Maailma ja ihminen ovat keskeisimmät
käsitteet joita voin käyttää pohtiessani henkilökohtaista
filosofista näkemystäni todellisuudesta. Maailma ja ihminen
asettuvat jonkinlaiseen suhteeseen toistensa kanssa. Ihmisen käsitys
todellisuudesta vaikuttuu siitä minkälainen maailmasuhde ihmisellä
on. Maailma siis voi vaikuttaa jonkinlaisella seuraussuhteella
ihmiseen, mutta ihminen voi vain harvoin suorittaa merkityksenantoja
ts.. tehdä merkityksen maailmaan nähden. Ihminen voidaan käsittää
idealismia, purkautumatonta luovuutta ja kokemisen ja luomisen intoa,
sisältäväksi kimpuksi ts. muodottomaksi idealismiksi, joka pyrkii
saamaan itselleen muodon ts. tulemaan muodolliseksi idealismiksi ts.
toteuttamaan omia sisäisiä ajatuksiaan suhteessa maailmaan niin,
että ajatukset voivat saada tässä maailmassa muodon. Tähän
liittyy käsite päämäärien kehitystasot, jotka ovat niitä
toiminnan teoriaan liittyviä rakenteita, joihin ihmisperäinen
idealismi ja sisäisen ulkoiseen tuomisenhalu ohjataan. Jos idealismi
ei saa muotoa, ihmisyksilö ajautuu kokemaan esteistymistä, joka on
arvotunne, joka ohjaa ihmisen hakeutumaan entistä universaalisempia
päämääriä ja tavoitteita kohden. Tämä saa ihmisen kokemaan
vääränä sen, että yhteiskunnassa suhtaudutaan epäreilusti
ihmisiin, tästä voidaan esimerkiksi johtaa käsite
näennäisitsetunto, joka palvelee etabloidun hierarkkisen eliitin
valheellista valta-asemaa yhteiskunnassa. Tässä vaiheessa on hyvä
kuvata maailmaa. Maailmalle on luonteenomaista muodostaa merkityksiä
ja yleistää niitä koskemaan kaikkea sen tavoitettavissa olevaa
maailmansisäistä todellisuutta. Maailma muodostaa itseensä
kuuluvista ihmisistä, tietystä ihmisten ryhmästä
kokonaistodellisuutta kontrolloivan eliittiryhmittymän,
kommentaariaatin, jonka tehtävänä on ylläpitää maailman
sisäisen todellisuuden yhdenmukaisuutta ja konstanttisuutta.
Ihmisten yhteisöelämä voidaan tuoda silmiemme eteen
tunnustushierarkiana, jossa on yhdistettynä kaikki inhimillisen
ihmiselämän institutionaaliset piirteet ja rakenteet.
Tunnustushierarkian tasot sisältävät instituutioita, joita ihmiset
silloin kun kommentaariaatti ei ole vahvoilla, kokevat vapaasti ja
itsenäistä todellisuutta kunnioittaen, mutta jotka silloin, kun se
on vahvoilla, joutuvat tottelemaan sen sanelemaa käsitystä
instituutioiden muodosta, näöstä ja niiden välisistä suhteista.
Kommentaariaatti pyrkii vaikutteellistamaan ihmiset kokemaan
arvotunteita sen haluamalla tavalla, ja se tapa on sellainen, että
kaikki ihmiset pyritään saamaan tottelemaan eliitin sanelemia
näkemyksiä siitä, miten yhteiskuntaa tulisi tulkita ja mitä
asioita siinä tulisi arvostaa.. Kommentaariaatin ohjailema
todellisuus syntyy arvotunteista, osasta niitä muodostuu
vertailukohdallisia symboleita, jotka ovat esimerkiksi muotia,
tv-sarjoja, popularisoituja ja helposti ymmärrettäviä fraaseja,
julkkiksia, jne. ja osasta asettamiskonstantteja, joista
ensimmäisestä tulee arvoinstituutioita ja jälkimmäisestä
arvoinstituutioita suojelevia tuki-insituutioita: tällä tavalla
ohjaillaan elitististä yhteiskuntaa, jossa toiset ovat tarkoitettuja
määrittelemään todellisuutta ja toiset seuraamaan sokeasti muka
heitä parempien ihmisten käsitystä maailmasta ja ihmisen ja
maailman suhteesta. Instituutiot siis pyrkivät luomaan
merkitysvallan erinäisille arvotunteille, joita ihmiset kokevat.
Lisäämällä merkitysvaltaa johonkin instituutioon nähden ihmiset
saadaa ohjautumaan niitä kohden kokemaan arvotunteitaan niissä ja
saamaan samalla tuottamaan hyötyä vallitsevalle eliitille, joka
pyrkii hierarkisoimaan yhteiskunnan, mutta vielä etenkin sitä
kautta, että kommentaariaatti ei käsitä kovinkaan suurta määrää
kaikista ihmisistä. Kommentaariaatissa toimiville ihmisille on
tyypillistä, etteivät he tiedä tekevänsä väärin, vaan he
ohjautuvat siihen asemaan missä he ovat niiden lakien mukaan, jotka
kertovat vallan korruptoivasta ja yhdenmukaistavasta vaikutuksesta ja
siitä miten todellinen instituutioiden sisäinen paha on monesti
todella huomaamatonta ts. banaalia ja arkipäiväistä.. Kun kaikki
ihmiset on tuotu vallitsevan todellisuuskäsityksen yhteyteen, eivät
he silloin voi paeta sitä tapaa jolla heidän pitää eliitin mukaan
kokea arvotunteensa. Kommentaariaatti määrittää heille tavan
kokea ja se määrittää myös sen, mitä asioita ihmiset saavat
kokea arvokkaimpina suhteessa toisiin asioihin. Maailman tulisi olla
puolueeton suhteessa ihmiseen, ongelma onkin ehkä se, että monet
maailman kanssa tekemisiin pääsevät ihmiset juopuvat siitä ja
alkavat monomaanisesti tuhoamaan pluralistista yhteiskuntaa, joka
meidän tulee kaiken järjen mukaan pyrkiä säilyttämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti