sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Mies mietti mielessään syvämietteisiä ja laajoja ajatuksia. Hän ei ollut voinut päästä eroon siitä tavasta, jonka hän oli viimeisen viiden vuoden aikana omaksunut. Tuo tapa sai hänet yhdistämään tavallisimmat käytännön elämän tapahtumat filosofisiin teorioihin ja maailmankatsomusjärjestelmiin. "Mitä se merkitsee yleisesti jos laitan päälleni mainoslogolla varustetun paidan blankon sijaan", hän ajatteli. Hänen maailmankatsomuksensa oli kehittynyt filosofian ja aatehistorian opintojen myötä kulutuskriittiseksi ja epäileväksi. Nyt mies ajatteli Nietzschen ja Levinaan hengessä sitä mikä voisi olla pohjana nihilismin ylittävälle etiikalle ja moraaliselle maailmankatsomukselle. Mies oli lukenut Weiningerin teoksia ja niiden hengessä hän ajatteli logiikan ja etiikan ykseyden olevan todellista, minkä lisäksi hän ajatteli ainoastaan miessukupuolen edustajien olevan kyvyllisiä moraaliseen harkintaan ja moraalisen elämäntavan ylläpitämiseen. Nyt hän oli matkalla Pariisiin, kuukauden mittainen interraili oli alkanut viikko sitten Tukholmasta. Mies oli laatinut jo pitkään ensimmäistä itsenäistä filosofian alaan kuuluvaa kirjallista työtään, sen nimi tulisi olemaan "Ihminen ja maailma", kuten hän aiemmin oli päätynyt ajattelemaan. "Ihmisen suhde maailmaan ja maailman kautta toisiin ihmisiin oli hänen kirjansa keskeisin teema, minkä lisäksi siinä käsiteltiin etiikan ja yhteiskuntafilosofian lisäksi oikeusfilosofiaa, metafysiikkaa ja tietoteoriaa. Mies ajatteli Levinaan hengessä sitä miten toisen kasvot voisivat paljastaa maailmassa vallitsevan epäoikeudenmukaisuuden. Myös Simone Weilin käsitys ihmisen juurettomuudesta oli vaivannut merkittävällä tavalla hänen ajatuksiaan. Instituutioiden ihmisen sisäiseen elämään suuntautuva latistava vaikutus ja sen syyt oli teema joka oli vaivannut miehen mieltä merkittävästi. Hän oli kehittänyt teknologiseen moderniin yhteiskuntaan liittyvän postmarxilaisen dystopia, jonka käsitteitä hän oli kuukausi takaperin selittänyt maisteriseminaarissa: "Oliver oletko nyt aivan varma, että voit hallita koko ympärillämme olevan todellisuuden noilla käsitteilläsi? Minun mielestäni ne eivät täydellisesti edes ole käsitteitä vaan pseudokäsitteitä, joista suurin osa näyttää olevan alkuperäisessä muodossaan lainattu muilta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti