lauantai 2. marraskuuta 2024
Yhtä juhlaa (!)
Ihminen saavuttaa tarkoituksensa siinä, kun hän pystyy nauttimaan pienistä arkeen liittyvistä asioista. Nämä asiat ovat pieniä huomaavaisuuden osoituksia, sanotaanhan kissoistakin että ne nauttivat enemmän toistuvasta huomaavaisuudesta ja eivät pidä siitä, että ne tukadutetaan ylikäyvällä hellyydellä. Tähän liittyy kissanomistajille tuttu asia – hellyysaggresio. Pienten tärkeiden asioiden arvostaminen on tärkeätä etenkin aikuisille ihmisille, koska se toimii etenkin kyltymättömyyttä ja ahneutta vastaan. On monille ihmisille tyypillistä, että koko ajan pitää kilpailla kaikesta ja tehdä oikeanlainen vaikutelma omalla omaisuudella ja rahoilla. Voidaan esimerkiksi nähdä, vaikkapa Rikkaat ja rahattomat tv-sarjassa, että miespuoliset ihmiset ovat vähemmän alttiita vertailemaan omia olojaan toisten oloihin, ja naiset tavallisesti suhtautuvat koppavasti ja arvostelevat ja vertailevat toisten ihmisten omaisuutta itseensä. Tiedän etenkin yhden koppavan ruman naisen, jolla on pyrkimys vertailla toisten omaisuutta omiin mielikuviinsa siitä, millainen on parasta jotain, minkä omistamisella välitetään toisille ihmisille käsityksiä vallasta. Tällaiset psykopatiaan ja narsismiin taipuvaiset ihmiset eivät näe ihmisten välisissä suhteissa herkkyttä eikä hellyyttä. Heidän mielestään kaikessa on olennaista mielikuvien antaminen ja saatu kuvitelma, että näiden ihmisten varakkuus olisi etenkin jotenkin ihailua toisilta ihmisiltä saava yksityiskohta. Tämäkin ihminen kuvittelee kaikesta samalla tavalla, että kaikkien ihmisten pyrkimyksest ovat samalla tavalla alhaisia kuin heidän omat hauraat käsityksensä siitä, millainen ihmisen elämän ja yhteiskunnan tulisi olla. Psykologian professori on tiivistänyt hyvän elämän määreensä siihen, että jokaisen tulisi aina silittää sattumalta vastaan tulevaa kissaa, mikä tarkoittaa pienen huomioinnin toistamista. Olen miettinyt Britanniaan tai Ranskaan muuttamista, joka toteutuu sen jälkeen, kun olen saanut tiettyjä valmisteluja ja tavoitteita tehtyä. Vaikka ihailen varmaan suurimmin saksalaista kulttuuria ja Saksassa asumista, en voi nyt tietyn valitettavan väärinymmärryksen takia siellä asua, ehkä toivon mukaan myöhemmin. Britanniassa pidän ihmisten cheerfulnessista. Ranskassa pidän inspiroivasta ja elämän nautintoihin liittyvästä kulttuurista, joka on aina korostanut taiteellista ja kirjallista luovuutta. Myös ranskalainen keittiö ja etenkin punaviinit ovat aina olleet suuren nautintoni kohteita. Minulla on työn alla projekti, jonka aion toteuttaa esimerkiksi Helsingin Sanomien kautta, jossa haastattelen Britanniassa kiinnostavia taiteilijoita, näyttelijöitä, muusikkoja, aristokraatteja ja muita kiinnostavia kulttuurihenkilöitä. Tätä varten tulisi saada Hesarista tai jostain toisesta isosta lehdestä oma palsta näiden haastatteluiden purkamiseksi. Lisäksi työn alla ovat väitöskirja talouden filosofiasta ja arvoteoriasta, Adolf von Beckerin elämänkerta, Uno von Schrowen elämänkerta, kirja soveltavasta etiikasta, kirja omasta filosofiastani ontofysiikasta, oppikirja lukioiden filosofiaa varten, sukuhistoriikin jatko-osa, von Becker-Virrantalo-suvun kartanoista ja kirja aatelista ja aatelin kulttuurihistoriasta. Lisäksi kokoamatta valmiista teksteistä on runokokoelma, kolumnikokoelma ja essee-/päiväkirjakokoelma. Lisäksi aion kirjoittaa historiikin konservatiivisesta Monday Clubista Britanniassa ja Mäntsälän kapinasta ja 1930-luvun oikeistolaisesta radikaalisuudesta. Lisäksi tehtävänä ovat nuoruuden muistelmat, romaani, esseekokoelma, librettoja, näytelmiä, kabaree ja revyy. Haluaisin haastatella myös Suomessa tiettyjä mielenkiintoisia kulttuurihahmoja ja tavallisesta valtavirrasta poikkeavia ihmisiä. Lisäksi aion päivittää facebookia, blogiani, tehdä podcastia ja lisätä tiettyihin yhteyksiin kuten wikipediaan esimerkiksi perusteellista historiikkia suvustani. Lisäksi aikeissa on von Becker-suvun sukuyhdistyksen perustaminen ja Reinhold von Beckerin perinneyhdistyksen nettisivut. Mielestäni siis ihmiset saisivat energiaa ja oikeanlaista motivaatiota tietynlaisten kiitollisuusharjoitusten kautta, jossa esimerkiksi huomioidaan se, millaisiin asioihin rahaa käytetään ja mitkä asiat korostetaan muita asioita tärkeämmäksi. Jos ihmisellä on jonkinlaisia syvällisiä tietoja ja näkemyksiä tai jopa kokemuksia jonkinlaisista asioista, voivat monet kuvitella, että tällainen ihminen haluaisi korostaa jotakin tiettyä asiaa, vaikka monipuolinen yleistietämys on tavallisesti aika rauhassa otettava kokonaisnäkemys. Myös olen pannut merkille, että koska varhaisnuoruudessa tutustuin tiettyyn ihmiseen, joka oli joskus mukana kapakkareissuilla, ja koska minulle oli vaikeuksia muodostaa sellaisia yhteyksiä toisiin ihmisiin, jota ei motivoitunut asiallisten yhteyksien kautta, kuvittelivat nämä jotain sellaista, että olisin muka ollut kiinnostunut tästä ihmisestä, joka on perimmäisesti ruma sekä ulkoisesti että sisäisesti, joisa tietysti mielestäni toinen on paljon ikävämpi juttu kuin toinen. On todella rasittavaa, jos hyvyyteen ja oikeuteen pyrkivät ihminen asetetaan tekemisiiin sisäisesti ruman ihmisen kanssa, joka myrkyttää kaiken solidaarisuuden ja hyvyyden pois sellaisista ihmisistä, jotka eivät ole samanlaisia kuin mitä hän itse on. Itse en pystyisi koskaan seurustelemaan sellaisen naisen kanssa, joka on sisäisesti ruma. Monesti vaikka pintapuoli olisi ruma, voi se painottua parempaan nimenomaan sisäisen kauneuden kautta, samalla kun nätti ulkopuoli ei voi koskaan kompensoida sisäistä rumuutta, joka tulee hyvin esiin tietyistä ihmisistä, joilla on ongelmaa narsismin ja psykopatian kanssa jne. Pröystäily ja rahalla pätemään pyrkiminen eivät ole minua koskaan muuttaneet, sillä en siitä huolimatta ole koskaan alkanut arvostelemaan toisia ihmisiä heidän omaisuutensa kautta. Joillain ihmisillä on sellaisia harhaluuloja, että houkuttavuutta tulisi jotenkin ohestaa materiaalisen omaisuuden kautta. Minä sanoisin, että mikä oli myönteinen yllätys kerran eräiden vaalien aikana, oli se, että eräs vasurien listalta eduskuntaan pyrkivät ehdokas oli koreilematon ja rehellinen, kun hän kertoi ammatikseen ”työtön”. Kyseinen ihminen ei kuitenkaan muuten kuulu omiin suosikkeihini. Aion muuten myös koota aforismikokoelman viime vuosien aikaisista asiaproosakirjoituksista, kuten esimerkiksi kolumneista ja osittain päiväkirjamallisista esseistä. Reiinhold von Beckerin elämäkerta tulisi lopultakin saada valmiiseen muotoon ja kustantajan hyväksymäksi. Katson oikeanlaisen aatelisveren tuovan paljon hyvää ihmiseen, ainakin jos hän pyrkii rakentamaan omaa minuuttaan herkeämättömästi. Aatelissuku on vankka pursi meren myrskyihin ja merkittävien periaatteiden puolustamiseksi. En tiedä, onko siinä, että aatelisia katsotaan jossain ylöspäin minkäänlaista itseisarvoista hyötyä, mutta itse olen havainnut sen, että kulttuuri-ihmisen eksentrinen persoona on eniten suojassa aatelisen taustan turvaamana. Aateliin on aina kuulunut enemmän vapautta kuin muihin ihmisryhmiin, ja sen takia aatelisten piirissä on kehittynyt jonkinlainen rahvaaseen nähden suurempi mahdollisuus korostaa ja tutkia omaa persoonaansa. Meidän suvussammekin on jäljellä jokseenkin tämän mallin mukaisisa ihmisiä, mutta myös valitettavasti sellaisia, jotka katsovat Perussuomalaisten olevan heidän luonteelleen ja lahjakkuudelleen sopiva poliittinen koti. Minä en välitä vaikuttamisesta enkä myöskään vaikutelmien antamisesta. Jotkut alhaiset ihmiset kuvittelevat itsestään poikkeavista ihmisistä, että heillälkin olisi matalamielinen halu tehdä oikeanlainen ”vaikutus” toisiin ihmisiin, jota tällainen ihminen arvostaa. Minun mielestäni ihmisistä pitäminen voidaan perusteella täysin sellaisten ominaisuuksien kautta, jotka tulevat sosiaaliseen dominanssiin pyrkivän ihmisten arvoja korkeammalta henkisessä ja inhimillisessä arvossaan. Tällainen samanmukaistaminen tapahtuu siten, että nämä pikkuporvarit yleistävät oman arvomaailmansa kaikkien kohdalle ja samalla haluavat levittää harhaluuloa siitä, että näiden ihmisten arvot ovat kaikille kuuluvia. Oopperalibrettoni on työnimen ”Hiljainen ooppera” - alla. Se kertoo siitä, miten mutilismista kärsivä ihminen, joka ei puhu toisille mitään, saa minuudestaan tulkintoja ympärillä olevien juoruilevien ihmisten toiminnasta. Eli päähenkilö ei puhu kuin vähän ja harvoin, samalla kun ympärillä olevat ihmiset tulkitsevat ja kommentoivat ihmisistä jatkuvalla syötöllä. Samanlainen mielikuva tulee mieleen aikoinaan Kuopiossa kulkeneesta vanhemmasta miehestä, joka keräsi joka paikasta muovipusseja. On huvittavaa ajatella, miten urbaanit legendat vallitsevat ihmisten järjenkäyttöä, ja tämänkin miehen kuviteltiin olevan monialainen professori! En ole pitkään aikaan ollut kiinnostunut naisista seksuaalisessa mielessä, koska he eivät minua enää kiinnosta, ja lääkkeiden tuottaman impotenssiolotilan takia en pysty toimimaan makuukammarissakaan. Ja tästä on sanottava, että minulle on aivan täysin samantekevää millaisen käsityksen joku tavallinen ihminen saa tämän asian ilmaisemisesta ja tulkinnasta. Olen onnellisimmillani kun olen yksin ja etenkin ilman tarvetta päteä jonkun tavallisen naikkosen ominaisuuksien takia. On huvittavaa miten paljon parisuhteellisuus ja siihen pyrkimiseen muuttaa ihmisen henkistä ja älyllistä integriteettiä. En ole koskaan katsonut tositv-ohjelmia, joissa jälkiteinit uivat, juovat viinaa, juoruilevat toisistaan ja nussivat toisiaan ristiin. Toisaalta minun on sanottava myös niille, jotka kuvittelevat varhaisnuoruuden hurvitteluiden jälkeen minun mahdollisesti ilmaisevan jonkinlaista pysyvyyttä naisten suhteen, etää minua ei kiinnosta. Nussikaa vaan niiden apinoiden ja gorillojen kanssa, johon nussimiseen on johtanut vain sosiaaliseen dominanssiin liittyvä huomio, eli on pitänyt antaa joillekin miehille vain sen perusteella minkälaisn sosiaalisen tulkinnan joku mies on saanut. Ja kiittäkää onneanne ja sitä, että olen rauhallinen ja itseni hillitsevä ihminen, sillä muuten tulisi turpaan niin saatanasti.Minä en viihdytä monennen kierroksen naisia, jotka ovat aikaisemmin menneet rikollisten ja pahantekijöiden kelkkaan. Ideaalisin nainen olisi varmaan parikymppinen ja hyvästä suvusta ja perheestä, jonka ei ole tarvinnut harrastaa alakulttuurisuutta vain sen takia, koska olisi voinut matkia täysin muiden ihmisten kevytmielisyyttä. Ainakin, jos tällaisen naikkosen kanssa jotain yrittäisi, tulisi vapaudet olla selvänä: ts. saa samanaikaisesti olla useiden naisten kanssa. Nimenomaan etenkin nuorten ihmisten tapoihin liittyy ohjautuminen sosiaalisen dominanssin pyrkimysten kautta. Olin eilen yli puoli tuntia odottamassa terveyskeskuksessa injektioaikaa, jonka olin sopinut samana päivänä, ja kyseinen eukko valehteli kutsuneensa minut huoneeseen, vaikka olen aivan varma siitä, ettei hän ollut huoneessaan. On mielenkiintoista, että samalla kun yksityinen terveydenhuolto arvioi ihmisiä maksukyvyn kautta, niin julkisessa terveydenhuollossa ko. Hoitsut nähtävästi voivat valita asiakkaansa jonkinlaisen pitämisen ja tykkäämisen perusteella. Julkinen terveydenhuolto voi olla täysin mielivaltaista, kuten tästäkin yhteydestä jäänyt kuva näyttää. Käytän omasta filosofiastani termiä ontofysiikka ja termi siihen pyrkimisen tavoitteelle on uusi syvällisyys. Ontos tarkoittaa muinaiskreikaksi olemista tai olevaista, ja fysiikka tarkoittaa olemisen ja olevaisen toiminnan ja ajattelun kokonaisrakennetta. Miksi olevainen toimii miten se toimii ja mitkä ovat olennaisia arvoja, joilla ontofysiikka voitaisiin perusteella. Perinteisesti voidaan sanoa, että vaikutteellisuus ja sosiaalisen dominanssin pyrkimyksen mukaan toimiminen ovat etenkin ontofysiikan ja vapaiden ihmisten periaatteita vastaan nouseva suuntaus. Voidaan ajatella esimerkiksi tässä mielessä sitä, minkä takia monet nuoret ihmiset menevät baariin hakemaan seuraa, koska tällainen ohjautuminen on täysin sosiaalisen ja tiedottoman toiminnan varsinainen kunniakoroke. Mielestäni itseryydytys on täysin ylivoimainen asia sen sijaan, että pitäisi sietää jotain jollakin tavalla huonomman naisen mukana tulevaa taakkaa. On kuitenkin sanottava, että Amsterdamissakin en ole koskaan kokenut huorien parkkiiintuneisuuden ja kovuuden takia minkäänlaisia nautinnon hetkiä. Mielestäni edellytys parisuhteelle ainakin itseni kohdalla on se, että nainen on aito, kiltti ja kaikkiin ihmisiin tasa-arvoisesti suuntautuva ja nämä ominaisuudet ovat omasta mielestäni paljon enemmän tärkeitä kuin pelkästään ulkokuoren perusteella tehdyt päätelmät ja ennakkoluulot. Ontofysiikka on siis ohjautumisen, vaikutteellisuuden ja sosiaalisen motivoiman toiminnan vastaisuutta. Siinä siis tajutaan se, että toiminnalle ja ajattelulle voidaan saada pysyvämpi ja herkeämättömämpi peruste kuin sosiaalisessa ohjautumisessa oleva periaatteiden puuttuminen. Ontofysiikka korostaa etenkin sisäisiä arvoja, ja tässä mielessä etenkin nuorten naisten koppava ja itsetietoinen asennoituminen ja kaiken arvion tekeminen miehen pintapuolisesti tulkittujen piirteiden tulkinnalla on väärin, koska siinä ajatellaan, että omilla ominaisuuksilla voidaan pitää liiketoimintaa kun saadaan samanaikaisesti vastinetta jonkun toisen saamisesta. Naisilla pitkä, tumma ja komea, voi olla tosiaankin jonkinlainen valinnan periaate ja yllättävää kyllä tämä ei tarkoita nykypäivänä vain koulutyttöjä vaan suurta osaa kaikista nuorista naisista. No, minä en ole pitkä enkä komea ja hiukseni ovat enemmän tummanruskeat, ja siitä huolimatta olen saanut aika paljon huomiota vastakkaiselta sukupuolellta. Sinkkuillallinen ohjelmassa tavallisesti koppavat ja itsetietoiset naiset kertovat taksissa omat vaatimuksensa ja sanovat useimmissa tapauksissa ”ei ole minun tyyppiäni”. Minä tunnistan nykyään ihmisen henkisten ja älyllisten toimintojen tason vähintään puolessa minuutissa, mutta toisaalta minä en myöskään nykyään tee suoraa arviota kumppanikompetenssista pelkästään sen perusteella, miltä nainen näyttää ulkoa käsin. Kysyin äskettäin äidiltäni miltä hänen isotätinsä Johanna Aurora vaikutti, ja hän sanoi Johanna Auroran olleen määrätietoinen luonne, mikä tietysti hyvin sopii aatelisuuden viitekehykseen. Isoisäni isoisä Reinhold Octavius von Becker oli ensimmäinen suomalaisen von Becker-jäsen, joka meni avioon talonpoikaisen naisen kanssa. Sen jälkeen sama on jatkuntu kolmessa polvessa. Kulttuurisukujen naisissa on monesti suurta viehätystä itselleni, ja monesti korkea sukupiiri, ainakin parhaimmassa tapauksessa, tulee esiin etenkin moitteettomien ja kauniiden käytös tapojen kautta. Olen parhaillaan lukemassa etenkin Aristoteleen teoksia, joista väitöskirjani aiheeseen liittyvät etenkin Politiikka ja Nikomakhoksen etiikka. Jos haluaa olla tekemisissä länsimaisen sivistyskäsityksen perustan kanssa, on silloin luettava etenkin Platonin ja Aristoteleen pääteoksia. Niihin perustuu monessa mielessä koko länsimaisen kulttuurin perustavimmat ajatukset. Ajattelin muuttaa Helsinkiin, mutta olen nyt tehnyt päätöksen siitä, että muutankin todennäkösesti joko Britanniaan tai Ranskaan. Kun olen Britanniassa, niin sieltä ei sitten tarvitsekaan mihinkään enää pysyvästi lähteä. Brittiläisessä kultturissa on siis sen vanhan ja pitkäaikaisen historian kautta tullut perusta, jonka mukaan kulttuuria kuuluu arvostaa, oli ihminen sitten minkälainen hyvänsä ja minkälaiseen yhteiskunnalliseen asemaan perustuva. Brittiläiset hallitsevat ironian ja itseironia, ja on varmasti niin, että brittiläinen huumori on maailman parhainta ja kehittyneintä. Siellä siis kaikki ihmiset ovat jollain tavalla asettuneet oman kulttuurinsa säilyttämiseen ja puolustamiseen. En olisi joskus voinut kuvitella, että tämän päivän jälkeen Konservatiivisen puolueen puheenjohtaja on musta nainen, vaikka on sanottava hänen taustastaan, että hänen isänsä on ammatiltaan lääkäri ja äitinsä fysiologian professori. Hän on nuorena naisena työskennellyt myös Mcdonaldissa ja tuolloin on kirjattu hänen julistaneen olevansa duunari. Mutta niinhän se on, että nykyään koko Konservatiivisen puolueen edustajat tulevat täysin erilaisista taustoista, kuin vaikka esimerkiksi 70- tai 80-luvulla. David Cameronin hallituksen katsottiin olevan anakronisesti syntynyt, ja sitä kutsuttiin jäsentensä yläluokkaisen statuksen mukaan as posh as Alec Douglas-Home's cabinet. Konservatiiveilla on nyt kova tehtävä puolueensa aseman säilyttämiseksi, ja on liian varhaista sanoa, kuinka monet vaalit Labour vielä voittaa tulevaisuudessa. Konservatiivipuolueen puheenjohtajavaaliin liittyy tavallisesti jäsenäänestys, joka käydään kahden parhaimman kandidaatin välillä. Mielenkiintoista on, miten keskisen Englannin konservatiivisimmat ja oikeistolaisimmat puolueen jäsenet sallivat mustan naisen uudeksi puheenjohtajakseen. On varmaan niin, että ko. Naisen voiton ratkaisivat Lontoon ja muide suurkaupunkien urbaanit liberaalit. No, eihän tämä siinä mielessä ole mitenkään kummallista yleensä, koska Daniel Craigin todennäköisesti korvaa James Bondina musta nainen siinäkin. On varmaan niin, että uusi puheenjohtaja saa houkuteltua Konservatiiveiksi etenkin suurten kaupunkien nuoria, jotka ovat aina aiemmin äänestäneet Labouria ja joissain tapauksissa Liberaaleja. Conservative Monday Club lopetettiin johtokunnan ja Massereene Ferrardin varakreivin (pj,) päätöksellä. Konservatiiveilla on edess muutoksen ajat. Ontofysiikan mukaan tärkeitä asioita maailmassa ovat etenkin arvostaminen ja omien arvojensa järjestäminen Uusi syvällisyys perustuu siis siihen, että siinä etstitään perustavimpia periaatteita olemisesta ja siinä ei etenkään todisteta minkäänlaista sosiaalisen piiriä. Se siis kiistää sen, että ihminen ohjautuisi vain sosiaalisen dominanssin pyrkimysten ristitulessa. Ontofysiikka siis tarkoittaa sitä, että ihmiset eivät kilpaile toistensa kanssa eivätkä koe tärkeäksi vertailla esimerkiksi omaa omaisuuttaan toisten ihmisten omaan. Ontofysiikka siis korostaa sitä, että tärkeimmät olemista koskevat toimenpiteet on tehtävä yksin ja ilman ulkoista virikettä. Tulee mieleen noin kymmenen vuotta sitten tapahtunut juttu, kun olin tulossa Kuopiosta Jyväskylään tapaamaan terapeuttia, että mulkkuni seisoi koko linja-automatkan ajan, vaikka ympäristössä ei ollut minkäänlaisia eroottisia virikkeittä. Varmaan kysymyksessä oli vain verenkiertohäiriö. Mutta tässä tulee esiin virikkeettömyys, jota koskien joku nainen olisi voinut nähdessään katsoa, että seisokki johtui hänestä, vaikka tämä asiantila oli täysin tahdototnta eikä ympäristöllä ollut siihen minkäänlaista vaikutusta. Ontofysiikka ja uusi syvällisyys liittyy myös etenkin idän uskontoihin, koska sielläkin ollaan aina korostettu henkistä ja sielullista rauhaa ja keinoja siihen pääsemiseksi. Olemisen fysiikka korostaa siis etenkin sitä, että ihmisen tulee olla vastuussa kaikesta tekemästään siinä mielessä, että joukon tyhmyyden taakse piiloutuminen ei voi olla perusteena ajattelulliseen toimettomuuteen ja kyvyttömyyteen. Sosiaalinen dominanssi koskee etenkin pyrkimystä itsekkyyteen, välinearvoisuuteen ja hyötymiseen heppoisilla perusteilla. Nykyaikainen kulttuuri korostaa pinnallisuutta, heppoisia perusteita ja sattumanvaraisuutta, mihin monesti littyy pukeutuminen ja itsensä ehostaminen samalla kun perustavimmat periaatteet jäävät ilmaisematta. Ontofysiikka korostaa siis tietoa ja tietoa koskevaat itseisarvoa kaiken olevan perusteella. Siinä ei sallita kevytmielisyyttä ja sen perusteella tehtäviä arvioita. Nykyaikainen kevytmielisyys liittyy etenkin feministien ja muiden naisasianaisten pyrkimykseen siitä, että tämä on todellista kulttuuria. Sen he tekevät sen takia, koska heillä ei ole tarjota kehittyneempiä arvoja ihmisille. Ristiriitaisuus on siis monesti naisissa oleva piirre, minkä takia heidän toimintansa ei ole yhtäjatkuvaista samalla tavalla kuin vakiintuneemmilla ihmisillä. Ontofysiikka perustuu merkittävällä tavalla siihen, että siinä ei anneta pinnallisille ristiritaisuuksille tilaa näkyä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti