Syntipukki
Mies näki pahaa unta: siinä hänet
oli ainoana ja yksin jätetty vastaamaan kaikesta maailmassa
tapahtuvasta pahasta. Hän koki kaikkien ohi kulkevien ihmisten
mulkoilevan itseään ja ohi mentyään kuuli ihmisten puhuvan
toisilleen pahaa tästä. Mies ei ollut kantanut kunnolla rooliaan
kaiken pahan syntipukkina, missä hän oli tuonut esiin sen, ettei
hän ollut minkäänlainen yliluonnollinen tai poikkeava olento.
Tuohon yliluonnolliseen mies oli kuitenkin aiemmin ollut yhdistämässä
itseään, sillä isän suvun puritaanisen yksinkertainen
uskonnollisuus ei ollut voinut kaikessa kokonaisvaltaisessa
jäätävyydessään ollut voinut painautua myös mieheen hänen
nuoruutensa ensivuosina. Uskonnosta hän oli vapautunut lukemalla
filosofiaa ja elämänkatsomustietoa. Etenkin Kierkegaardin
järjestetyn uskonnon vastainen etsintä ja ironialla varustettu
elämänasenne oli innostanut hänen ajatteluaan ja toimintaansa
suuresti. Samalla, kun mies kuuli unessaan ohimenevän ihmisen
sanovan toiselle: ”se täytyy tappaa”, mies havahtui hereille
sängyssään ja havaitsi olevansa täysin kostean hien peitossa.
Mikähän minulla on, voiko väitöskirjan aiheen valitseminen
aiheuttaa tällaisen myllerryksen mielessäni? Mies käveli
huoneestaan alakerran tupakeittiöön, otti hyllystä lasin, avasi
hanan ja täytti lasin vedellä. Hän otti yhden pitkän hörpyn
jolla hän tyhjensi koko lasillisen. Sen jälkeen hän otti tuolin ja
istui keittiön pöydän ääreeen mietteisiinsä. Mies oli
maisteriksi valmistuttuaan aloittanut välittömästi suunnittelemaan
omaa filosofian alan väitöskirjaansa. Siinä hän oli suunnitellut
yhdistävänsä Levinaan, Nietzschen ja Derridaan ajatukset yhteen.
Aihe oli syvällisen eettinen ja Levinaan pohdinta toisen
absoluuttisesta velvoittavuudesta ja toisesta vastaamisesta oli
kiinnittänyt miehen mieltä viime päivinä. Miten etiikka voisi
olla sellaista, että sen myötä ihmisen tulisi vastata kaikesta
siitä, mitä maailmassa tapahtuu, oli kysymys joka oli muodostumassa
keskeiseksi hänen tutkimuksessaan. Samalla kun mies oli kirjoittanut
tästä tutkimussuunnitelmaansa hän oli tullut ajattelemaan sitä,
millaisiin toista kohtaan tehtyyn pahaan hän oli syyllistynyt
elämänsä aikana. Miten hän ei ala- ja yläasteella ottanut
selkeämmin kiusattavia puolustavaa asennetta kiusaajiin nähden, ja
miten kandiseminaarissa ilmaistu kritiikki oli saattanut harmittaa
muita töidentekijöitä niin paljon, etteivät he olleet saaneet
töitään valmiiksi oikeassa ajassa. Lisäksi mies oli omaksunut jo
vuosia sitten paljon ajatuksia Gandhilta ja hän tämän
kokonaisvaltaisen vastuun tilannetta miettiessään koki suurta
syyllisyyttä siitä, miten monta hyönteistä ja kastematoa hän oli
polkenut kenkiensä alle niitä ollenkaan huomaamatta. Toisaalta tämä
tilanne mietetytti häntä Nietzschen kautta. ”Nietuhan oli
sanonut, että ihmisten ja nimenomaan itseni kaltaisten yli-ihmisten
tuli toimia moraalin tuollapuolen”. Samalla kun ihminen otti
toimintansa muodoksi yli-ihmisen oikeuden, tuli hänen samalla kantaa
huoli siitä, miten ihmiset tulisivat vaatimaan hänen päätään
tilille kaikesta siitä pahasta, jonka yli-ihminen oli toiminnallaan
heidän voimalleen ja toimintakyvylle aiheuttanut. Yli-ihmismoraali
johtaisi varmaankin yhteiskunnan päivittäisen toiminnan sisällä
moraalittomuuteen toisia ihmisiä kohtaan alimmalla
ruohonjuuritasolla. Toisaalta mies koki olevansa poikkeusyksilö ja
hän ei ollut voinut millään tavalla löytää itselleen sellaisia
perusteluja, jotka olisivat näyttäneet vääräksi sen, että
ihmisen tuli toimia korkeimmalla tasolla vain havaiten toiset samalla
tasolla toimivat ihmiset. Mies otti pöydän ääressä kynän
käteensä ja avasi pöydän kulmalla lojuneen muistivihkon. Hän
kirjoitti siihen ”Rakkaus ei ole yhtä väjäämätöntä kuin
moraaliset dilemmat ja kuolema”. Rakkaudessa mies olikin aina ollut
niinsanoen väärässä paikassa. Joka ikinen nainen, jota hän oli
yrittänyt, oli torjunut hänet. He olivat kammoksuneet hänen
kommunikaatiokyvyttömyyttään ja tulkinneet häntä väärin
nonverbaalisten eleiden ja bodylanguagen kautta, jota mies ei ollut
koskaan hyväksynyt minkäänlaiseksi ilmaisun alueeksi. Mies mietti
sitä, pystyisikö ihminen oman esimerkkinsä kautta edistämään
eettisyyttä ihmisten keskellä, koska sellainen toiminnasta
vastaaminen, johon ihminen ei todella pysty vaikuttamaan, olisi
mahdotonta. Silloin vain jonkinlainen solumainen toiminta, jossa
eettisesti toimivia ihmisiä sekoitettaisiin kaikkien ihmisten
joukkoon, voisi olla edistämässä sitä, että eettinen toiminta
yleistyisi ihmisten keskuudessa ja voisi lopulta olla vaikuttamassa
siihen, että ihmisten enemmistö olisi eettisyyden kannalla. Mies
alkoi pohtia sitä, miten hän voisi olla edistämässä tuollaisen
toiminnan aloittamista. Hän alkoi tehdä muistiinpanoja vihkoonsa
samalla kun hän sytytti tikulla aamuyön ensimmäisen
pikkusikarinsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti