torstai 27. kesäkuuta 2019

Luovuuden oikeuttaminen ja miksi tarvitaan Luovan ajattelun akatemiaa


Luovuuden Akatemia on työnimi sellaiselle toisen asteen koulua ja korkeakoulua yhdistävälle hankkeelle, jonka myötä suomalainen koulutustarjonta ja koulutuspolitiikka voisi uudistua. Tämä koulu ei olisi sidottu kankeaan pakottavaan ja vanhanaikaiseen valtakunnalliseen opintosuunnitelmaan. Tällaisella koululla.olisi tarkoitus opettaa etenkin taideaineita ja antaa opiskelijoille enemmän vapaa-aikaa jonka avulla he voisivat harrastaa enemmän omia mielenkiinnon kohteitaan ja kehittämään omaa luovuuttaan itse valitsemallaan alalla. Ideana tämä hanke on lähellä Steiner-pedagogiikkaa mutta se kuitenkin eroaa siitä sillä tavalla että tässä hankkeessa korostettaisiin enemmän taideaineita, annettaisiin opiskelijoille enemmän luovaa vapaa-aikaa ja opetushenkilöstö ei olisi vakituista vaan se vaihtuisi koko ajan, jolloin mekaaninen oppiminen ja opettajan miellyttäminen voisi olla poissa tästä hankkeesta. Jos tarvittaisiin jonkinlaista opintosuunnitelmaa tulisi se silloin luoda yksilöllisesti huomioiden jokaisen yksittäisen opiskelijan tarpeet erillisinä keisseinä. Koska koulu on yksityinen tulisi siitä myös periä lukukausimaksuja, ja opetusta voisivat antaa eri alojen freelancerit ja vapaa taiteilijat ja kirjailijat. Eli Tällaisessa koulussa ei välttämättä tarvittaisi vakituista opettajakuntaa. Koska koulussa opetettaisiin myös kirjallisuutta pitäisi siellä opettaa myös kieliä, jotta opiskelijat suuntautuisivat lukemaan kirjoja alkukielellä. Kielten opetus annettaisiin yhden oppiaineen sisällä ja siihen tulisi mahduttaa esim kielten yhteistä historiaa ja genealogiaa ja kielistä sen sisällä tulisi olla ainakin saksa, ruotsi, ranska latina ja englanti joskin tiettyinä aikoina voitaisiin opettaa esimerkiksi muinaiskreikkaa, sanskrittia, italiaa ja espanjaa. Voisi ajatella olevan järkevää, että tiettyinä aikoina koko koulun päivän opetus voitaisiin antaa vaihtuvalla sivistyskansojen kielellä. Luovuuden voidaan katsoa merkitsevän sellaista ominaisuutta jonka ansiosta maailmaan tulee jotain uutta. Luovuus tarjoaa uusia näkökulmia tieteeseen ja taiteisiin. Luovuus on itsenäistä ideoimista jonka vuoksi opiskelijoille tulisi antaa enemmän vapaa-aikaa sillä omista mielenkiinnon kohteista tai harrastuksista syntyy usein ammatti ja oma leipäpuu. Luovuus on myös metodin soveltamista omista resursseista käsin ja noita resursseja voidaan oikeilla opetusmenetelmillä kohentaa. Sitten on tarpeen ajatella mikä voisi olla luovuuden vastaisuutta. Se on etenkin mekaanisuutta ja ahtaita periaatteita, joissa papukaijametodilla toistetaan ennakoidun esimerkin mukaisesti kaikenlaisia tarpeettomuuksia. Mielestäni luovuuden puutetta voi löytää etenkin teekkareiden keskeltä jotka ajattelevat maailman olevan valmis ja ajattelevat skientistisesti heillä olevan valmiit periaatteet kaikkiin maailman asioihin. Maailma ei ole valmis - se on vielä kokonaan luomatta. Tällaista koulu hanketta tarvitaan, koska teekkarien lisäksi Suomessa tulisi korostaa enemmän humanistisia aineita ja koska nykyinen opintosuunnitelma on liian ahdas niin tehdäkseen. Luovuuden periaatteet ovat etenkin oikeanlaiset virikkeet, tila ja vapaus. Luovuuden omaksuminen vaatii myös metodioppia sillä onhan jokaisen hallittava oman taiteenalansa käytännöt ennen kuin voi olla luova.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti