torstai 9. tammikuuta 2020

Erikoistuminen, byrokratia, koulutus ja vapaa talous


Suomalaisille koululaisille ja opiskelijoille tulisi taata jo varhain alkava oikeus erikoistua alaan, joka heitä todellisuudessa kiinnostaa ja jonka erikoistujille on yhteiskunnassa sijaa siten, että voisimme turvata sen, että ihmisten enemmistöllä olisi jatkossakin mahdollisuudet tehdä työtä ja saada tehdystä työstä palkkaa. Erikoistumisen edistämiseksi meidän on luovuttava tietyistä sosialistisista käytänteistä ja toiminnan muodosta. Yuval Noah Harari kirjoittaa kirjassaan 21 oppituntia maailman tilasta, että bioteknologian ja informaatioteknologian kehittymisen myötä ihmisistä voi tulla monessa ammatissa tarpeettomia. Tätä on mielenkiintoista pohtia.

Erikoistuminen tarkoittaa osoitettua kiinnostusta tiettyä tiedon alaa tai tietyn tiedon alan osaa kohtaan. Asiantuntijoita tarvitaan yhteiskuntaan tällä hetkellä entistä enemmän, koska esimerkiksi tieteen ja tiedon alojen tutkimus on edennyt ja moninaistunut niin suuresti, ettei missään liikkeessä enää tarvita minkäänlaisia kahvinkeittäjiä.

 Erikoistuminen tarkoittaa siis asiantuntijaksi tulemista tietyssä tieteen tai taiteen osa-alueessa. Koska, kuten sanottua, tiedon määrä on lisääntynyt, on myös silloin syntynyt tilaa uusille tiedonhaaroille, joita varten tarvitaan uudenlaisia asiantuntijoita. Toisen asteen koulut tulisi mielestäni yksityistää ja näin ollen poistettava voimasta antiikkinen opetussuunnitelma. Näin ollen kaikki koulut voisivat ottaa käyttöönsä itse muodostetun opintokokonaisuuden, joka tarkoittaisi sitä, että joka koulussa tiettyjä tieteen tai taiteen aloja voitaisiin käsitellä syvällisemmin ja enemmän tietoa antavasti.

Byrokratia tarkoittaa tunnetusti paperityöhön keskittyneitä sosiaalitanttoja, jotka ovat tavallisesti sosiaalidemokraatteja tai ultravasemmistolaisia. Byrokratian menetelmillä kuten säätelyllä ja uudelleenjärjestelyllä sosialistit tahtovat pitää kuvaa koko ajan jonkinlaisesta suunnitelmatalouteen viittaavasta kansan koostumuksesta. Samalla tavalla kokonaista kansaa ei voida pelkistää tiettyihin muotoihin ja direktiiveihin. Koulutus on siis vapautettava täysin nykyisestä roolistaan, jossa se on laitettu palvelemaan sosiaalitanttoja ja heidän keskinkertaisuutta ja suojatyöpaikkoja kuvastavaan ja suojelevaan pääluottamusmiehen rooliin.

Voidaan sanoa, että markkinatalous perustaa kaikkea sitä, minkä varaan nykyaikaisen yhteiskuntamme tärkeimmät asiat on jätetty. Byrokratia ja veroviranomaiset ovat samalla tavalla kuin koulutustakin vastaan ajautuneet sellaiseen sosialismiin, jossa valvotaan tuloeroja, puhutaan naisen 80 sentistä ja ohjataan kaikkia tahtomattaan omaksumaan skandinaavisen hyvinvointiyhteiskunnan käsittämättömiä normeja ja noudatuksen aiheita. Talouden on oltava vapaata, koska se määrittelee itse asiassa koko vapaata yhteiskuntaa. Kapitalismissa ihmisillä on vapaus valita ja näin ollen edistää kapitalistista itsesuuntautuneisuutta, koska sosialismissa ja kommunismissa ihmiset pakotetaan taloudelliseen järjestykseen, johon he eivät voi itse millään tavalla puuttua.

Olli von Becker

YTM

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti