Ominaisuus tarkoittaa ihmisellä joko kasvatuksen, koulutuksen
tai geneettisen perimän myötä olevaa osaa tai kykyä, jonka kautta hän näyttäytyy
toisille ihmisille, joilla on kykyä havaita tällaisia ominaisuuksia tietyllä tasolla.
Ominaisuus voi olla esimerkiksi erilaisissa viitekehyksissä tulkittava piirre,
jolle voidaan antaa tietynlainen merkitysarvo sen suhteen, edistääkö se
esimerkiksi ihmisen myönteisiä pyrkimyksiä, vai onko siitä ihmiselle selkeänlaista
haittaa, joka voisi jopa vaikeuttaa tällaisen ihmisen toimintaa, ajattelua ja
tiedostamista. Monesti huonot ominaisuudet aiheuttavat sen, että tällaista
ominaisuutta hallitsevaan ihmiseen voidaan suhtautua kielteisesti ja rankaisevasti
Ominaisuudet voivat siis olla myönteiseksi tulkittavia tai kielteiseksi
tulkittavia, vaikka kuitenkin on huomioitava myös se, että jotkut ominaisuudet
voivat olla myös arvollisesti ja jopa eettisesti ambivalentteja, jolloin niiden
arvosta on monesti päättämässä viitekehyksenä toimiva ympäristö. Voidaan
esimerkiksi sanoa, että huippuälykkyys voi tuottaa monissa ympäristöissä
erilaisia ja toisistaan poikkeavia reaktioita, koska keskimääräinen
yhteiskunnan asukas, kymmenen uutisten katunäkymän ohikulkija ei ole
huippuälykäs. Toisaalta oikeanlaisissa ympäristöissä huippuälykkyydestä on
varmasti näkyvää hyötyä. Tässä on tärkeää miettiä sitä, miten yhteiskunta ja
muut erilaiset suljetut sosiaaliset ympyrät vaikuttavat siihen, miten ihminen
näkee omat henkilökohtaiset ominaisuutensa. Mielestäni yhteiskunnan
kontekstissa sellaiset ominaisuudet ja arvot ovat tärkeimpiä, joissa edistetään
yksilön vapautta ja arvoa. Yleisesti sanoen sellaiset ominaisuudet yhteiskunnan
konfirmoimana, jotka voivat olla edistämässä yleistä vapautta ovat tärkeitä, ja
sen takia esimerkiksi taiteellisesta tai kirjallisesta lahjakkuudesta voi olla
merkittävää hyötyä, kun yhteiskunnan henkistä perimää tarkastellaan uudelleen.
Joku voisi varmasti sanoa, että yhteiskunta rajoittaa yksilöiden ominaisuuksien
ilmenemistä, koska se suhtautuu tyypilliseen jäseneensä vain eräänä keskimääräisenä
yhteiskunnan jäsenenä. Esimerkiksi kouluissa tulisi arvostaa enemmän henkilökohtaisesti
hankittua sivistystä ja toisaalta myös huippuälykkyyttä, kun huomioidaan se,
miten paljon enemmän mielenterveysongelmia näiden ihmisten piirissä on, eli pitäisi
antaa vähemmän huomiota kankealle, pakottavalle ja säätelevälle
opintosuunnitelmalle. Esimerkiksi koulujen yksityistämisellä voitaisiin mahdollistaa
erilaisia toimintapohjia sellaisille ihmisille, joiden kykypotentiaali ei ole
keskinkertainen. Yhteiskunnassa tulisi siis laajentaa pluralismia ihmisten
ominaisuuksien ja arvojen monimuotoisuuden piirissä, eli siis erilaisten
pienyhteisöjen perustaminen tulisi tehdä helpommaksi ja antaa niille kommunitaristisesti
enemmän arvoa. Kun vertaillaan arvoja, tulisi niitä vertailla kollektiivisen
vastaavuuden kautta, jossa seurataan sitä, etteivät uudet arvot rajoita
yhteiskunnassa jo valmiiksi olevaa vapautta. Myös maksimointiavaruuden vertailullista
merkitystä tulisi pohtia, kun mietitään niitä ominaisuuksia, joiden
ristiriitaisuutta tulisi selvittää. Eli kun arvo maksimoidaan, sen tulisi saada
sellainen merkitysarvo, jossa se voidaan nähdä yleispätevänä ilman sisäisiä
ristiriitoja. Kun mietitään sitä, miten yhteiskunta arvottaa ominaisuuksia,
niin pitäisi ottaa esille esimerkkinä hypoteettinen yhteiskuntaihminen. Jos
hypoteettinen yhteiskuntaihminen esimerkiksi sanoo, että henkiset arvot eivät
ole tärkeitä, on sanottava, että hänellä on kysymykseen enemmän valtaa, vaikka
hän ei ole henkisten arvojen hallitsija, mutta koska hän edustaa tyypillistä yhteiskuntaihmisen
mediaaniarvoa. Yhteiskunta siis arvottaa etenkin sosiaalisen jatkuvuuden
kautta, ja tässä arvottamisessa ei arvosteta mitään muuta enemmän kuin keskinkertainen
hypoteettinen yhteiskuntaihminen voi jatkaa omaa olemassaoloaan samalla tavalla
kuin hän on sen aiemminkin tehnyt. Tätä valvovat poliisit, psykiatrit, mielisairaanhoitajat,
lastenhoitajat, perhepäivähoitajat ja koulujen opettajat. Voidaan kuitenkin
kirjoittaa, että kun ajatellaan bipolaarista vastaparia yhteiskunta-yksilö,,
niin voidaan sanoa, että tuossa suhteessa voidaan havaita sellainenkin ero,
että yhteiskunta määrittelee arvot eri lailla kuin yksilö. Yhteiskunta suuntautuu
mediaaniin, sellaiseen tilanteeseen, jossa keskimmäinen ja keskimmäisen porukan
yläosa hallitsee ja muut siitä poikkeavat jäävät oman onnensa nojaan. Eli
yhteiskunta ei missään nimessä tue minkäänlaista aristokraattisuutta, vaan se
on keskiluokan asialla. Vaikka yksilön oikeuksien ja vapauksien tulisi olla
yhteiskunnassakin polttopisteessä, ei se tavallisesti toteudu siinä kovin
hyvin. Yhteiskunta esimerkiksi suhtautuu innostuneesti lisääntymiseen, vaikka on
selvää, että muussa tapauksissa ihmisten tulisi pidättäytyä siitä. Yhteiskunta
myös tavallisesti suhtautuu teknologiseen kehitykseen myönteisesti, vaikka on
paljon sellaisia esimerkkejä tästä minkä takia sometodellisuuteen sulautuminen
muuttaa ihmisiä esimerkiksi siten, että heistä voi tulla epäsosiaalisia siinä mielessä,
miten sosiaalisuus on ennen tietokoneita käsitetty. Myös vääristyneen
korostunut itsetunto saattaa olla seurauksena siitä, jos nettiin laitettuja
persekuvia kehutaan liian innostuneella tavalla. Yksilöiden tulisi arvottaa etenkin
sen perusteella mikä tuottaa eniten henkistä onnellisuutta ja hyvinvointia. Kun
esimerkkejä ei haeta yhteiskunnallisesta ympäristöstä tulisi ne etsiä etenkin
omasta sisäisestä elämästään. Yhteiskunta siis tavanomaisilla arvoillaan ja
ominaisuuksien arvostamisella aiheuttaa sen, että ihmiset jakaantuvat erillisiin
ryhmiin, joka näkyy etenkin sellaisille ihmisille, joiden ominaisuuksia
yhteiskunta ei arvosta. Tämän ei voida katsoa olevan eettistä. Kuitenkin vaikka
on niin, ettei yhteiskunta saa muodostaa ihmisiä ryhmiin omien rajoitteidensa
takia, on kuitenkin oltava niin, että ihmiset saavat itse muodostaa yhteiskunnan
sisällä ryhmittymiä sen mukaan, jos he katsovat yhteisöihin asettumisen olevan
tarpeellista jossain tilanteessa ja etenkin silloin kun nuo yhteisöt suojelevat
heidän tärkeinä pitämiään ominaisuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti