sunnuntai 5. syyskuuta 2021

Seremoniat, rituaalit ja autenttinen oleminen

Suuri osa ihmisten kanssakäymisestä ja toisille ilmaisemista emootioista perustuu seremonioihin ja rituaalisuuksiin. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa ihmisistä kokee teeskentelyn ja tietyt obligatoriset käytänteet niin tärkeiksi, ettei näissä tilanteissa suuremmin muistella minkäänlaista autenttista olemista, jonka voidaan katsoa olevan vastakohta seremonioiden ja rituaalien mukaan elämiselle. Uskonnon piirissä puhutaan sakramenteista, joiden suorittamiseen tietyn uskonnon edustajan täytyy jossain vaiheessa elämäänsä osallistua. Sakramentit ovat rituaaleja, jotka sisältävät myös seremoniallisuuden ulkoa käsin tarkasteltaessa. Koska sekulaarisen elämän rituaalit muistuttavat suuresti uskonnollisia rituaaleja, niin voidaan katsoa tällaisten tapojen ja noudatteiden tulleen ainakin osaksi uskonnon ja uskonnollisen etiikan piiristä. Ajatellaan vaikkapa sitä, kuinka monet nuoret naiset haluavat suuret prinsessahäät ja miten tärkeätä naisille on kaikki itsensä kokemaan romanssiin kuuluvat asiat. Tässä tapauksessa voidaan varmaan selkeimmin katsoa kyse olevan seremonioista ja rituaaleista. Naiset ovat mielestäni monessa määrin porvarillisempia ja toistensa maneereita seuraavia kuin miehet, mutta miesten piirissä on myös tällaisia verkostoja, jotka perustuvat rituaaleihin ja noita rituaaleja määrittelevät tietyt selkeästi negaatioon perustuvat säännöt ja noudatteet. Tällaisia ovat esimerkiksi ns. poikien verkostot ja touhut, jotka toistuvat mutta vain erilaisessa muodossa koko miehen elinkaaren ajan. Teininä puhutaan tytöistä, vähän vanhempana harrastetaan urheilua ja hörötetään porukalla, jossa tietyt hierarkiaan liittyvät käyttäytymissäännöt ja etiketti määräävät merkittävällä tavalla yksilöiden toimintaa. Monesti nuorilla miehillä on tapana höröttää kovaäänisesti ja monissa tapauksissa nauru kuulostaa teennäiseltä ja näytellyltä. Näissä jullikoiden piireissä on selkeät säännöt sen mukaan, kuka on johtaja ja kenen jutuille tulee eniten ja kovaäänisemmin nauraa. Tämä jatkuu miehillä ainakin keski-ikään asti, siihen asti kuin terveys kestää, ja tietyt voimasuhteet ovat olemassa vielä tälläkin iällä. Kuitenkin tuollainen kokoontuminen on täysin rituaalin mukaista ja ryhmän ulkopuolella oleville jää mahdollisuus havaita tuota rituaalia seremonian merkeissä. Nämä rituaalit ovat siis jotain sellaista, joka tapahtuu sen kautta, että yksikään ei suoranaisesti koe sitä tärkeäksi, mutta joukon kokoontuessa kaikki suostuvat kuitenkin autenttisen olemisen sijaan parhaaksi ruveta joukkoon suorittamaan useimmiten samoin säännöin toteutuvaa rituaalia. Kokoontumisen rituaali ja höröttäminen perustuvat etenkin jonkinlaisen kuvitellun ryhmän ja ryhmähierarkian koheesion varmistamiseen mutta myös itsepönkitykseen ja seurueen jäsenyyden varmistamiseen. Tämä tulee esiin selkeimmin vaikkapa vapaamuurareissa, jossa miesporukka luo toisiinsa yhteyksiä sen takia, että voisivat myöhemmin hyötyä toisistaan ja toistensa yhteyksistä. Miesryhmillä ryhmässä höröttämisen merkitys sisältyy myös omien valtanäkemysten pönkittämiseen ja itsensä paremmaksi kokemiseen jonkin toisen tahon alistamisella ja morkkauksella. Rituaalisuus voi olla sekä henkistä tai fyysistä, esimerkiksi monet ihmiset harrastavat parisuhteen sisällä epätyydyttävää seksiä, koska kyseessä on oma mies tai vaimo tai poikaystävä tai tyttöystävä. Monessa mielessä porvarillinen avioliitto ja seurustelusuhteet ovat rituaaleja täynnä ja näillä on tarkoitus luoda uudenlaisia rituaaleja, joita voidaan tulkita seremonioina. Myös lisääntyminen on monessa mielessä rituaali, koska ihmiset eivät nykypäivänä sano muuta syytä niiden hankkimiseksi, kuin että muutkin hankkivat, ja tämä muut on nimenomaan useimmissa tapauksissa syy siihen, miksi muuten selittämättömiä ja autenttisen olemisen vastaisia käytänteitä halutaan jatkuvasti vuosisadasta toiseen pitää yllä. Mielestäni se, joka päättää valita rituaalien sijaan autenttisen olemisen, voi sanoa, ettei ole kyse joukoissa pärjäämisestä vaan pärjäämisen kohteen valinnasta. Minä en esimerkiksi ole koskaan kokenut tarvetta pärjätä porukoissa, jotka on määritelty tarkkaan samojen periaatteiden kautta. Monesti nuorten aikuisten ryhmät ovat sellaisia, jotka eivät suvaitse itseensä esimerkiksi vanhempia ihmisiä, ja esimerkiksi minun ystävistäni suurin osa on ainakin jonkin verran minua iäkkäämpiä. Rituaaleihin siis liittyvät miesten sisäpiirit ja naisten teennäisyys, turhamaisuus, teeskentely ja juoruaminen, joka pitää sen takia, koska nainen ei voi tottua yksinoloon, suorittaa toisten naisten kanssa. Rituaaleja monessa mielessä on naisilla myös myötätunnon teeskentely, joka vaikuttaa monesti todella läpinäkyvältä ja huojuvalta. Naisten romanssihaaveisiin liittyvät rituaalit ja seremoniat tarkoittavat samaa kuin he ohjaisivat miestä koirana pitkin agilityradan esteitä ja korokkeita. Jos mies ei pääse rataa läpi, saattaa romanssi hellittää. Miesten porukat sisältävät tekonaurua ja juveniliisen tason vitsailua monesti sellaisten ihmisten kustannuksella, jotka ovat ryhmän sisällä heppoisin ehdoin määritellyssä hierarkiassa alapuolella tai kokonaan seurueen ulkopuolella. Nuorilla naisilla joukkoon kokoontuminen sisältää samanlaisia piirteitä kuin miehilläkin. Hierarkian vahvistaminen on monesti miesten seurueissa tärkeällä sijalla. Näiden seurueiden muodostamista siis ohjaavat etenkin muoto, käytäntö, tapa ja tottumus, ja vain korkealla henkisellä tasolla olevat ihmiset voivat näiden siteiden sijaan pyrkiä autenttisempaan olemiseen. Mielestäni autenttisen olemisen piirre on boheemisuus, jossa ei ole selkeitä rajoja eikä no-no-juttuja. Siihen monesti liittyy myös suvaitsevaisempi elämänasenne ja live and let live-periaate. Joukot tyhmentävät ihmisiä, koska niissä esimerkiksi seurueitten johtomiehet eivät monestikaan valikoidu sen kummoisemmalla tavalla kuin vaikkapa sen perusteella kuka on fyysisesti vahvin ja suurikokoisin. Myös naisten piirissä tällainen seurueen johtohenkilön valinta perustuu monesti esimerkiksi siihen, kuinka suosittu kyseinen tytteli on miesten joukossa. Boheemisuus ja autenttinen oleminen ei tunnusta minkäänlaisia kyseenalaistamattomia sääntöjä ja käytänteitä, ja sen takia boheemiset ihmiset eivät monessa tapauksessa halua liittyä minkäänlaisiin seurueisiin tai yhteenliittymiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti