torstai 9. tammikuuta 2020

Mullistus kielten opetukseen


Kieliä opetetaan nykyisin kouluissamme monellakin tavalla väärällä metodilla. Ensinnäkin kielten opetus aloitetaan liian myöhäisellä iällä, ja toisaalta taas se, että opetus aloitetaan väärällä kielellä eli englannilla, jossa monissa oppikirjoissa opetuksessa korostetaan amerikanenglantia, eikä englannin kielen merkittävintä dialektia ja sen kaikki poikkeavat alalajit sisällyttävää englannin englantia. Kieltä tulisi ruveta opettamaan lapsille jo ennen kouluikää, jossa tulisi pyrkiä siihen, että kaikissa päivähoitopaikoissa lapsille puhuttaisiin englantia, ranskaa tai saksaa ja heitä koko ajan rohkaisemaan myös itse käyttämään kieltä ja muotoilemaan ajatuksiaan vierailla kielillä. Kirjallisuutta pitäisi tuoda lasten luettavaksi jo paljon nykyistä aikaisemmalla ajankohdalla. Pitäisi alkaa nähdä lapset niin kyvykkäinä kuin miten ainakin osa heistä on jo varhaisella iällä-

Mielestäni kaikkien kielten opetus tulisi sisällyttää yhden oppiaineen sisään, ja sitten jos on kiinnostusta erikoistumiseen voisi tietoa erilaisista, esimerkiksi fennougristista, aasialaisista tai afrikkalaisista kielistä saada paikassa, jossa kieliin on erikoistuttu tai ainakin, jossa näitä kieliä voisi käyttää ja opiskella korkeakouluasteella. Mielestäni voisi sopia hyvin lukioihin se, että niissä annettaisiin tiettyinä päivinä opetus tietyllä Euroopan sivistyskansojen kielillä kuten saksaksi, ranskaksi, englanniksi, ruotsiksi ja latinaksi.

Ja vaikka jo välinpitämätön laiska luuseri sanoisi, ettei hän ymmärrä tarpeeksi näitä kieliä, voitaisiin hänelle sanoa, että ainakin tieto lisääntyisi ja opettajat voisivat opetella oppilaittensa kanssa näitä kieliä, jos he eivät vielä kaikkea osaa. Tämä olisi nimenomaan kehittävä freireläisen pedagogiikan mukaan muodostettu ajatus, jonka myötä vähentyisi opettajien tapaa esittää oppilaat tiedosta kilpailevina koulumestareina, joihin annettu tieto tulee sisällyttää. Freire korosti itseluottamusta nuorten ja lasten opettamisessa, ja tuosta asenteesta tulisi oppia.

Kielten kurssilla tulisi korostaa kielifilosofiaa, vertailevaa kielitiedettä ja kielten genealogiaa eli historiaa. Ja on sanottava, etteivät kielten kurssien opettajien tulisi osata välttämättä kaikkia kieliä täydellisesti, sillä opettajat vaihtuisivat, koska vakituiset opettajantehtävät tulisi toisen asteen kouluissa lopettaa. Kuitenkin, koska kaikki eivät välttämättä osaisi kaikkia kieliä kielikylpypäivinä, opettelisivat he omaan itsenäiseen oppimiseen. Esimerkiksi kielikylpypäivinä opettajina tai opettajan apulaisina voitaisiin pitää sellaisia opiskelijoita, jotka olisivat sallituksi tulleen erikoistumisen myötä tulleet hallitsemaan jonkin kielen tai useampia kieliä kanssaoppilaitaan paremmalla ja perusteellisella tavalla.

On sanottava myös äidinkielen opetuksesta, jota suurin osa suomalaisista käy suomen kielellä, tulisi siitä tehdä enemmän kotimaisen kirjallisuuden klassikkoja sisältävää opetusta. Kirjojen lukeminen on katoamassa oleva perinne, jota tulisi äidinkielessä ehkäistä.

Olli von Becker

YTM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti