Väitöskirjasuunnitelmani koskee
soveltavaa etiikkaa, etiikan tieteen osa-aluetta, joka pyrkii
huomioimaan tilanteiden ja olosuhteiden vaikutukset eettisessä
arvottamisessa ja joka pyrkii käyttämään hyväkseen kaikkien
eettisten teorioiden soveltamismahdollisuuksia tilanteissa, jotka
vaativat eettistä arvottamista tai moraalista harkintaa. Tutkimus
koskee soveltavan etiikan teoreettisia lähtökohtia ja sen
seurauksia ihmisten parissa silloin, kun on tarvetta harkita
tilanteita eettisesti. Soveltava etiikka on käytännöllistä
etiikkaa, sen tarkoitus on näyttää etiikka sellaisena älyllisenä
alueena, joka on avoin periaatteiden punnitsemiselle tilanteista
käsin. Soveltavassa etiikassa sovelletaan käytäntöön filosofisia
teorioita ja niitä voidaan arvottaa suhteessa siihen, miten hyvin ne
soveltuvat tilanteisiiin, joissa etiikkaa tarvitaan. Tutkimukseni
koskee soveltavan etiikan yhteiskunnallisia, poliittisia ja
uskonnollisia implikaatioita. Sen tarkoituksena on tutkia sitä,
millaisia vaikutuksia soveltavan etiikan harrastamisella on niihin
ympäröiviin yhteisöihin, joissa kaikki inhimillinen vuorovaikutus
ja myös eettinen harkinta tapahtuu. Kolme keskeistä eettistä
sijaintia tutkimuksessa ovat siis yhteiskunta, mutta etenkin
kansalaisyhteiskunta, politiikka eli valtio ja uskontokunnat.
Uskonnollisia vaikutuksia on helppo havaita olevan, koska soveltava
etiikka kyseenalaistaa sellaisen eettisen harkinnan, joka pitää
korkeammalta taholta saatavia ohjeita sen perustavimpana
substanssina. Uskonnollisten tunteiden voidaan selkeästi nähdä
vaikuttuvan sen eettisen harkinnan muodosta jota läsnäolevassa
yhteiskunnassa toteutetaan. Voidaan pohtia sitä aiheuttaako
soveltava etiikka seurauksineen luonnonuskontojen täydellisen tuhon
ja sitä seuraavan uskonnottomuuden tai sekularisoidun
kansalaisuskonnon perustamisen ja promotoinnin. Kansalaisuskonnon
sisällä voitaisiin edistää pisimmälle kehitetyn etiikan
harrastamista ja voitaisiin taata erilaisille perusteettomiksi
käyneille uskontokunnille omat paikkansa yhdistyneessä
uskontoliikkeessä, jossa ne kaikki hyväksyisivät aluksi
periaatteidensa joukkoon uskonnollisen etiikan käytännölliset
puolet. Uskonnottomuus on toinen eettisen harkinnan tapa, joka tulisi
nostaa esiin käsiteltäessä soveltavan etiikan seurauksia
uskonnolle. Uskonnottomuutta ei enää tulisi soveltavan etiikan
myötä arvottaa uskontokuntiin kuulumisen kautta, vaan siitä tulisi
tehdä yksi virallinen eettisen harkinnan tapa. Yhteiskunnallisia
seurauksia harkitessa tulisi nostaa esiin etiikan läsnäolo
julkisten instituutioiden toiminnan alla. Soveltavan etiikan tulisi
voida kyseenalaistaa yhteiskunnallisia tai hegemonistisia
ideologioita kansalaisyhteiskunnan osa-alueella. Tulisi kehittää
itsenäisiä yksikköjä, jotka yhteistoiminnassa julkisten
instituutioiden kanssa ylläpitäisivät eettistä arvottamista ja
harkintaa, joka suuntautuisi niiden julkiseen ja peitettyyn
toimintaan. Soveltavan etiikan ehkä tärkein ala on bioetiikka, joka
koskee lääketieteen ja lääketeollisuuden ja terveydenhuollon
eettisiä kysymyksiä. Nämä alat tulisi luonnollisesti saada
syvemmälle mukaan etiikan alan kysymyksiä käsiteltäessä.
Tärkeitä bioeettisiä kysymyksiä ovat kysymykset abortista ja
eutanasiasta, joihin liittyvää tietoa tulisi ehdottomasti jakaa
suurempien väestöryhmien tiettäväksi ja eettisen harkinnan
kohteeksi. Kysyn sitä, voiko tapa nähdä eettiset ongelmat säädellä
myös uskonnollisten tunteiden ja yhteiskuntaideologioiden suuntaa.
Kysyn voiko moderni sosiaalisesti liberaali yhteiskunta säilyttää
muotonsa soveltavan etiikan myötä kansalaisuskonnon tai
uskonnottomuuden avulla. Tässä tilanteessa uskonnottomuus ja
kansalaisuskonto voisivat auttaa siinä, että sosiaalisesti
liberaalin yhteiskunnan arvot pysyisivät voimassa ja yhteiskuntaan
tulevat ihmiset voitaisiin helposti mukauttaa sosiaalisesti
liberaalin yhteiskunnan arvoihin ja normeihin. Kysyn, voiko
soveltava etiikka tehdä yhteiskuntaa paremmaksi ja arvoilleen
uskollisemmaksi implikaatioidensa kautta. Kysyn, voidaanko soveltavan
etiikan käytännöt yhdistää yhteiskunnalliseen uskonnottomuuteen
tai kansalaisuskontoon siten, että soveltava etiikka voisi olla
edistämässä sosiaalisesti liberaalin yhteiskunnan koheesiota.
Kysyn voidaanko julkisia instituutioita parantaa toiminnaltaan
luotettavammiksi ja rehellisimmiksi soveltavan etiikan käytäntöjen
avulla. Kysyn voidaanko poliittisia suuntia yhdistää tuomalla
etiikka ja käytännöllinen filosofia politiikan käytäntöjen
yhteyteen: voidaanko siis koko yhtenäistä valtion käsitettä
muovata tuomalla siihen etiikan soveltaminen. Ja kysyn, voidaanko
eettistä harkintaa harjoittaa yhteiskunnallisten käytäntöjen,
kuten vapaaehtoistoiminnan avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on siis
pohtia niitä käytännöllisiä ja teoreettisia implikaatioita,
joita soveltavalla etiikalla voi olla sosiaaliseen todellisuuteen ja
siihen miten ihmiset näkevät itsensä yhteisöjen jäseninä..
Kansalaisuskonnolla voidaan pohtia sitä mahdollisuutta jonka mukaan
eri uskontokuntien sekularisoituneet elementit voisivat yhdistyä
yhtenäisen uskontokunnan taakse, jonka tarkoituksena olisi modernin
länsimaisen sosiaalisesti liberaalin yhteiskunnan säilyttäminen.
Soveltavalla etiikalla toki olisi ensisijainen tavoitteensa siinä,
että uskovaiset piirit sekularisoituisivat etiikan maallistumisen ja
käytännönmukaistamisen myötä. Silloin kansalaisuskontoa ei enää
tarvittaisi, mutta sen tulisi olla vaihtoehtojen joukossa etenkin
silloin, jos kansakunta elää esimerkiksi merkittävää
maahanmuuton aikakautta. Soveltavan etiikan keskeisin pyrkimys on
siis hahmottaa ihmisille ideaalisimman yhteiskunnan ja ideaalisimman
etiikan rajoja. Voidaan ehkä katsoa, että noita ideaalityyppejä
voidaan pitää erillään yhteiskunnallisesta todellisuudesta ja
välillä verrata niitä siihen mitä siinä todellisuudessa
tapahtuu. Ideaalisimmassa yhteiskunnassa voidaan katsoa kaikkien
ihmisten oikeuksien ja velvollisuuksien toteutuvan vaivatta. Sen
arvoihin voidaan lukea kuuluvan suvaitsevaisuuden, vapauden, elämän
arvon kunnioituksen, sosiaalisen liberaalisuuden ja sen yleisen
tosiasian, että yhteisön on puolustettava itseään tullessaan
hyökkäyksen kohteeksi ulkoa tai sisältäpäin. Teoreetikoita
joiden töitä tutkimuksessa tullaan käsittelemään ovat mm. Peter
Singer, Ruth Chadwick, Veikko Launis, Timo Airaksinen, Juha Räikkä,
Heta Gylling, Jonathan Glover, Matti Häyry, Hugh LaFollette ja
Andrew I. Cohen. Kaikki mainitut nimet ovat julkaisseet merkittäviä
tutkimuksia myös soveltavan etiikan osa-alueelta. Toisaalta
perehdytän lukijan myös sellaiseen yhteiskuntaetiikan teoreetikkoon
kuin John Rawls, jonka tuotantoa voidaan käyttää etsittäessä
vastapoolia näkemyksille, jotka tukevat etiikan soveltamista ja sen
tuomista käytäntöön. Peter Singer on yksi merkittävä soveltavan
etiikan teoreetikko, jonka kirjoja, kuten Animal Liberation ja
laajemmin soveltavaa etiikkaa käsitellyt Practical Ethics tulen
käyttämään tutkimukseni lähteinä. Matti Häyry taas on ehkä
tärkein kotimaisista soveltavan etiikan tutkijoista. Myös julkaisut
kuten International Journal of Applied Philosophy ja Journal of
Applied Philosophy tulevat luultavamminkin olemaan tärkeitä
lähteitä tuotaessa esiin uusinta soveltavan etiikan tutkimusta.
Keskeisin pyrkimys tässä tutkimuksessa on sen selvittäminen, miten
soveltava etiikka muuttaa käsityksiämme sosiaalisesta
yhteisöelämästä ja sosiaalisista instituutioista. Se kysyy sitä
mikä on soveltavan etiikan käsittelemien kysymysten vaikutus
siihen, miten ihmiset näkevät itsensä ja toiset ihmiset joiden
kanssa ihmiset ovat tekemisissä. Ihmisen minäkäsityksen muutos
soveltavan etiikan myötä on siis se asia, josta olen kiinnostunut
tämän tutkimuksen kautta. Koska tutkimuksen lähteet ovat pääosin
kirjallisia, ja koska tässä ei ole tarkoitusta tehdä empiiristä
kokeellista tutkimusta, on huomioitava, että soveltavan etiikan
implikaatioiden tutkimus tässä yhteydessä on pääosin
teoreettista, se tutkii teoreettisia mahdollisuuksia, joita
soveltavalla etiikalla on. Aion pohtia yhteiskunnan rakennetta
soveltavan etiikan yhteydessä tuomalla esiin joitakin
yhteiskunnallisen organisoinnin teorioita joita vertailemalla pyrin
löytämään ideaalisimman vaihtoehdon jota voitaisiin käyttää
soveltavan etiikan organisoiman yhteiskunnan esimerkkinä. Myös
liike-elämän etiikka on otettava huomioon ja siksi
yhteiskunnallisten ideologioiden ohjailemat taloudelliset virtaukset
on otettava huomioon kun arvioidaan sitä, millaista järjestystä on
tarpeen pitää parhaimpana tapana suhtautua ihmiseen yksilönä ja
yhteisön jäsenenä. Ihmisen minäkäsityksen kehittyminen ja
parantuminen sekä ihmisen käsitys itsestään sosiaalisen elämän
osana ovat niitä tärkeimpiä osa-alueita joita tutkimuksen on
tarkoitus pohtia soveltavan etiikan käytännöllisten seurausten
osana. Tutkimus tulee koostumaan pääluvuista, joista ensimmäisessä
käsitellään soveltavan etiikan tärkeimpiä kysymyksiä ja sen
teoriaa.Seuraavissa pääluvuissa käsitellään minäkäsityksiä ja
yhteisöjen käsityksiä itsestään, joihin soveltavan etiikan on
tarkoitus tarjota vastauksia. Loput pääluvut käsittelevät
soveltavan etiikan seurauksia sosiaalisen yhteisöelämän eri
osa-alueisiin, kuten uskonnolliseen elämään, yhteiskunnalliseen
elämään ja poliittiseen elämään. Varaan vielä oikeuden muuttaa
näitä suunniteltuja osia, ja on vielä tietysti mahdollista, että
tutkimus tulee mahdollisesti laajentumaan ja sivujen määrä kasvaa.
Uskon kuitenkin, että sivumäärä voisi hyvinkin olla jotain sadan
ja kahdensadan sivun väliltä. Tulen käyttämään tutkimuksen
lähteinä kaikkia soveltavan etiikan tutkimuksen kärkinimiä
Suomessa ja ulkomailla. Soveltavan etiikan tutkimusalue on vielä sen
verran nuorta, että yhtenäisen käsityksen saaminen jo aiemmin
tehdystä tutkimuksesta on luultavasti varsin helppoa tavoittaa.
Tutkimukseni tarjoaa uutta tietoa käsitellystä aiheesta etenkin
siinä, kun se tahtoo pohtia soveltavan etiikan käyttöönoton
mahdollisia seurauksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti