-alaa tuomalla ja nostamalla esiin uusia kysymyksiä, jotka
liittyvät ihmisen käsitteen laajennettuun alaan.
Vastuu
tarkoittaa joihinkin asioihin kohdistettua huolta ja halua seurata
joidenkin asioiden toteutumista ja niiden omaa tilaa. Kun vastuu
yhdistetään moraaliin, saadaan aikaiseksi valveutuneisuuden
tunteesta nouseva moraali, jonka alkusija on siten siinä
moraalisista asioista nousevassa velvollisuudentunnossa, joka herää
ennen moraalitunteita. Tuota velvoitteen tunnetta voidaan kuvata
sellaiseksi itsenäisen kehittymisen osa-alueeksi, joka on vallitseva
suuressa osassa ihmisiä.
Ihmiset
siis ovat sellaisia olentoja, joilla on heidän koko elämänsä ajan
halu päästä yhteyden tunteeseen maailman kanssa. Yleensä tuota
yhteyden tunnetta haetaan toiminnalla, ja tuo toiminta voi monasti
olla moraalin kautta syntyvää, koska moraalissa kaikkein eniten
otetaan huomioon toinen ihminen ja ihmisten kanssa syntyvästä
toiminnasta syntyvä maailma. Ihminen siis tahtoo kehittää itseään
moraalisella harkinnalla ja siitä nousevalla ihmisen ja maailman
käsitteiden kehittämisellä.
Sovinnaisuuteen
perustuvan moraalin alkuperustat ovat siis aivan liiallisessa
mielessä staattisia ja paikallaanpysyviä siihen, että niiden
pohjalta voitaisiin harrastaa sellaista moraalista harkintaa, jonka
voisi olettaa pyrkivän kaikkien ihmisten todelliseen yhteiseen
hyvään. Sovinnainen moraali jäykkyydessään jättää paljon pois
harkintansa perusteissa ja ei ota huomioon sitä, että niin kuin
ihminenkin voi kehittyä, voi myös moraali kehittyä ihmisen myötä.
Vastuuseen
perustuva moraali on jotain sellaista, jonka pitää pitää huolta
siitä, että ihmisten keskuuteen levitetään mahdollisimman
edistyksellistä ihmisten käsitettä. Näkisin että parhaiten
ihmisen käsitettä moraalin yhteydessä voivat kehittää sen
kaltaiset ihmiset joilla on eniten kokemuksia elämästä toisten
ihmisten kanssa, eivätkä näiden kokemusten tarvitse kaikkien olla
aina hyviä. Vastuuntunto eroaa sovinnaisuudentunteesta siten, että
vastuu pyrkii tarkkailemaan ihmisen toimintaa koko ajan, samalla kun
sovinnaisuudentunto perustuu ihmisen toiminnasta saatuihin kuviin,
joita käytetään perusteena kun ajatellaan ihmisten toiminnan
oikeuttamista ja jonkin toiminnan kieltämistä. Sovinnaisuudentunto
pitää toiminnassaan staattisia symboleita, jotka eivät pysty
muuttumaan alueensa sisällä, samalla kun vastuullisen toiminnan
symbolit ovat jatkuvasti sisältä uudistuvia ja itse asiassa
rekisteröivät kaiken toiminnan ja ajattelun, joka tapahtuu ihmisen
elämän sisällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti