Minua oli jo kauan
ihmetyttänyt se, miten tällainen täysin uudesta maailmasta
peräisin oleva instanssi pystyisi ymmärtämään minua, kaikessa
siinä toisesta maailmasta peräisin olevaisuudessani ja kaikessa
siinä rappeutumisen osoituksessa, minkä kaikki mahdolliset vaivat
olivat tuoneet minusta esiin. Uskoin vielä pitkään, että kauppaa
ei tulisi täyttää light-tuotteilla ja kaikenlainen tiedostettu tai
tiedostamaton terveyspropaganda tulisi rajoittaa sellaisten ihmisten
korviin ja silmiin jotka välttämättä halusivat saada siitä
tietoa. Mielestäni alkoholiin liittyvä maalainen pelokkuus tulee
nyhtää pois ja laajentaa tietoisuutta kohtuullisen alkoholinkäytön
hyvistä puolista. Kommentaariaatti suosii yhteiskunnassa ajoittain
erilaisia asioita, se saa muotonsa täsmälleen siitä insituutioiden
kokonaisuudesta, jonka ihmiset olivat sille ajassa jättäneet.
Päihteiden käyttö tulisi ottaa täysin uudenlaisella tavalla,
jotta yhteiskunta voisi tervehtyä sille vapauden tasolle, joka
tulisi nähdä välttämättömänä sille, että se pystyisi
tarjoamaan jäsenilleen aikuismaiset olosuhteet, joissa toteuttaa
itseään. Jos luopuisin alkoholista ja tupakasta, tarkoittaisi se
silloin sitä, että minun pitäisi jättää vuoret ja palata
tasangolle, ja itse asiassa se muutoksena olisi jotain sellaista mitä
en pystyisi järkipäissäni todistamaan. Myös rappioon liitettävät
mielenterveydelliset ongelmat ovat jotain sellaista mikä liittyy
selkeänä osana luovien ihmisten olemassaoloon. Kaikki luovuus ja
taito nähdä asiat omaperäisellä ja uudella tavalla, taito näyttää
ihmisille jotain sellaista jota he eivät ole kuvitelleet voida
näkevänsä, on liitettävissä mielenterveyden ongelmiin, itse
asiassa luovuus ja taiteellinen lahjakkuus voidaan nähdä
eräänlaisena mielenterveydellisenä ongelmana. Ahdistukseni
suhteessa maailmaan kertoo siiitä, että arkipäiväinen maailma
tuottaa systeemiini jotain sellaista syötettä, jota en voi ottaa
vastaan siitä ahdistumatta. Alkoholi ruokkii sitä tarvetta, joka
syntyy maailman minussa aiheuttamasta alakulosta ja ahdistuksesta.
Olipa kerran mies, joka eräänä päivänä kyllästyi siihen, että
hänen tuli työssään näytellä tiettyä tarkoin määriteltyä ja
aidattua roolia. Hän repäisi rooliasun yltään ja päätti olla
jatkossa pelkästään oma itsensä kaikissa tilanteissa, joihin hän
tulisi myöhemmin ajautumaan. Tämäkin mies jätettyään roolinsa
havahtui siihen, miten suuri vastuu liittyi täydellisesti vain
itsenään olemiseen. Hän ei voinut olla itsenään ilman
rauhoittavia lääkkeitä, alkoholia, tupakkaa ja muita päihteitä.
Me voimme piiloutua yhteiskunnan tarvitsemiin ja ihmisille asettamiin
rooleihin, jolloin siirrämme vastuun olemisestamme yhteiskunnalle ja
sen ihmisille tarkoin suunnittelemiin rooliasemiin. Taiteilijana
oleminen voi sisältää vain kokonaisena ihmisenä olemista,
maailmalle itsenään antautumista ja se on se tekijä, joka vie
useat mielenterveydelliseen hoitoon ja lääkityksien alaiseksi.
Maailmassa täytenä ihmisenä oleminen on vastuun ottamista
maailmaan nähden, se on kaiken vastaantulevan rehellistä
peilaamista omaan minään nähden. Kun ihminen kohtaa tarpeeksi
sitä, minkä maailma näyttää, on hän aika vahva henkisesti ellei
hänen mielensä ole silloin altis kohtaaamaan vaikeuksia. Minä olin
henkilökohtaiselta vakaumukseltani absolutisti vuoteen 2009 asti,
jolloin muutin asumaan ja opiskelemaan Düsseldorfiin. Tutuilta
piirteiltään huolimatta ympäristö jossa jouduin kokemaan syvää
yksinäisyyttä sai minut viinamiehen tielle. Mielestäni
inhimillisten sosiaaliseen elämään kuuluvien negatiivisten
piirteiden kohtaaminen on sopivissa määrin hyvä asia, koska
silloin mieli karaistuu tulevia ongelmia varten. Mielestäni
jokaiselle länsimaiselle ja länsimaisssa syntyneelle ihmiselle
tekisi hyvää olla maahanmuuttajan asemassa vaikka jossain toisessa
länsimaassa kuten minä olin Saksassa ja myöhemmin Ranskassa.
Psyykenlääkkeet tietysti ehkäisevät alkoholin tuottamia
myönteisempiä vaikutuspiirteitä ja siksi minäkin aion vielä
päästä eroon lääkkeistä. Bentsodiatsepiinit ovat loistavia, kun
niitä ottaa päiväsaikaan. Ne hävittävät ahdistusta ja antavat
voimakasta nousuhumalaa muistuttavan olotilan, joka monesti kestää
kauemmin kuin alkoholin tuottamat vastaavat piirteet. Kun otamme
elimistöömme päihteitä ja alkoholia, haluaa valtio ja yhteiskunta
silloin hillitä niiden asioiden piirteitä, jotka seuraavat
käytöstä. Mielestäni kuitenkin päihteiden käyttökin voi tulla
oikeiden rajojen sisällä olevaksi sillä tavalla, kun ihminen kokee
käyttönsä kokonaisvaltaisena asiana joka voi monella tavalla
vaikuttaa siihen, miten hän havaitsee erilaisia kohteita, jotka ovat
tärkeitä määritettäessä oikeita tapoja yhteiskunnassa
toimimiseen. Álkoholi on jotain, minkä käyttöä yhteiskunta
haluaa tarkkailla, koska sen tuottamat seuraukset normaalisti ovat
omiaan estämään yhteiskunnan toimintaa. Mielestäni alkoholin
käyttäjän ei tarvitse havaita ensisijaisesti sitä, koska
yhteiskunta siinä pyrkii estämään sen, että ihminen saisi
uudenlaisia tapoja havainnoida maailmaa ja muita ihmisiä. On
vastustettava kaikenlaista estävää propagandaa ja ehkäisevää
toimintaa, koska sillä pyritään ainoastaan estämään ihmisten
uuteen todellisuuteen liittyvän halun realisoituminen
yhteiskunnassa. Päihteet vaikuttavat todellisuuden ja havaintojen
rajoihin ja siksi niitä on pidettävä hyvin mielenkiintoisina
stimulantteina, joita käyttää koottaessa yhteen havaintoja ja
katsomisen tuloksia yhteiskuntatodellisuudesta ja siitä
riippumattomasta todellisuudesta. Liiallinen vapaan todellisuuden
katsominen voi kuitenkin joskus harhauttaa yksilön
mielenterveydellisesti hakoteille, joten, vaikka mielisairaalaa ei
pitäisikään vierastaa niin suuresti, on katsottava että jotkut
etenkin vanhojen ihmisten suosimat ajanvietetavat voidaan nähdä
hyvinä vastakohtina päihteiden hallitsemalle elämälle. Onhan
niitä vanhoja setiä ja tätejä kuitenkin kunnioitettava
jonkinlaisina tasaisuuden toki hyvän esimerkin antajina elämälle
ja sen jatkumiselle. Minun suvuissani on molemmissa henkilöitä,
joilla on joko diagnosoitu mielialahäiriö ja lääkitys sitä
varten tai toisaalta selkeitä piirteitä diagnosoimattomista
häiriöistä. Siksi minä ehkä olenkin luovempi kuin moni muu
ihminen – se on determinoitu jo minun taustassani.
Yhteiskuntatodellisuus on aina jokseenkin homogeeninen, se ei ota
huomioon toiseutta, joka voidaan tavoittaa avaramman ajattelun
avulla. Dekadentismi on katsottava parhaimmaksi tavaksi hahmottaa
taiteen välityksellä elämää, koska se tuo itsessään esiin
ironisen tavan katsoa maailmaa toden ja epätoden välimaastossa.
Dekadentismi näyttää teeskennellyn ja toden välisen eron ja siinä
se on hyvin itseironinen tapa tarkastella todellisuutta ja tehdä
todellisuudesta taidetta. Dekadentismi paljastaa helposti
historiallisen todellisuuden salaisuudet, se tekee joistain ihmisistä
renessanssifiguureita, jotka näyttävät pystyvän hallitsemaan
historiallisen todellisuuden salat. Samalla se kuitenkin korostaa
perinnöllistä raihnautta ja mielen järkkymistä ja jakautumista
erilaisissa yhteiskunnallisissa kriisitilanteissa. Pidän suuresti
Joris-Karl Huysmanin kirjasta Against the grain, pystyn jopa
löytämään siitä jotain mikä vastasi itseäni jo lukioiässä ja
mikä vastaa itseäni tälläkin hetkellä. Taiteeseen liittyvä
todellisuus on jotain sellaista, mikä on itseasiassa erityinen tapa
nähdä todellisuus. Halu nähdä toden, kauneuden ja rumuuden
risteytymää kaikkialla on erittäin tärkeä ominaisuus, joka ei
kuulu kuin pienen murto-osan ihmisiä toimintarepertuaariin. Kaikilla
ihmisillä ei ole yhtä kokonaista synteesin kykyä toimiessaan minän
ja muun välisen todellisuuden välimaastossa. Taide esittää, siksi
se on aina tulkittava fasaadiksi. Uudet tavat tehdä taidetta
kuitenkin ovat alkaneet poistaa taiteesta sille tavallisesti annettua
representaation leimaa. Taidetta voidaan siis tehdä myös sen
itsensä vuoksi, jolloin se on omiaan luomaan merkitykset itsessään
omasta lähtöisin. Vallankumouksellinen kommentaariaattia vastustava
taide onkin nähtävä sellaisena taiteena, jonka on jatkuvasti
luotava uusia merkityksiä, joilla se voi haastaa tunnustushierarkian
staattisina tarjoamat arvotunteista johdetut vertailukohdalliset
symbolit. Taide voi olla iskemässä kiilaa sujuvasta
yhteiskuntatodellisuudesta unelmoivien ja siinä todella
puolirikollisesti toimivien ihmisten rattaisiin. Taiteen on itsensä
kautta näytettävä symbolien synty ja korostettava siinä sitä,
miten taide selittyy aina omasta ajastaan lähtien, koska se on
syntynyt yhteiskuntatodellisuuden vastapuolen sisällä, se siis
selittyy sujuvan yhteiskuntatodellisuuden negaatiosta käsin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti