torstai 22. helmikuuta 2018

Luovuus, luovuus ja luovuus

Mielestäni suurin osa nykyään ihmisvoimalla tehtävistä töistä voitaisiin korvata automatisaation ja keinoälyn kehittymisen avulla. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa alettaisiin arvostamaan luovuutta ja luovuuden alkukohtaa eli boheemisuutta, jos ihmisten tulisi käyttää luovuuttaan ja nähdä vaivaa oman erikoistumisensa ja työpaikan hankkimisen yhteydessä. Boheemisuus tarkoittaa erikoista ja epätavallista elämäntapaa, jossa tällainen ihminen toimii ja tekee töitä etenkin silloin, kun hänen luovuutensa sitä vaatii. Luova joutilaisuus on sitä, mitä pitäisi tavoitella, koska uudenlaiset ideat eivät pomppaa päähän niin, että niitä voisi tallentaa ylös 24/7.

Lukioiden yksityistämisellä ja opetussuunnitelman uudelleenjärjestelemisellä tai suoranaisella poistamisella.voitaisiin antaa oppilaille enemmän tilaa harrastuksien ja erikoistumisalansa mukaisten töiden kanssa. Mielestäni yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tulisi tehdä enemmän yhteistyötä toisen asteen koulujen kanssa siitä, että yhteiskunta ja elinkeinoelämä voisivat tarjota oppilaille jo lukioiässä oman alansa töitä. Erikoistuminen on tärkeä asia, ja siihen tulisi pyrkiä jo lukiossa.

Ne jotka menettäisivät yksinkertaiset työtehtävänsä voisivat alkaa kouluttamaan itseään uudelleen ja etenkin jotkut heistä voisivat kouluttautua oman alansa asiantuntijoiksi, sillä tätä ihmisten ryhmää tulisi nykyaikaisessa yhteiskunnassa kasvattaa. Perustulon käyttöön ottamisella monet ihmiset voisivat saada kohtuullisen toimeentulon siitä huolimatta onko tällaisella ihmisellä töitä vai ei, ja tällainen ihminen voisi hyvinkin toimia harrastuksensa mukaan erilaisissa yleishyödyllisissä tehtävissä, joista saatu rahallinen tulo ei ole suuri. 

Yhteiskunnan vaalilauseiksi tulisi ottaa itsenäinen oppiminen ja asiantuntijuus. Thomas Kuhn kirjoitti aikanaan, että tieteen kehittyminen koostuu tieteellisistä vallankumouksista ja normaalitieteen aikakausista, joissa ensimmäisessä ihmisiltä vaaditaan innovatiivisuutta ja luovuutta, ja toisessa vaaditaan fakki-idiotismin mukaista pikkusieluista näpertämistä, joka sopii hyvin koulumestareille ja luovuudeltaan matalalla asteella oleville. 

Yhteiskunnassa kehitettäisiin uudenlaisia tapoja suhtautua elämän osa-alueisiin kun siinä korostettaisiin innovatiivisuutta, idearikkautta ja luovuutta. Boheemisuuskaan ei välttämättä assosioidu pelkästään Pentti Saarikosken kirjoihin, joita lukiessa henki alkaa haista viinalle. Boheemeista tulisi oppia enemmänkin asenne työntekoon kuin asenne viinanjuontiin. Boheemisuudessa korostetaan sitä, että tiettyinä aikakausina aika menee sellaisiin asioihin, jotka tuovat tyydytystä, ja toisinaan sellaisiin asioihin, jotka edistävät hänen käsitystään taiteen tai tieteenalansa kehittämisestä omilla lahjoilla eli luovaan toimintaan. 

Tällaisessa yhteiskunnassa korostettaisiin uutta asennetta oppimiseen. Pitäisi korostaa sitä, että kaikessa toiminnassa tulisi tavoitella koko ajan oppimista ja uutta tietoa., koska luovuus kehittyy vain ajanjaksoittain. Virheitä tuijottavat koulumestarit eivät voi olla luovia, koska he ajattelevat, että tieto on omaisuutta ja ihmiseen talletettavaa kredittiä, joka saadaan tai ei saada koulusta ja jota ei voida oppia uudelleen. Boheemi voi olla muutenkin ilman, että olisi kirjailija tai taiteilja. Se on oikeammin elämänasenne.

Olli von Becker
YTM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti