torstai 9. lokakuuta 2014

Runon käännös

Pont Neufilla minä kohtasin



Pont Neufilla minä kohtasin

Sen mistä tämä kaukainen laulu

Huonosti ankkuroidussa lotjassa

Tai samaritanilaisen metrossa



Pont neufilla minä kohtasin

Ilman koiraa, ilman keppiä, ilman plakaattia

Sääliä toivottomille

Joiden edessä yleisö katoaa



Pont Neufilla minä kohtasin

Ikivanhan kuvan minusta itsestäni

Jolla oli silmät itkemistä varten

Ja suu rienausta



Pont Neufilla minä kohtasin

Tämän kurjan ilmiasun

Tämän kerjäläisen ahdistettuna

Hänen kärsimyksensä ainoa huoli



Pont Neufilla minä kohtasin

Poltella nyt ja silloin

Se kerta kun olin rajalla

Se kerta kun näin auringonnousun



Pont Neufilla minä kohtasin

Samanlaisena kuin oli ennen syntymääni

Tämä aina kauhuissaan oleva lapsi

Lapsuuteni kummittelija



Pont Neufilla minä kohtasin

Kaksikymmentä vuotta imperiumia kumossa

Kurjuuden paikkana

Tämä pentu joka oli pelkkiä unelmia



Pont neufilla minä kohtasin

Tämän nuoren miehen ja hänen käsivartensa asumattoman

Hänen huulensa tuulen kääntämät

Sanovat että tuuli huumaannuttaa



Pont neufilla minä kohtasin

Taivaan ja sydämen playboyn

Hänen kulmansa ja makunsa kohtuuttomat

Hinaavassa tummassa itkussa



Pont neufilla minä kohtasin

Pelurin joka poltti sielunsa

Kuten kadonnut kyyhkynen

Notre-Damen tornien välillä

Pont Neufilla minä kohtasin

Tämän spektrin minusta joka alkaa

Kaupunki alavirtaan on kultaa

Ylävirrassa kuolee rakkaus



Pont Neufilla minä kohtasin

Pienen köyhän minun kaltaiseni

Hän näytti minulle Seinellä

Kaukaiset auringon pilkut



Pont Neufilla minä kohtasin

Toiseni maskini alla

ja värittömänä päivänä

Hän kuiskasi minulle toverille



Pont Neufilla minä kohtasin

Kaksoisolentoni välinpitämättömän ja herkkäuskoisen

Ja minä olen kauan ollut

Omassa häipyvässä varjossani



Pont neufilla minä kohtasin

Istumassa kiviä päällään

Kertosäkeen jota kuiskaan

Unelma joka oli minun valoni



Sokea sokea kohdattuna

Leskiä liikkuen silmissäsi

Oi minun mennyt avuttomuuteni

Pont Neufilla



Aragon, Le Roman inachevé, 1956

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti