tiistai 4. lokakuuta 2022
Porvarillisuuden käsitteestä ja miksi se vallitsee kaikissa puolueissa ja ihmisryhmissä
Porvarillisuus tarkoittaa tietynlaista tapaa suhtautua maailmaan, ihmiseen ja maailman ja ihmisen väliseen suhteeseen. Alkuaan termi porvari on tarkoittanut kauppiasta, kaupan alalla työskentelevää ihmistä, joka on ansainnut toimeentulonsa erilaisten asioiden myymisellä. En itse asiassa edes tiedä sitä, minkä takia etenkin Kokoomuspuolueen yhteydessä on aina oletettu sen kannattajien olevan porvareita. Kuitenkaan tuohon säätyjärjestelmään viittaavalla nimellä ei voida kuitenkaan tyhjentävästi selittää sitä, minkälaisia esimerkiksi Kokoomuksen kannattajat ovat ja millä tavalla he ansaitsevat elantonsa. Porvarillisuus on mielestäni ajatteluun liittyvä asenne, joka pitää etenkin muotoa ja etikettiä tärkeänä asiana. Ihmiset mukautuvat porvarilliseen järjestykseen sen takia, että he voisivat itse tavoitella egoistista omanvoitonpyydettä. Porvaristo ja pikkuporvaristo ovat kuuluisia siitä, että ne pitävät yllä ryhmiinsä kuuluvien ihmisten toimintaa ja ajattelua, jonka tarkoitus on yksinkertaisesti jatkaa tällaisen elämänmuodon olemassaoloa. Porvari siis liittyy tänäkin päivänä usein sellaisiin ihmisiin, jotka saavat elantonsa kaupankäynnillä. Mielestäni kaupankäynti ei kuulu politiikkaan. Periaatteiden mukaan toimiminen tarkoittaa täysin erilaista maailmankatsomusta, kuin se että pyrittäisiin saamaan materiaalista hyötyä pyyteellisyyden muodossa. Porvarillisuus tarkoittaa monessa mielessä etenkin tietynlaisten instituutioiden ylläpitoa pelkästään sen takia, että halutaan säilyttää yllä jonkinlainen järjestys. Monesti tällaiset ihmiset ovat asenteiltaan konservatiivisia, jotka haluavat säilyttää kaiken menneen samanlaisena myös tulevaisuudessa. Porvari on monesti ihminen, johon käy määritelmä Laudator temporis acti – menneen ajan ylistäjä. Kuitenkin on kirjoitettava, että monesti kansainvälinen kauppa voi mahdollistaa ihmisten suvaitsevaisuutta toisenlaisia ihmisiä kohtaan. Kuitenkin mielestäni porvari pyrkii aina saamaan kaupastaaan maksimoidun hyödyn – itse olen jossain mielessä tätä vastaan, vaikka kannatankin kapitalismia ja olen lähes aina äänestänyt Kokoomusta. Mielestäni kaikki ihmiset voivat olla tyytyväisiä hyvinkin erilaisista asioista ja erilaisista ympäristöistä. Voidaan mielestäni sanoa, että elämässä pitää olla intressejä, mutta turhanpäiväinen materian haalinta pelkästään näyttämisen ja muille ihmisille pätemisen takia, tekee porvareista elintasoesteetikkoja, joiden käsitys totuudesta hyvyydestä ja kauneudesta määrittyy varallisuudesta ja omistetusta materiasta. Monet ajattelevat siis niin, että mainonta, markkinointi ja sisällöntuottaminen määräävät ajassamme sen, mikä koetaan esteettiseksi tai kauniiksi. Porvari siis on kiinnostunut rahasta, ja voidaanhan sanoa, että esimerkiksi 1800-luvulla porvari saattoi olla aatelista varakkaampi rahan määrässä, mutta aateli on aina katsellut porvareita nenänvarttaan pitkin. Porvari on siis karkea ja sivistymätön. Porvari on äärimmäisen tietoinen rahasta ja materiasta ja seuraa aktiivisesti sitä, jos joku sanoo itsestä jotain myönteistä. Ja onhan todella niin, että porvarin määrittää se, millaisia tuotteita ihmiset haluavat häneltä ostaa. Hyötyminen, opportunismi ja manipuloiminen kuuluvat perustavalla tavalla porvarin toiminta- ja ajatttelurepertuaariin. Minä en ole koskaan aktiivisesti pyrkinyt tienaamaan paljon rahaa. Arvostan erilaisia asioita elämässä, joista jotkut ihmiset eivät ole kiinnostuneita. Kuitenkin olen tyytyväisin kun olen kotonani yksin ja saan harrastaa itselleni mieluisimpia harrastuksia, kuten esimerkiksi tällaisten kirjoitusten kirjoittamista. Jos filosofia pyrkii tarkkailemaan ihmistä ja olemaan objektiivinen, - eli tunnustelemaan sellaista mikä on todella olevaa, pyrkii porvari tuottamaan ihmisille onnellisuutta kaikenlaisen krääsän tuottamisessa. Mielestäni kapitalismissakin voidaan olla oikeudenmukaisia, pyyteettömiä ja antaa tuotosta suuri osa hyväntekeväisyyteen. Koska kannatan yksityistä koululaitosta, on selvää, että jossain yhteydessä kouluja ylläpitämään tarvitaan yksityisiä lahjoittajia, jotka voisivat monesti olla koulun entisiä oppilaita. Tällä tavalla kannettaisiin vastuuta yhteiskunnassa, joka on yhteiskunnassa toimivan ihmisen tärkein ominaisuus ainakin suhteissa toisiin ihmisiin. Mielestäni älylliseen epärehellisyyteen instituutioiden ja käytänteiden takia sopeutuvat ihmiset ovat loppujen lopuksi surkeimpia matelijoita koko yhteiskunnassa, koska he tajuavat homman hatarat periaatteet, mutta sopeutuvat siitä huolimatta siihen oman vallanhalun takia. Porvari ei tajua tiettyjen käsitteiden instrumentaalisuutta vaan pitää niitä absoluuttisina ja totaalisina. Heille tietyt käsitteet ovat ehdottomia ja varhain opeteltavia, jotta nousu hierarkiassa mahdollistuisi. Ja tällaista toimintaa näkee Suomen poliittisella kartalla Kokoomuksesta Vasemmistoliittoon. Porvari ajattelee aina etenkin suosiota ja profittia. Koska porvari pyrkii miellyttämään muita heidän makunsa mukaisesti, ja saamaan siitä hyötyä, tulee tästä mieleen eräs tietty ammatti. Mielestäni suuria pääomatuloja omaavat ihmiset voisi lainsäädännöllä kannustaa auttamaan oppimista, kehittymistä ja vähentämään inhimillistä kärsimystä kaikella tavalla. Lapsia ja nuoria tulisi aktiivisesti tukea ottamaan osaa rahasta ja sijoituksista puhuttaessa. Lapsille tarkoitetuissa kilpailuissa voitaisiin alkaa antamaan pörssisijoituksia, eli tietynlaisen osakesalkun alun, jonka lapsi tai nuori saisi omiin käsiinsä tultuaan täysi-ikäiseksi. Porvari on kiinnostunut etenkin muodosta ja ryhmän paineesta. Aatelinen ei välitä siitä, miten muut hänet näkevät. Edith Sitwell on kuvannut englantilaista eksentrismiä tavalla, jonka mukaan aristokraatti ja älymystön jäsen ovat molemmat yhtä vapaita ja heidän ei tavallisesti tarvitse välittää alemman luokan yleisön mielipiteistä, ainakaan sitä koskien, mitä he ajattelevat hänestä itsestään. Porvarille on tärkeää miltä jokin näyttää ja miten sillä saataisiin tehdä mahdollisimman paljon profittia. Asserate on tuonut esiin kirjassaan Manieren, kuinka etenkin maa-aatelin piirissä on monesti ilmenee tietynkaltainen grobianismi. Se tarkoittaa tietoista karkeutta ja porvariston hienostelevien tapojen rikkilyömistä. Porvari kauhistuu kun joku ilmaisee aidosti ja asenteella omia mielipiteitään tai jopa ajatuksia. Porvarius on etenkin liberalismin ja luovuuden vastaisuutta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti